![]() Természettudományi Kar |
Tantárgy Adatlap |
Tantárgy kód | BMETE47MN34 |
Tantárgy azonosító adatok | |||||||||
1. | A tárgy címe | Pragmatika és kognitív nyelvszemlélet | |||||||
2. | A tárgy angol címe | Pragmatics and Cognitive Linguistics |
3. | Heti óraszámok (ea + gy + lab) és a félévvégi követelmény típusa | 2 | + | 0 | + | 0 | f | Kredit | 2 |
4. | Ajánlott/kötelező előtanulmányi rend | ||||||||
vagy | Tantárgy kód 1 | Rövid cím 1 | Tantárgy kód 2 | Rövid cím 2 | Tantárgy kód 3 | Rövid cím 3 | |||
4.1 | |||||||||
4.2 | |||||||||
4.3 | |||||||||
5. | Kizáró tantárgyak | ||||||||
6. | A tantárgy felelős tanszéke | Kognitív Tudományi Tanszék | |||||||
7. | A tantárgy felelős oktatója | Dr. Babarczy Anna | beosztása | egyetemi docens |
Akkreditációs adatok | ||||
8. | Akkreditációra benyújtás időpontja | 2016.10.26 | Akkreditációs bizottság döntési időpontja | 2016.11.29 |
Tematika | |||||||||
9. | A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít | ||||||||
10. | A tantárgy szerepe a képzés céljának megvalósításában (szak, kötelező, kötelezően választható, szabadon választható) | ||||||||
Pszichológia mesterszak, Kognitív pszichológia specializáció kötelezően választható tárgya |
|||||||||
11. | A tárgy részletes tematikája | ||||||||
A kurzus célja a pragmatika, azaz a közösségi nyelvhasználat kérdéseinek megvitatása. A klasszikus gricei elméleten túl különös hangsúlyt fektetünk a Relevancia elméletre, és annak kognitív jellegére. Megmutatjuk, hogyan kapcsolódik a nyelv kutatása a mai megismerés-kutatás alapkérdéseihez, illetve magában a nyelvszemléletben milyen alapvető alternatívák fogalmazódnak meg nyelv és megismerés kapcsolatát illetően. Kifejtésre kerülnek mind a nyelvi szerveződés lehetséges magyarázó elvei (a kognitív, az idegrendszeri és a szociális visszavezetés viszonya és súlya). mind visszatérő kérdések, mint nyelv és gondolkodás viszonya. Nyelv és tanulási rendszerek viszonya a metafora értelmezési modellje, relativizmus és univerzalizmus vitái reprezentációs elméletek és a nyelvi intencionalitás. Jelentéselméletek és a kognitív szemlélet. The course introduces students to pragmatics. We start by discussing classic Gricean pragmatics and Speech Act theory and then move on to more recent theories with special emphasis on Relevance and current issues in experimental pragmatics. The development of pragmatic competence and pragmatic impairments are also discussed. Alternative approaches to language and meaning are introduced including Metaphor Theory, Situation Semantics and Linguistic Relativity. |
|||||||||
12. | Követelmények, az osztályzat (aláírás) kialakításának módja | ||||||||
szorgalmi időszakban |
Előadásokon való részvétel, feladatok teljesítése, zárthelyi dolgozatok | vizsga- időszakban |
|||||||
13. | Pótlási lehetőségek | ||||||||
A TVSZ-nek megfelelően. |
|||||||||
14. | Konzultációs lehetőségek | ||||||||
Fogadóórán, emailen |
|||||||||
15. | Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom | ||||||||
Noveck & Sperber, Experimental Pragmatics. Palgrave Macmillan, 2006 |
|||||||||
Pléh Csaba (1996, szerk.): Kognitív tudomány. Budapest: Osiris. |
|||||||||
Pinker, S.(2007): The stuff of thought. Penguin |
|||||||||
16. | A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka mennyisége órákban (a teljes szemeszterre számítva) | ||||||||
16.1 | Kontakt óra | 28 |
|||||||
16.2 | Félévközi felkészülés órákra | 10 |
|||||||
16.3 | Felkészülés zárthelyire | 10 |
|||||||
16.4 | Zárthelyik megírása | 2 |
|||||||
16.5 | Házi feladat elkészítése | 0 |
|||||||
16.6 | Kijelölt írásos tananyag elsajátítása (beszámoló) | 10 |
|||||||
16.7 | Egyéb elfoglaltság | 0 |
|||||||
16.8 | Vizsgafelkészülés | 0 |
|||||||
16.9 | Összesen | 60 |
|||||||
17. | Ellenőrző adat | Kredit * 30 | 60 |
A tárgy tematikáját kidolgozta | |||||||||
18. | Név | beosztás | Munkahely (tanszék, kutatóintézet, stb.) | ||||||
Dr. Babarczy Anna |
egyetemi docens |
Kognitív Tudományi Tanszék |
|||||||
A tanszékvezető | |||||||||
19. | Neve | aláírása | |||||||
Dr. Lukács Ágnes |