![]() Természettudományi Kar |
Tantárgy Adatlap |
Tantárgy kód | BMETE925313 |
Tantárgy azonosító adatok | |||||||||
1. | A tárgy címe | Differenciálegyenletek műszaki és közgazdasági alkalmazásai | |||||||
2. | A tárgy angol címe | Applications of Differential Equations in Engineering and Economics |
3. | Heti óraszámok (ea + gy + lab) és a félévvégi követelmény típusa | 2 | + | 2 | + | 0 | v | Kredit | 4 |
4. | Ajánlott/kötelező előtanulmányi rend | ||||||||
vagy | Tantárgy kód 1 | Rövid cím 1 | Tantárgy kód 2 | Rövid cím 2 | Tantárgy kód 3 | Rövid cím 3 | |||
4.1 | BMETE901918 | Matematika B2 | |||||||
4.2 | BMETE90AX02 | Matematika A2a | |||||||
4.3 | |||||||||
5. | Kizáró tantárgyak | ||||||||
BMETE901037 |
|||||||||
6. | A tantárgy felelős tanszéke | Analízis Tanszék | |||||||
7. | A tantárgy felelős oktatója | dr. Tóth János | beosztása | docens |
Akkreditációs adatok | ||||
8. | Akkreditációra benyújtás időpontja | 2005.11.22. | Akkreditációs bizottság döntési időpontja | 2005.12.13. |
Tematika | |||||||||
9. | A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít | ||||||||
Az egy- és többváltozós analízis elemei; lineáris algebra |
|||||||||
10. | A tantárgy szerepe a képzés céljának megvalósításában (szak, kötelező, kötelezően választható, szabadon választható) | ||||||||
Kötelező tárgy a GTK Közgazdász szak Gazdaság-elemzési szakirányban |
|||||||||
11. | A tárgy részletes tematikája | ||||||||
Elsőrendű közönséges differenciálegyenletek. A megoldás létezése és egyértelműsége. A legegyszerűbb típusok megoldási módszerei. A Peano- egyenlőtlenség. Egzakt differenciálegyenletek. Másodrendű egyenletek. Peremérték feladatok. Laplace-transzformáció. Alapvető tulajdonságok. A
konvolúció-tétel. Alkalmazás differenciálegyenletek megoldására. Lineáris rendszerek. Állandó együtthatós egyenletek megoldási módszerei. Alkalmazások. Numerikus módszerek. Az Euler-sor módszer. A Taylor-sor módszer. Inverz feladatok. Parciális differenciálegyenletek. Első- és másodrendű egyenletek. A hővezetés egyenlete, hullámegyenlet. Reakció-diffúzió egyenletek. Matematikai programcsomagok alkalmazási
lehetőségei differenciálegyenletek vizsgálatánál. A tárgyban emelt szintű vizsga tehető szóban.Ennek témakörei: kémiai, fizikai és biológiai
alkalmazások, a stabilitáselmélet elemei. Részletes tájékoztatás a félév elején. |
|||||||||
12. | Követelmények, az osztályzat (aláírás) kialakításának módja | ||||||||
szorgalmi időszakban |
2 zárthelyi | vizsga- időszakban |
TVSz szerint | ||||||
13. | Pótlási lehetőségek | ||||||||
pótzárthelyik és IV-k TVSz-nek megfelelően. |
|||||||||
14. | Konzultációs lehetőségek | ||||||||
az előadó fogadóóráján, ill. e-mail-ben. |
|||||||||
15. | Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom | ||||||||
Izsák J. és mtsai, Bevezetés a Biomatematikába, Tankönyvkiadó, Budapest (IX. fejezet) (1981) |
|||||||||
Tóth J., Simon P., Differenciálegyenletek. Bevezetés az elméletbe és alkalmazásokba (Typotex, Bp., 2005) |
|||||||||
Hatvani L., Krisztin T., Makay G.: Dinamikus modellek a közgazdaságban (Polygon, Szeged, 2001) |
|||||||||
16. | A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka mennyisége órákban (a teljes szemeszterre számítva) | ||||||||
16.1 | Kontakt óra | 56 |
|||||||
16.2 | Félévközi felkészülés órákra | 16 |
|||||||
16.3 | Felkészülés zárthelyire | 16 |
|||||||
16.4 | Zárthelyik megírása | 0 |
|||||||
16.5 | Házi feladat elkészítése | 0 |
|||||||
16.6 | Kijelölt írásos tananyag elsajátítása (beszámoló) | 16 |
|||||||
16.7 | Egyéb elfoglaltság | 0 |
|||||||
16.8 | Vizsgafelkészülés | 16 |
|||||||
16.9 | Összesen | 120 |
|||||||
17. | Ellenőrző adat | Kredit * 30 | 120 |
A tárgy tematikáját kidolgozta | |||||||||
18. | Név | beosztás | Munkahely (tanszék, kutatóintézet, stb.) | ||||||
dr. Tóth János |
docens |
Mat. Int., Analízis Tsz. |
|||||||
A tanszékvezető | |||||||||
19. | Neve | aláírása | |||||||
Dr. Petz Dénes |