Tantárgy azonosító adatok
1. A tárgy címe (N)Agy - bajban
2. A tárgy angol címe Brain in Trouble
3. Heti óraszámok (ea + gy + lab) és a félévvégi követelmény típusa 2 + 0 + 0 f Kredit 2
4. Ajánlott/kötelező előtanulmányi rend
vagy Tantárgy kód 1 Rövid cím 1 Tantárgy kód 2 Rövid cím 2 Tantárgy kód 3 Rövid cím 3
4.1 BMETE47MN26 Neurobiológia1
4.2
4.3
5. Kizáró tantárgyak
6. A tantárgy felelős tanszéke Kognitív Tudományi Tanszék
7. A tantárgy felelős oktatója Dr. Zimmer Márta beosztása egyetemi adjunktus
Akkreditációs adatok
8. Akkreditációra benyújtás időpontja 2016.10.26 Akkreditációs bizottság döntési időpontja 2016.11.29
Tematika
9. A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít
alapvető középiskolai biológia tudás, Neurobiológia 1. kurzus sikeres teljesítése
10. A tantárgy szerepe a képzés céljának megvalósításában (szak, kötelező, kötelezően választható, szabadon választható)
Pszichológia mesterszak, Kognitív pszichológia specializáció kötelezően választható tárgya
11. A tárgy részletes tematikája

1. A vizuális rendszer működésének alacsonyabb-szintű zavarai – a szem betegségei, látótér-kiesések, vaklátás; 2. A dorzális vizuális rendszer sérülései – tér-, és mozgásészlelési zavarok; 3. A ventrális vizuális rendszer sérülései – a tárgy-, és arcészlelés zavarai; 4. A motoros rendszer működésének zavarai – tic, Tourette, HD, SM, Parkinson; 5. A szomatoszenzoros pálya zavarai; 6. Agyidegek és zavarok; 7. Magasabb kognitív funkciók zavarai (beszéd, olvasás, számolás); 8. Limbikus rendszer és zavarai; 9. EEG jelben tükröződő zavarok – alvás, epilepszia, kóma

1. Low-level deficits of the visual system – vision loss in eyes, visual field defects, blindsight; 2. Deficits of the dorsal visual pathway – deficits of space- and motion perception; 3. Deficits of the ventral visual pathway – deficits of object- and face perception; 4. Defects of the motor system – tic, Tourette, HD, SM, Parkinson; 5. Deficits of the somatosensory pathways; 6. Cranial nerves and their deficits; 7. Deficits of higher cognitive functions (speech, reading, counting); 8. Limbic system and its deficits; 9. Deficits reflected in the EEG signal – sleep disorders, epilepsy, coma   

12. Követelmények, az osztályzat (aláírás) kialakításának módja
szorgalmi
időszakban
Az előadásokon való jelenlét és aktív részvétel, a félév órái után egy választott témáról naprakész irodalom alapján egy írásos összefoglaló dolgozat. vizsga-
időszakban
13. Pótlási lehetőségek
A TVSZ-nek megfelelően.
14. Konzultációs lehetőségek
Fogadóórán, e­mailen
15. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom
Fonyó Attila: Élettan gyógyszerészhallgatók részére. Budapest
Kállai János, Bende István, Karádi Kázmér, Racsmány Mihály (szerk.): Bevezetés a neuropszichológiába. Medicina, 2008.
Blumenfeld, H.: Neuroanatomy through clinical cases. Sinauer, 2nd Edition (2010)
16. A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka mennyisége órákban (a teljes szemeszterre számítva)
16.1 Kontakt óra
28
16.2 Félévközi felkészülés órákra
15
16.3 Felkészülés zárthelyire
15
16.4 Zárthelyik megírása
2
16.5 Házi feladat elkészítése
0
16.6 Kijelölt írásos tananyag elsajátítása (beszámoló)
0
16.7 Egyéb elfoglaltság
0
16.8 Vizsgafelkészülés
0
16.9 Összesen
60
17. Ellenőrző adat Kredit * 30
60
A tárgy tematikáját kidolgozta
18. Név beosztás Munkahely (tanszék, kutatóintézet, stb.)
Dr. Zimmer Márta
egyetemi adjunktus
Kognitív Tudományi Tanszék
Dr. Németh Kornél
egyetemi adjunktus
Kognitív Tudományi Tanszék
A tanszékvezető
19. Neve aláírása
Dr. Lukács Ágnes