![]() Természettudományi Kar |
Tantárgy Adatlap |
Tantárgy kód | BMETE90MX17 |
Tantárgy azonosító adatok | |||||||||
1. | A tárgy címe | Matematika M2g – Optimális irányítások | |||||||
2. | A tárgy angol címe | Mathematics M2g – Optimal Control |
3. | Heti óraszámok (ea + gy + lab) és a félévvégi követelmény típusa | 2 | + | 0 | + | 0 | v | Kredit | 3 |
4. | Ajánlott/kötelező előtanulmányi rend | ||||||||
vagy | Tantárgy kód 1 | Rövid cím 1 | Tantárgy kód 2 | Rövid cím 2 | Tantárgy kód 3 | Rövid cím 3 | |||
4.1 | |||||||||
4.2 | |||||||||
4.3 | |||||||||
5. | Kizáró tantárgyak | ||||||||
6. | A tantárgy felelős tanszéke | Matematika Intézet | |||||||
7. | A tantárgy felelős oktatója | Dr. Gyurkovics Éva | beosztása | egyetemi docens |
Akkreditációs adatok | ||||
8. | Akkreditációra benyújtás időpontja | 2008.04.07. | Akkreditációs bizottság döntési időpontja | 2008.04.21. |
Tematika | |||||||||
9. | A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít | ||||||||
Differenciál- és integrálszámítás, mátrixalgebra, differenciálegyenletek |
|||||||||
10. | A tantárgy szerepe a képzés céljának megvalósításában (szak, kötelező, kötelezően választható, szabadon választható) | ||||||||
Gépészmérnöki Kar, Mechatronika MSc szak kötelező tárgya |
|||||||||
11. | A tárgy részletes tematikája | ||||||||
Optimális irányítási feladat megfogalmazása. Optimális irányítások létezése, pédák az alkalmazásra. Az optimum szükséges feltétele: Pontrjagin- féle maximum-elv rögzített végpontú feladatokra. Példák az alkalmazásra. Az optimum szükséges feltétele: a transzverzalitási feltétel. Példák az
alkalmazásra. Dinamikus programozás véges feladatra. Dinamikus programozás általános rendszerre. Példák az alkalmazára. Az optumum szükséges és elégséges feltétele: Hamilton - Jacobi - Bellman egyenlet. Példák az alkalmazára. Lineáris - kvadratikus feladat. Példák az alkalmazásra. Végtelen hosszú időintervallum. Optimum és stabilitás kapcsolata. Mintavételezés és szakaszonként konstans irányítások.
Stabilizáló vezérlések kiszámítása numerikus közelítő modell alaphján. Példák és ellenpéldák. A csúszó időhorizont módszer (v agy modell
prediktív kontrol) alapja. A csúszó időhorizont módszer alkalmazása numerikus közelítő modell alapján. |
|||||||||
12. | Követelmények, az osztályzat (aláírás) kialakításának módja | ||||||||
szorgalmi időszakban |
vizsga- időszakban |
szóbeli vizsga | |||||||
13. | Pótlási lehetőségek | ||||||||
14. | Konzultációs lehetőségek | ||||||||
15. | Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom | ||||||||
Sontag E.D.: Mathematical Control Theory, 2nd ed. Springer, New York, 1998. |
|||||||||
Gyurkovics É.: Irányítási rendszerek, http://www.math.bme.hu/~gye/OktAny.htm |
|||||||||
Gyurkovics É.: Irányításelmélet, (BME, Gépészmérnöki Kar jegyzet), Tankönyvkiadó, Budapest, 1991. |
|||||||||
16. | A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka mennyisége órákban (a teljes szemeszterre számítva) | ||||||||
16.1 | Kontakt óra | 28 |
|||||||
16.2 | Félévközi felkészülés órákra | 28 |
|||||||
16.3 | Felkészülés zárthelyire | 0 |
|||||||
16.4 | Zárthelyik megírása | 0 |
|||||||
16.5 | Házi feladat elkészítése | 0 |
|||||||
16.6 | Kijelölt írásos tananyag elsajátítása (beszámoló) | 0 |
|||||||
16.7 | Egyéb elfoglaltság | 0 |
|||||||
16.8 | Vizsgafelkészülés | 34 |
|||||||
16.9 | Összesen | 90 |
|||||||
17. | Ellenőrző adat | Kredit * 30 | 90 |
A tárgy tematikáját kidolgozta | |||||||||
18. | Név | beosztás | Munkahely (tanszék, kutatóintézet, stb.) | ||||||
Dr. Gyurkovics Éva |
egyetemi docens |
Differenciálegyenlet |
|||||||
A tanszékvezető | |||||||||
19. | Neve | aláírása | |||||||
Dr. Szántai Tamás |