![]() Természettudományi Kar |
Tantárgy Adatlap |
Tantárgy kód | BMETE47MC36 |
Tantárgy azonosító adatok | |||||||||
1. | A tárgy címe | Pszicholingvisztika | |||||||
2. | A tárgy angol címe | Psycholinguistics |
3. | Heti óraszámok (ea + gy + lab) és a félévvégi követelmény típusa | 2 | + | 0 | + | 0 | v | Kredit | 3 |
4. | Ajánlott/kötelező előtanulmányi rend | ||||||||
vagy | Tantárgy kód 1 | Rövid cím 1 | Tantárgy kód 2 | Rövid cím 2 | Tantárgy kód 3 | Rövid cím 3 | |||
4.1 | |||||||||
4.2 | |||||||||
4.3 | |||||||||
5. | Kizáró tantárgyak | ||||||||
6. | A tantárgy felelős tanszéke | Kognitív Tudományi Tanszék | |||||||
7. | A tantárgy felelős oktatója | Dr. Lukács Ágnes | beosztása | egyetemi docens |
Akkreditációs adatok | ||||
8. | Akkreditációra benyújtás időpontja | 2014.03.17. | Akkreditációs bizottság döntési időpontja | 2014.04.23. |
Tematika | |||||||||
9. | A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít | ||||||||
10. | A tantárgy szerepe a képzés céljának megvalósításában (szak, kötelező, kötelezően választható, szabadon választható) | ||||||||
TTK Kognitív Tanulmányok MSc kötelező tárgya |
|||||||||
11. | A tárgy részletes tematikája | ||||||||
A nyelvészeti és pszichológiai kérdésfeltevés kapcsolata, a két szakma kapcsolatának története adja a kurzus kiinduló keretét. A megértési folyamatok elemzése során a kísérleti módszerek mellett a dekompozíciós és interaktív modellek áttekintése a legfontosabb sze rvező elv, együtt a
nyelvi szintek feldolgozási realitásának kérdésével. A beszédprodukció elemzése során a tervezés és megvalósítás szakaszoló m odelljei mellett a produkció társalgási beágyazása a központi téma. A lexikai szerveződés modelljeit a fogalmi szerveződés elemzéséhez kapcsoljuk. A kurzus gyermeknyelvi része a gyermeknyelv fejlődésének alapvetőn tanulási és innátista érrendszereit ismertetet, s kapcsolja őket mai biológiai
tudásunkhoz.
The course is based on the relationship between problems in linguistics and psychology and the history of the overlap between the two fields of research. In analysing the processes of language comprehension, beside presenting experimental methods in psycholinguistics, the main organizing principle is the contradiction of decompositional and interactive theories in explaining linguistic behavior, together with the problem of the psychological reality of linguistic levels. For speech production, the goal is to present stage models of planning and re alization, as well as to demonstrate how production is embedded in conversation. The course also relates models of lexical organization to analyses of con ceptual organization. The part on child language mainly focuses on constructivist and innatist explanations of language development , and connects them to our current biological knowledge. |
|||||||||
12. | Követelmények, az osztályzat (aláírás) kialakításának módja | ||||||||
szorgalmi időszakban |
előadások látogatása, évközi feladatok teljesítése | vizsga- időszakban |
írásbeli vizsga | ||||||
13. | Pótlási lehetőségek | ||||||||
A TVSZ szerint |
|||||||||
14. | Konzultációs lehetőségek | ||||||||
Fogadóórán, e-mailen |
|||||||||
15. | Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom | ||||||||
Gernsbacher. Handbook of psycholinguistics. Erlbaum, 1994 |
|||||||||
Berko-Gleason, J: Psycholinguistics. Boston, Allyan and Bacon, 2001 |
|||||||||
Pléh Csaba. A mondatmegértés a magyar nyelvben. Bp., Osiris, 1998 |
|||||||||
16. | A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka mennyisége órákban (a teljes szemeszterre számítva) | ||||||||
16.1 | Kontakt óra | 28 |
|||||||
16.2 | Félévközi felkészülés órákra | 0 |
|||||||
16.3 | Felkészülés zárthelyire | 0 |
|||||||
16.4 | Zárthelyik megírása | 0 |
|||||||
16.5 | Házi feladat elkészítése | 34 |
|||||||
16.6 | Kijelölt írásos tananyag elsajátítása (beszámoló) | 0 |
|||||||
16.7 | Egyéb elfoglaltság | 0 |
|||||||
16.8 | Vizsgafelkészülés | 28 |
|||||||
16.9 | Összesen | 90 |
|||||||
17. | Ellenőrző adat | Kredit * 30 | 90 |
A tárgy tematikáját kidolgozta | |||||||||
18. | Név | beosztás | Munkahely (tanszék, kutatóintézet, stb.) | ||||||
Dr. Lukács Ágnes |
egyetemi docens |
Kognitív Tudományi Tanszék |
|||||||
A tanszékvezető | |||||||||
19. | Neve | aláírása | |||||||
Dr. Racsmány Mihály |