![]() Természettudományi Kar |
Tantárgy Adatlap |
Tantárgy kód | BMETE90AX47 |
Tantárgy azonosító adatok | |||||||||
1. | A tárgy címe | Gazdaságmatematika | |||||||
2. | A tárgy angol címe | Economic Mathematics |
3. | Heti óraszámok (ea + gy + lab) és a félévvégi követelmény típusa | 1 | + | 1 | + | 0 | f | Kredit | 2 |
4. | Ajánlott/kötelező előtanulmányi rend | ||||||||
vagy | Tantárgy kód 1 | Rövid cím 1 | Tantárgy kód 2 | Rövid cím 2 | Tantárgy kód 3 | Rövid cím 3 | |||
4.1 | BMETE90AX02 | MatematikaA2a | |||||||
4.2 | BMETE90AX03 | MatematikaA2b | |||||||
4.3 | BMETE90AX05 | Analízis2 | |||||||
5. | Kizáró tantárgyak | ||||||||
6. | A tantárgy felelős tanszéke | Matematika Intézet | |||||||
7. | A tantárgy felelős oktatója | Kádasné Dr. V. Nagy Éva | beosztása | egyetemi docens |
Akkreditációs adatok | ||||
8. | Akkreditációra benyújtás időpontja | 2012.05.29. | Akkreditációs bizottság döntési időpontja | 2012.09.19. |
Tematika | |||||||||
9. | A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít | ||||||||
Lineáris algebra, egy- és többváltozós analízis |
|||||||||
10. | A tantárgy szerepe a képzés céljának megvalósításában (szak, kötelező, kötelezően választható, szabadon választható) | ||||||||
Gazdaságtudományi képzésben résztvevő BSc és MSc hallgatók szabadon választható tárgya |
|||||||||
11. | A tárgy részletes tematikája | ||||||||
Négy blokk:
1. Közgazdaságtan: - Marshall-kereszt, pókháló-tétel, Samuelson ciklus modellje.
Matematika: - Differencia-egyenletek (első- és másodrendű, stabilitási tulajdonságok).
2. Közgazdaságtan: - Vállalati profitmaximum nem-megújuló erőforrások mellett.
- Hasznosságmaximum az egészséges életmód feltételeit figyelembe véve. Feladat a termelésmenedzsmentből. Matematika: - Lagrange- tétel többváltozós függvények esetén.
- Feltételes szélsőértékfeladatok megoldása egyenlőség- és egyenlőtlenség típusú mellékfeltételek mellett.
3. Közgazdaságtan: - Értékpapír-portfólió összetétele.
- Gazdasági várakozások. Matematika: - Valószínűségszámítás.
4. Közgazdaságtan: - A Leontief-féle dinamikus input-output modell (Ágazati kapcsolatok Modellje).
Matematika: - Nemnegatív mátrixok tulajdonságai. Perron-Frobenius-tétel nemnegatív mátrixokra, Neumann-sor. |
|||||||||
12. | Követelmények, az osztályzat (aláírás) kialakításának módja | ||||||||
szorgalmi időszakban |
4 beadandó házi feladat, egy zárthelyi dolgozat | vizsga- időszakban |
|||||||
13. | Pótlási lehetőségek | ||||||||
A TVSZ szerint |
|||||||||
14. | Konzultációs lehetőségek | ||||||||
A TVSZ szerint |
|||||||||
15. | Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom | ||||||||
Zalai Ernő, Bevezetés a matematikai közgazdaságtanba, Közgazdasági És Jogi Kiadó, 1989. |
|||||||||
Wettl Ferenc, Lineáris algebra azoknak, akik érteni is szeretnék, 2011 (TÁMOP-4.1.2.-08/2/A/KMR-2009-0028). |
|||||||||
16. | A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka mennyisége órákban (a teljes szemeszterre számítva) | ||||||||
16.1 | Kontakt óra | 28 |
|||||||
16.2 | Félévközi felkészülés órákra | 7 |
|||||||
16.3 | Felkészülés zárthelyire | 14 |
|||||||
16.4 | Zárthelyik megírása | 2 |
|||||||
16.5 | Házi feladat elkészítése | 9 |
|||||||
16.6 | Kijelölt írásos tananyag elsajátítása (beszámoló) | 0 |
|||||||
16.7 | Egyéb elfoglaltság | 0 |
|||||||
16.8 | Vizsgafelkészülés | 0 |
|||||||
16.9 | Összesen | 60 |
|||||||
17. | Ellenőrző adat | Kredit * 30 | 60 |
A tárgy tematikáját kidolgozta | |||||||||
18. | Név | beosztás | Munkahely (tanszék, kutatóintézet, stb.) | ||||||
Dr. Meyer Dietmar |
egyetemi tanár |
Közgazdaságtan Tanszék |
|||||||
Kádasné Dr. V. Nagy Éva |
egyetemi docens |
Differenciálegyenletek Tanszék |
|||||||
Dr. Fülöp Ottilia |
egyetemi adjunktus |
Differenciálegyenletek Tanszék |
A tanszékvezető | |||||||||
19. | Neve | aláírása | |||||||
Dr. Illés Tibor |