![]() Természettudományi Kar |
Tantárgy Adatlap |
Tantárgy kód | BMETE92MC20 |
Tantárgy azonosító adatok | |||||||||
1. | A tárgy címe | Statisztika és kísérlettervezés | |||||||
2. | A tárgy angol címe | Statistics and Methodology |
3. | Heti óraszámok (ea + gy + lab) és a félévvégi követelmény típusa | 2 | + | 0 | + | 2 | v | Kredit | 5 |
4. | Ajánlott/kötelező előtanulmányi rend | ||||||||
vagy | Tantárgy kód 1 | Rövid cím 1 | Tantárgy kód 2 | Rövid cím 2 | Tantárgy kód 3 | Rövid cím 3 | |||
4.1 | |||||||||
4.2 | |||||||||
4.3 | |||||||||
5. | Kizáró tantárgyak | ||||||||
6. | A tantárgy felelős tanszéke | Analízis Tanszék | |||||||
7. | A tantárgy felelős oktatója | Lángné Dr. Lázi Márta | beosztása | egyetemi docens |
Akkreditációs adatok | ||||
8. | Akkreditációra benyújtás időpontja | 2012.04.18. | Akkreditációs bizottság döntési időpontja | 2012.05.04. |
Tematika | |||||||||
9. | A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít | ||||||||
Tapasztalat valamelyik statisztikai programcsomag alkalmazásában. |
|||||||||
10. | A tantárgy szerepe a képzés céljának megvalósításában (szak, kötelező, kötelezően választható, szabadon választható) | ||||||||
TTK Kognitív tanulmányi MA képzés kötelező tárgya |
|||||||||
11. | A tárgy részletes tematikája | ||||||||
Áttekintjük a matematikai statisztika összes fontosabbfejezetét (mintavétel, becslés, hipotézisvizsgálat, regresszióanalízis, kísérlettervezés)
különös tekintettel a klasszikus módszerek alkalmazhatóságának feltételeire (normalitás,linearitás, stacionaritás, skalárérté kűség), amelyek a legtöbb gyakorlati feladatnál nem teljesülnek. Hogyan ellenőrizhetők ezek a feltételek, és mi a teendő, amikor nem teljesülnek – ezek a kérdések adják a tárgy vezérfonalát.
Részletes tematika
Valószínűségi változók. Eloszlások. Véletlenszámgenerálás. Mintavétel. Becslésieljárások. Megbízhatósági intervallumok. Hipot ézisvizsgálat. Függetlenség, normalitás. regresszió és interpoláció. Adatok megszerzése és bevitele. Klaszteranalízis. Kísérletterv ezés. Alkalmazások. Az eredmények bemutatásának módszerei.
A számolásokat a körülményektől függően Mathematica, EXCEL vagy SPSS segítségével végezzük. |
|||||||||
12. | Követelmények, az osztályzat (aláírás) kialakításának módja | ||||||||
szorgalmi időszakban |
Házi feladatok beadása, zárthelyik megírása | vizsga- időszakban |
Szóbeli és írásbeli vizsga | ||||||
13. | Pótlási lehetőségek | ||||||||
TVSz szerint |
|||||||||
14. | Konzultációs lehetőségek | ||||||||
Heti fogadó órán, e-mailben folyamatosan, zárthelyik és vizsgák előtt. |
|||||||||
15. | Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom | ||||||||
www.wolfram.com/solutions/Statistics/ ,www.wolfram.com/products/mathematica/analysis/content/StatisticsPackages.html |
|||||||||
SPSS for Windows User's Guide series. SPSS Inc. 444 N. Michigan Avenue, Chicago, Illinois |
|||||||||
Vargha András (2000). Matematikai statisztika pszichológiai, nyelvészeti és biológiai alkalmazásokkal. Pólya Kiadó, Bp |
|||||||||
16. | A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka mennyisége órákban (a teljes szemeszterre számítva) | ||||||||
16.1 | Kontakt óra | 56 |
|||||||
16.2 | Félévközi felkészülés órákra | 14 |
|||||||
16.3 | Felkészülés zárthelyire | 28 |
|||||||
16.4 | Zárthelyik megírása | 0 |
|||||||
16.5 | Házi feladat elkészítése | 12 |
|||||||
16.6 | Kijelölt írásos tananyag elsajátítása (beszámoló) | 40 |
|||||||
16.7 | Egyéb elfoglaltság | 0 |
|||||||
16.8 | Vizsgafelkészülés | 0 |
|||||||
16.9 | Összesen | 150 |
|||||||
17. | Ellenőrző adat | Kredit * 30 | 150 |
A tárgy tematikáját kidolgozta | |||||||||
18. | Név | beosztás | Munkahely (tanszék, kutatóintézet, stb.) | ||||||
Lángné Dr. Lázi Márta |
egyetemi docens |
Analízis Tanszék |
|||||||
A tanszékvezető | |||||||||
19. | Neve | aláírása | |||||||
Dr. Horváth Miklós |