![]() Természettudományi Kar |
Tantárgy Adatlap |
Tantárgy kód | BMETE47MC15 |
Tantárgy azonosító adatok | |||||||||
1. | A tárgy címe | Pragmatika és kognitív nyelvszemlélet | |||||||
2. | A tárgy angol címe | Pragmatics and Cognitive Linguistics |
3. | Heti óraszámok (ea + gy + lab) és a félévvégi követelmény típusa | 2 | + | 0 | + | 0 | f | Kredit | 3 |
4. | Ajánlott/kötelező előtanulmányi rend | ||||||||
vagy | Tantárgy kód 1 | Rövid cím 1 | Tantárgy kód 2 | Rövid cím 2 | Tantárgy kód 3 | Rövid cím 3 | |||
4.1 | |||||||||
4.2 | |||||||||
4.3 | |||||||||
5. | Kizáró tantárgyak | ||||||||
6. | A tantárgy felelős tanszéke | Kognitív Tudományi Tanszék | |||||||
7. | A tantárgy felelős oktatója | Dr. Babarczy Anna | beosztása | adjunktus |
Akkreditációs adatok | ||||
8. | Akkreditációra benyújtás időpontja | 2011.04.11. | Akkreditációs bizottság döntési időpontja | 2011.07.20. |
Tematika | |||||||||
9. | A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít | ||||||||
10. | A tantárgy szerepe a képzés céljának megvalósításában (szak, kötelező, kötelezően választható, szabadon választható) | ||||||||
TTK Kognitív tanulmányok mesterszak kötelezően választható tárgya |
|||||||||
11. | A tárgy részletes tematikája | ||||||||
A kurzus célja a pragmatika, azaz a közösségi nyelvhasználat kérdéseinek megvitatása. A klasszikus gricei elméleten túl különös hangsúlyt fektetünk a Relevancia elméletre, és annak kognitív jellegére. Megmutatjuk, hogyan kapcsolódik a nyelv kutatása a mai megismerés-kutatás
alapkérdéseihez, illetve magában a nyelvszemléletben milyen alapvető alternatívák fogalmazódnak meg nyelv és megismerés kapcsolatát illetően. Kifejtésre kerülnek mind a nyelvi szerveződés lehetséges magyarázó elvei (a kognitív, az idegrendszeri és a szociális visszav ezetés viszonya és súlya). mind visszatérő kérdések, mint nyelv és gondolkodás viszonya.
nyelv és tanulási rendszerek viszonya
a metafora értelmezési modellje, relativizmus és univerzalizmus vitái
reprezentációs elméletek és a nyelvi intencionalitás. Jelentéselméletek és a kognitív szemlélet. |
|||||||||
12. | Követelmények, az osztályzat (aláírás) kialakításának módja | ||||||||
szorgalmi időszakban |
Előadásokon való részvétel, feladatok teljesítése, zárthelyi dolgozatok | vizsga- időszakban |
|||||||
13. | Pótlási lehetőségek | ||||||||
TVSz szerint |
|||||||||
14. | Konzultációs lehetőségek | ||||||||
fogadóórán, e-mailen |
|||||||||
15. | Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom | ||||||||
Noveck & Sperber, Experimental Pragmatics. Palgrave Macmillan, 2006 |
|||||||||
Pléh Csaba (1996, szerk.): Kognitív tudomány. Budapest: Osiris. |
|||||||||
Pinker, S.(2007): The stuff of thought. Penguin |
|||||||||
16. | A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka mennyisége órákban (a teljes szemeszterre számítva) | ||||||||
16.1 | Kontakt óra | 28 |
|||||||
16.2 | Félévközi felkészülés órákra | 14 |
|||||||
16.3 | Felkészülés zárthelyire | 20 |
|||||||
16.4 | Zárthelyik megírása | 4 |
|||||||
16.5 | Házi feladat elkészítése | 0 |
|||||||
16.6 | Kijelölt írásos tananyag elsajátítása (beszámoló) | 24 |
|||||||
16.7 | Egyéb elfoglaltság | 0 |
|||||||
16.8 | Vizsgafelkészülés | 0 |
|||||||
16.9 | Összesen | 90 |
|||||||
17. | Ellenőrző adat | Kredit * 30 | 90 |
A tárgy tematikáját kidolgozta | |||||||||
18. | Név | beosztás | Munkahely (tanszék, kutatóintézet, stb.) | ||||||
Dr. Pléh Csaba |
egyetemi tanár |
Kognitív Tudományi Tanszék |
|||||||
Dr. Babarczy Anna |
adjunktus |
Kognitív Tudományi Tanszék |
|||||||
A tanszékvezető | |||||||||
19. | Neve | aláírása | |||||||
Dr. Racsmány Mihály |