![]() Természettudományi Kar |
Tantárgy Adatlap |
Tantárgy kód | BMETE80BE09 |
Tantárgy azonosító adatok | |||||||||
1. | A tárgy címe | Laboratóriumi mérések 1 | |||||||
2. | A tárgy angol címe | Laboratory Measurements 1 |
3. | Heti óraszámok (ea + gy + lab) és a félévvégi követelmény típusa | 0 | + | 0 | + | 3 | f | Kredit | 4 |
4. | Ajánlott/kötelező előtanulmányi rend | ||||||||
vagy | Tantárgy kód 1 | Rövid cím 1 | Tantárgy kód 2 | Rövid cím 2 | Tantárgy kód 3 | Rövid cím 3 | |||
4.1 | BMETE80BE01 | Mag- és neutronfizika | BMETE80BE02 | Atomenergetikai alapismeretek | |||||
4.2 | |||||||||
4.3 | |||||||||
5. | Kizáró tantárgyak | ||||||||
BMETE80AE09 |
|||||||||
6. | A tantárgy felelős tanszéke | Nukleáris Technikai Intézet | |||||||
7. | A tantárgy felelős oktatója | Dr. Dóczi Rita | beosztása | egyetemi docens |
Akkreditációs adatok | ||||
8. | Akkreditációra benyújtás időpontja | 2017.06.16. | Akkreditációs bizottság döntési időpontja | 2017.08.01 |
Tematika | |||||||||
9. | A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít | ||||||||
10. | A tantárgy szerepe a képzés céljának megvalósításában (szak, kötelező, kötelezően választható, szabadon választható) | ||||||||
Kötelező az energetikai mérnöki alapképzési (2N-AE0) szak Atomenergetika specializáción (2N-AE0-AE) |
|||||||||
11. | A tárgy részletes tematikája | ||||||||
Célkitűzések
A tantárgya célja, hogy a mag- és neutronfizikai, reaktorfizikai, valamint sugár- és környezetvédelemi ismeretek nyújtson illetve ezen ismeretüket laboratóriumi gyakorlat keretében elmélyíthessék a hallgatók.
A tantárgy sikeres teljesítésével elsajátítható kompetenciák
A. Tudás
1. ismeri az ionizáló sugárzás fajtáit, tulajdonságait, anyaggal való kölcsönhatását
2. ismeri a különféle sugárvédelmi anyagok fajtáit és funkcióit
3. ismeri a neutron- és gamma-dózisteljesítmény fogalmát, mérésének elvét
4. ismeri az alfa-spektrumok mérési módszerét és kiértékelését
5. ismeri a gáztöltésű detektorok, a neutron detektorok és a szcintillaciós detektorok működését
6. ismeri a későneutron paraméterek és az uránkoncentráció meghatározási módját
7. ismeri a termikus diffúzióhossz mérésének elvét
8. ismeri az oktatóreaktor üzemeltetésének lépéseit
9. ismeri a reaktivitástényezők meghatározásának módját
10. ismeri a zóna fluxuseloszlását és annak meghatározási módját
11. ismeri a természetes cirkuláció sebességének mérési módját hőmérséklet fluktuációk felhasználásával
12. ismeri a szivattyús–tározós erőmű hatásfokának meghatározási módszerét
B. Képesség
1. informatikai ismereteinek birtokában képes összetett feladatok megoldására,
2. képes a valós méréstechnikai problémák megoldására, a feladat megoldásához szükséges mérőrendszer, méréstechnikai módszer kiválasztására,
3. informatikai és méréstechnikai ismereteinek birtokában képes detektorok kalibrálására, spektrumok kiértéke-lésére, egyszerű minták aktivitásának meghatározására,
4. képes sugárvédelmi helyzeteket és intézkedéseket átlátni és értékelni, képes dózisteljesítményt mérni,
5. képes gondolatait rendezett formában szóban és írásban kifejezni. Képes az elvégzett munka dokumentálá-sára és a kapott mérési eredmény adekvát formában történő prezentálására. Képes a kapott mérési eredmé-nyeket az elméleti tudásának birtokában kritikusan értékelni, és levonni a megfelelő következtetéseket.
C. Attitűd
1. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival.
2. Törekszik a mérések során alkalmazott műszerek és eszközök megismerésére és rutinszerű használatára.
3. Aktív részvétellel törekszik a folyamatos csapatmunkára.
4. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára.
5. Törekszik a pontos munkára és a határidők maradéktalan betartására.
6. Mindvégig törekszik a biztonságos munkavégzésre és a balesetvédelmi szabályok betartására.
D. Önállóság és felelősség
1. A mérőcsoport részeként együttműködik hallgatótársaival a mérések kivitelezésében és a feladatok megoldá-sában.
2. A mérőcsoport által rábízott részfeladatot önállóan és felelősségteljesen végzi.
3. A csoport által leadott jegyzőkönyvek tartalmáért és minőségéért vállalja a felelősséget.
4. Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.
5. Gondolkozásában a gyakorlatias megközelítést alkalmazza.
|
|||||||||
12. | Követelmények, az osztályzat (aláírás) kialakításának módja | ||||||||
szorgalmi időszakban |
1. Szintfelmérő értékelés (beugró dolgozat), 2. Részteljesítmény értékelés (mérési jegyzőkönyv), 3. Részteljesítmény értékelés (aktív részvétel) | vizsga- időszakban |
Nincs | ||||||
13. | Pótlási lehetőségek | ||||||||
A félév során 1 db mérés (és szintfelmérő értékelés) pótlására van lehetőség a pótlási héten. |
|||||||||
14. | Konzultációs lehetőségek | ||||||||
A tárgy oktatójával előzetes egyeztetés után. |
|||||||||
15. | Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom | ||||||||
Bódizs Dénes: Atommagsugárzások méréstechnikái (Typotex, 2009) |
|||||||||
Segédlet: letölthető mérési útmutatók: http://www.reak.bme.hu/oktatas/kepzesek-tantargyak/energetikai-mernoek-b-sc/laboratoriumi-meresek-1.html |
|||||||||
16. | A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka mennyisége órákban (a teljes szemeszterre számítva) | ||||||||
16.1 | Kontakt óra | 42 |
|||||||
16.2 | Félévközi felkészülés órákra | 42 |
|||||||
16.3 | Felkészülés zárthelyire | 0 |
|||||||
16.4 | Zárthelyik megírása | 0 |
|||||||
16.5 | Házi feladat elkészítése | 36 |
|||||||
16.6 | Kijelölt írásos tananyag elsajátítása (beszámoló) | 0 |
|||||||
16.7 | Egyéb elfoglaltság | 0 |
|||||||
16.8 | Vizsgafelkészülés | 0 |
|||||||
16.9 | Összesen | 120 |
|||||||
17. | Ellenőrző adat | Kredit * 30 | 120 |
A tárgy tematikáját kidolgozta | |||||||||
18. | Név | beosztás | Munkahely (tanszék, kutatóintézet, stb.) | ||||||
Dr. Dóczi Rita |
egyetemi docens |
Nukleáris Technikai Intézet |
|||||||
A tanszékvezető | |||||||||
19. | Neve | aláírása | |||||||
Dr. Czifrus Szabolcs |