![]() Természettudományi Kar |
Tantárgy Adatlap |
Tantárgy kód | BMETE95AX21 |
Tantárgy azonosító adatok | |||||||||
1. | A tárgy címe | Matematika EP3 | |||||||
2. | A tárgy angol címe | Mathematics EP3 |
3. | Heti óraszámok (ea + gy + lab) és a félévvégi követelmény típusa | 0 | + | 2 | + | 0 | f | Kredit | 2 |
4. | Ajánlott/kötelező előtanulmányi rend | ||||||||
vagy | Tantárgy kód 1 | Rövid cím 1 | Tantárgy kód 2 | Rövid cím 2 | Tantárgy kód 3 | Rövid cím 3 | |||
4.1 | |||||||||
4.2 | |||||||||
4.3 | |||||||||
5. | Kizáró tantárgyak | ||||||||
6. | A tantárgy felelős tanszéke | Sztochasztika Tanszék | |||||||
7. | A tantárgy felelős oktatója | Dr. Barabás Béla | beosztása | egyetemi docens |
Akkreditációs adatok | ||||
8. | Akkreditációra benyújtás időpontja | 2009.03.19. | Akkreditációs bizottság döntési időpontja | 2009.04.27. |
Tematika | |||||||||
9. | A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít | ||||||||
Matematika Ep1, Matematika Ep2. |
|||||||||
10. | A tantárgy szerepe a képzés céljának megvalósításában (szak, kötelező, kötelezően választható, szabadon választható) | ||||||||
matematikai alapismeretek a szakképzés megalapozásához |
|||||||||
11. | A tárgy részletes tematikája | ||||||||
1. Görbék illesztése adott pontokra
Lagrange interpoláció, Hermite interpoláció, spline
2. Numerikus sorok, függvénysorok (hatványsorok)
3. Egyenletek, egyenletrendszerek numerikus megoldása
Iteráció, Newton módszer, stb. numerikus integrálás
4. Közönséges elsőrendű differenciálegyenletek, kezdeti érték probléma, numerikus megoldása: Szukcesszív approximáció, Euler módszer, Runge – Kutta módszer
5. Másod (és magasabb) rendű lineáris differenciálegyenletek
Állandó együtthatós, függvényegyütthatós, inhomogén
6. Másodrendű lineáris differenciálegyenletek mechanikai alkalmazásai, másodrendű lineáris differenciálegyenletek integrálása sorok segítségével,
7. Valószínűségszámítás alapjai, klasszikus valószínűségi mező, feltételes valószínűség.
8. Valószínűségi változó fogalma (diszkrét és folytonos), várható érték, szórás
9. Nevezetes eloszlások (diszkrét és folytonos)
10. Statisztikai minta, mintavételi módszerek, empirikus eloszlásfüggvény, paraméterbecslés
11. Hipotézis vizsgálat |
|||||||||
12. | Követelmények, az osztályzat (aláírás) kialakításának módja | ||||||||
szorgalmi időszakban |
4 zh | vizsga- időszakban |
nincs | ||||||
13. | Pótlási lehetőségek | ||||||||
TVSz szerint |
|||||||||
14. | Konzultációs lehetőségek | ||||||||
hetente kétszer a Matematika Intézet szervezésében |
|||||||||
15. | Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom | ||||||||
Thomas: Kalkulus |
|||||||||
Bólyai sorozat megfelelő kötetei |
|||||||||
16. | A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka mennyisége órákban (a teljes szemeszterre számítva) | ||||||||
16.1 | Kontakt óra | 28 |
|||||||
16.2 | Félévközi felkészülés órákra | 14 |
|||||||
16.3 | Felkészülés zárthelyire | 8 |
|||||||
16.4 | Zárthelyik megírása | 4 |
|||||||
16.5 | Házi feladat elkészítése | 6 |
|||||||
16.6 | Kijelölt írásos tananyag elsajátítása (beszámoló) | 0 |
|||||||
16.7 | Egyéb elfoglaltság | 0 |
|||||||
16.8 | Vizsgafelkészülés | 0 |
|||||||
16.9 | Összesen | 60 |
|||||||
17. | Ellenőrző adat | Kredit * 30 | 60 |
A tárgy tematikáját kidolgozta | |||||||||
18. | Név | beosztás | Munkahely (tanszék, kutatóintézet, stb.) | ||||||
Dr. Barabás Béla |
egyetemi docens |
Sztochasztika Tanszék |
|||||||
A tanszékvezető | |||||||||
19. | Neve | aláírása | |||||||
Dr. Tóth Bálint |