![]() Természettudományi Kar |
Tantárgy Adatlap |
Tantárgy kód | BMETE47A012 |
Tantárgy azonosító adatok | |||||||||
1. | A tárgy címe | Érzelmek, gondolkodás és az agy | |||||||
2. | A tárgy angol címe | Emotions, Thoughts and the Brain |
3. | Heti óraszámok (ea + gy + lab) és a félévvégi követelmény típusa | 2 | + | 0 | + | 0 | f | Kredit | 2 |
4. | Ajánlott/kötelező előtanulmányi rend | ||||||||
vagy | Tantárgy kód 1 | Rövid cím 1 | Tantárgy kód 2 | Rövid cím 2 | Tantárgy kód 3 | Rövid cím 3 | |||
4.1 | |||||||||
4.2 | |||||||||
4.3 | |||||||||
5. | Kizáró tantárgyak | ||||||||
6. | A tantárgy felelős tanszéke | Kognitív Tudományi Tanszék | |||||||
7. | A tantárgy felelős oktatója | Dr. Racsmány Mihály | beosztása | egyetemi docens |
Akkreditációs adatok | ||||
8. | Akkreditációra benyújtás időpontja | 2012.03.22. | Akkreditációs bizottság döntési időpontja | 2012.05.04. |
Tematika | |||||||||
9. | A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít | ||||||||
Alapvető középiskolai biológia tudás |
|||||||||
10. | A tantárgy szerepe a képzés céljának megvalósításában (szak, kötelező, kötelezően választható, szabadon választható) | ||||||||
Szabadon választható közismereti tárgy |
|||||||||
11. | A tárgy részletes tematikája | ||||||||
A kurzus elsődleges célja az alapvető érzelmi és gondolkodási folyamatok ismeretese bemutatva a kurrens kutatásokat, agyi működésmódokat. Arra törekszünk, hogy konkrét példákon, klinikai esteken keresztül szemléltessük az érzelmek és gondolkodás közti bonyol ult kapcsolatrendszert
bemutatva az érintett idegrendszeri struktúrákat. Kitérünk azokra a súlyos klinikai zavarokra ahol ezen hálózatok sérülése ál l fenn és válaszokat próbálunk adni olyan hasonló kérdésekre, mint pl: Előbb gondolkodunk, vagy előbb érzünk? Milyen agyi és evolúciós háttere van a szorongásnak? Hogyan fejlődtek ki az evolúció során az érzelmeink és a gondolkodási képességeink?
1., Bevezetés, példák, kedvcsináló
2., Mik azok az érzelmek? - felosztás, evolúciós eredet
3., Gondolkodás pszichológiája
4., Érzelmek és az agy -idegrendszeri háttér
5., Gondolkodás és az agy -idegrendszeri háttér
6., Hogyan hatnak egymásra az érzelmeink és a gondolataink? Az érzelmek és a gondolkodás kölcsönhatásai I.
7., Hogyan hatnak egymásra az érzelmeink és a gondolataink? AZ érzelmek és a gondolkodás kölcsönhatásai II.
8., Az érzelmi élet és a gondolkodás fejlődése gyerekkorban.
9. Ha sérül az agy- gondolkodás és érzelem agysérülés után
10., Ha rosszul működik az agy - gondolkodás és érzelem zavarai I.
11., Ha rosszul működik az agy - gondolkodás és érzelem zavarai II. |
|||||||||
12. | Követelmények, az osztályzat (aláírás) kialakításának módja | ||||||||
szorgalmi időszakban |
2 zárthelyi dolgozat (félév közepén és a félév végén)- legalább elégséges teljesítmény | vizsga- időszakban |
A tárgyat a szorgalmi időszakban kell teljesíteni. | ||||||
13. | Pótlási lehetőségek | ||||||||
A szorgalmi időszak utolsó hetében, mindkét ZH pótolható és/vagy javítható. |
|||||||||
14. | Konzultációs lehetőségek | ||||||||
Előadások alatt/után, valamint heti rendszerességgel fogadóórán (később kihirdetett időpontban). |
|||||||||
15. | Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom | ||||||||
Pléh - Kovács - Gulyás (szerk.): Kognitív idegtudomány. Budapest, Osiris Kiadó, 2003 |
|||||||||
Csépe - Győri - Ragó (szerk): Általános Pszichológia II-III. Osiris. 2007. |
|||||||||
16. | A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka mennyisége órákban (a teljes szemeszterre számítva) | ||||||||
16.1 | Kontakt óra | 28 |
|||||||
16.2 | Félévközi felkészülés órákra | 10 |
|||||||
16.3 | Felkészülés zárthelyire | 22 |
|||||||
16.4 | Zárthelyik megírása | 0 |
|||||||
16.5 | Házi feladat elkészítése | 0 |
|||||||
16.6 | Kijelölt írásos tananyag elsajátítása (beszámoló) | 0 |
|||||||
16.7 | Egyéb elfoglaltság | 0 |
|||||||
16.8 | Vizsgafelkészülés | 0 |
|||||||
16.9 | Összesen | 60 |
|||||||
17. | Ellenőrző adat | Kredit * 30 | 60 |
A tárgy tematikáját kidolgozta | |||||||||
18. | Név | beosztás | Munkahely (tanszék, kutatóintézet, stb.) | ||||||
Dr. Racsmány Mihály |
egyetemi docens |
Kognitív Tudományi Tanszék |
|||||||
Demeter Gyula |
tanársegéd |
Kognitív Tudományi Tanszék |
|||||||
A tanszékvezető | |||||||||
19. | Neve | aláírása | |||||||
Dr. Racsmány Mihály |