![]() Természettudományi Kar |
Tantárgy Adatlap |
Tantárgy kód | BMETE47MC39 |
Tantárgy azonosító adatok | |||||||||
1. | A tárgy címe | Statisztikai tanulás az idegrendszerben | |||||||
2. | A tárgy angol címe | Statistical learning in the nervous system |
3. | Heti óraszámok (ea + gy + lab) és a félévvégi követelmény típusa | 2 | + | 0 | + | 0 | f | Kredit | 3 |
4. | Ajánlott/kötelező előtanulmányi rend | ||||||||
vagy | Tantárgy kód 1 | Rövid cím 1 | Tantárgy kód 2 | Rövid cím 2 | Tantárgy kód 3 | Rövid cím 3 | |||
4.1 | |||||||||
4.2 | |||||||||
4.3 | |||||||||
5. | Kizáró tantárgyak | ||||||||
6. | A tantárgy felelős tanszéke | Kognitív Tudományi Tanszék | |||||||
7. | A tantárgy felelős oktatója | Dr. Lukács Ágnes | beosztása | egyetemi docens |
Akkreditációs adatok | ||||
8. | Akkreditációra benyújtás időpontja | 2016.06.16. | Akkreditációs bizottság döntési időpontja | 2016.08.10. |
Tematika | |||||||||
9. | A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít | ||||||||
10. | A tantárgy szerepe a képzés céljának megvalósításában (szak, kötelező, kötelezően választható, szabadon választható) | ||||||||
Kognitív Tanulmányok MSc kötelezően választható tárgya |
|||||||||
11. | A tárgy részletes tematikája | ||||||||
A statisztikus tanulás az idegrendszerben kurzus célja az, hogy a diákoknak perspektívát mutasson a napjainkban intenzív fejlődésen áteső statisztikus eszközök használatáról az idegrendszeri és kognitív tudományos kutatásban. A mesterséges intelligencia és gépi tanulás eszközeinek megismertetése kiváló alkalmat teremt ahhoz, hogy mind a kognitív tudomány, mind az idegtudomány kérdéseit azonos formalizmusban lehessen tárgyalni, ezzel egy közös nyelvet teremtve a mikroszkópikus és makroszkópikus világok közötti távolság áthidalására. A kurzus első felében a valószínűségelméleti megalapozás után a gépi tanulás alapvetőmodelljeit vesszük számba, az inferencia és a tanulás témaköreit járjuk körbe. Ezután a statisztikus modellek következményeit vizsgáljuk meg és összevetjük az emberi/állati viselkedésben fellelhető jellegzetességekkel. A kurzus második felében a statisztikus komputációk idegsejtek működésére vonatkozó jóslatait vizsgáljuk meg a kurrens irodalom példái alapján. Közelebbről, a mesterséges látás modelljei és a látórendszer neuronjainak viselkedése közötti párhuzamokat keresünk, és megvizsgáljuk, hogy a statisztikus tanulás neurális reprezentációjának milyen lehetséges formái valósulhatnak meg az idegrendszerben. |
|||||||||
12. | Követelmények, az osztályzat (aláírás) kialakításának módja | ||||||||
szorgalmi időszakban |
házifeladat, zh | vizsga- időszakban |
|||||||
13. | Pótlási lehetőségek | ||||||||
pót-zh |
|||||||||
14. | Konzultációs lehetőségek | ||||||||
egyeztetés szerint |
|||||||||
15. | Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom | ||||||||
http://golab.wigner.mta.hu/teaching/ |
|||||||||
16. | A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka mennyisége órákban (a teljes szemeszterre számítva) | ||||||||
16.1 | Kontakt óra | 28 |
|||||||
16.2 | Félévközi felkészülés órákra | 14 |
|||||||
16.3 | Felkészülés zárthelyire | 30 |
|||||||
16.4 | Zárthelyik megírása | 4 |
|||||||
16.5 | Házi feladat elkészítése | 14 |
|||||||
16.6 | Kijelölt írásos tananyag elsajátítása (beszámoló) | 0 |
|||||||
16.7 | Egyéb elfoglaltság | 0 |
|||||||
16.8 | Vizsgafelkészülés | 0 |
|||||||
16.9 | Összesen | 90 |
|||||||
17. | Ellenőrző adat | Kredit * 30 | 90 |
A tárgy tematikáját kidolgozta | |||||||||
18. | Név | beosztás | Munkahely (tanszék, kutatóintézet, stb.) | ||||||
Orbán Gergely |
Kutatómunkatárs |
MTA Wigner Kutatóközpont |
|||||||
A tanszékvezető | |||||||||
19. | Neve | aláírása | |||||||
Dr. Lukács Ágnes |