Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Természettudományi Kar |
Tantárgy Adatlap |
Tantárgy kód | BMETE90AX29 |
Tantárgy azonosító adatok | |||||||||
1. | A tárgy címe | Matematika A3 műszaki menedzsereknek | |||||||
2. | A tárgy angol címe | Mathematics A3 - for technical managers |
3. | Heti óraszámok (ea + gy + lab) és a félévvégi követelmény típusa | 2 | + | 2 | + | 0 | v | Kredit | 4 |
4. | Ajánlott/kötelező előtanulmányi rend | ||||||||
vagy | Tantárgy kód 1 | Rövid cím 1 | Tantárgy kód 2 | Rövid cím 2 | Tantárgy kód 3 | Rövid cím 3 | |||
4.1 | BMETE90AX02 | Matematika A2 | |||||||
4.2 | |||||||||
4.3 | |||||||||
5. | Kizáró tantárgyak | ||||||||
6. | A tantárgy felelős tanszéke | Matematika Intézet | |||||||
7. | A tantárgy felelős oktatója | Dr. Hujter Mihály | beosztása | egyetemi docens |
Akkreditációs adatok | ||||
8. | Akkreditációra benyújtás időpontja | 2007.03.22. | Akkreditációs bizottság döntési időpontja | 2007.04.18. |
Tematika | |||||||||
9. | A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít | ||||||||
Lineáris algebra, egy- és többváltozós analízis |
|||||||||
10. | A tantárgy szerepe a képzés céljának megvalósításában (szak, kötelező, kötelezően választható, szabadon választható) | ||||||||
A GTK Műszaki Menedzser BSc Szakának kötelező alaptárgya |
|||||||||
11. | A tárgy részletes tematikája | ||||||||
Lineáris programozással modellezhető gazdasági problémák. A lineáris programozási feladatok megoldása szimplex módszerrel. A dualitás fogalma, dualitási tételek. Árnyékárak és redukált költségek. Érzékenység vizsgálat, parametrikus programozás. A játékelmélet alap modellje,
Neumann tétel. A nemlineáris programozás alapmódszerei. Kuhn-Tucker tétel. Kvadratikus programozás. Hiperbolikus programozás. Optimalizálás több célfüggvény esetén. Szállítási és hozzárendelési feladat. Egészértékű programozás. Modellezés egészértékű változókkal. A korlátozás és szétválasztás elve. Hátizsák feladat és az utazóügynök probléma. Optimalizálási feladatok számítógépes megoldási lehetőségei. |
|||||||||
12. | Követelmények, az osztályzat (aláírás) kialakításának módja | ||||||||
szorgalmi időszakban |
2 házi feladat eredményes megoldása | vizsga- időszakban |
Írásbeli és/vagy szóbeli vizsga; osztályzat kialakítása: 100%-ban az írásbeli vizsga eredménye, szóbeli javítási lehetős | ||||||
13. | Pótlási lehetőségek | ||||||||
A 2 házi feladat beadása a vizsgaidőszak első hetében pótolható |
|||||||||
14. | Konzultációs lehetőségek | ||||||||
Számonkérés előtt szervezett konzultációk, továbbá egyéni konzultációk fogadóórákon |
|||||||||
15. | Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom | ||||||||
Gáspár László, Temesi József: Lineáris programozási gyakorlatok, Nemzeti Tankönyvkiadó, 1999. |
|||||||||
Bajalinov Erik, Imreh Balázs: Operációkutatás, Polygon, 2001. |
|||||||||
16. | A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka mennyisége órákban (a teljes szemeszterre számítva) | ||||||||
16.1 | Kontakt óra | 56 |
|||||||
16.2 | Félévközi felkészülés órákra | 10 |
|||||||
16.3 | Felkészülés zárthelyire | 0 |
|||||||
16.4 | Zárthelyik megírása | 0 |
|||||||
16.5 | Házi feladat elkészítése | 14 |
|||||||
16.6 | Kijelölt írásos tananyag elsajátítása (beszámoló) | 0 |
|||||||
16.7 | Egyéb elfoglaltság | 0 |
|||||||
16.8 | Vizsgafelkészülés | 40 |
|||||||
16.9 | Összesen | 120 |
|||||||
17. | Ellenőrző adat | Kredit * 30 | 120 |
A tárgy tematikáját kidolgozta | |||||||||
18. | Név | beosztás | Munkahely (tanszék, kutatóintézet, stb.) | ||||||
Dr. Hujter Mihály |
egyetemi docens |
Differenciálegyenletek Tanszék |
|||||||
A tanszékvezető | |||||||||
19. | Neve | aláírása | |||||||
Dr. Szántai Tamás |