![]() Természettudományi Kar |
Tantárgy Adatlap |
Tantárgy kód | BMETE11BG16 |
Tantárgy azonosító adatok | |||||||||
1. | A tárgy címe | A fizika kultúrtörténete kísérletekkel | |||||||
2. | A tárgy angol címe | Cultural History of Physics with Experiments |
3. | Heti óraszámok (ea + gy + lab) és a félévvégi követelmény típusa | 2 | + | 0 | + | 0 | f | Kredit | 3 |
4. | Ajánlott/kötelező előtanulmányi rend | ||||||||
vagy | Tantárgy kód 1 | Rövid cím 1 | Tantárgy kód 2 | Rövid cím 2 | Tantárgy kód 3 | Rövid cím 3 | |||
4.1 | |||||||||
4.2 | |||||||||
4.3 | |||||||||
5. | Kizáró tantárgyak | ||||||||
6. | A tantárgy felelős tanszéke | Fizika Tanszék | |||||||
7. | A tantárgy felelős oktatója | Dr. Simon Ferenc | beosztása | egyetemi tanár |
Akkreditációs adatok | ||||
8. | Akkreditációra benyújtás időpontja | 2017.06.04. | Akkreditációs bizottság döntési időpontja | 2017.07.07. |
Tematika | |||||||||
9. | A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít | ||||||||
Középiskolai fizikai ismeretek |
|||||||||
10. | A tantárgy szerepe a képzés céljának megvalósításában (szak, kötelező, kötelezően választható, szabadon választható) | ||||||||
GPK alpképzési szakjainak szabadon választható tárgya |
|||||||||
11. | A tárgy részletes tematikája | ||||||||
A tudományos megismerés folyamata. A tudományos megismerés filozófiatörténeti áttekintése Thomas Kuhn munkássága nyomán. A mechanika mint tudományterület kialakulásának ismerete Arisztotelésztől Newtonig. A mechanikai alapjelenségek és azok matematikai leírása. A Newton axiómák bemutatására alkalmas demonstrációk, kényszererők és tehetetlenségi erők ismerete. Az égi mechanika leírásához vezető út Ptolemaiosztól Keplerig. A kopernikuszi forradalom és hatása a mai gondolkodásra. A Kepler törvények ismerete és azok kapcsolata Newton egyetemes tömegvonzási törvényével. A hőtan-termodinamika kialakulásához és modern leírásához vezető út. A hőtani alapfogalmak (energiamegmaradás, belső energia) és a modern hőtani fogalmak (statisztikus fizika, entrópia). A hőerőgépek maximális hatásfokának felismeréséhez vezető tudománytörténeti út. A Carnot tétel. Az elektromágnesség leírásához vezető tudománytörténeti út és az alapkísérletek (Coulomb, Biot-Savart kísérletek). A Gauss tétel és fontossága az elektrosztatikában és kapcsolata a tömegvonzás törvényével. Az elektromágneses hullámok felfedezése, és ennek hatása a modern telekommunikációra. A Hertz féle kísérletek demonstrációja, a modern rádiótechnika, spektrumanalízis alapjai. A geometriai és hullámoptikai alapjelenségek (fénytörés, elhajlás, interferencia). A fény leírásához vezető tudománytörténeti út. A relativitáselmélethez vezető alapkísérletek (Fizeau, Michelson-Morley) bemutatása és Einstein gondolatkísérleteinek értelmezése. Az általános relativitáselmélet alapjainak bemutatása, és a kísérleti bizonyítékok (Eddington megfigyelés, Merkúr perihéliumelfordulás, gravitációs hullámok), az Univerzum várható jövője. A kvantummechanika kialakulását elindító alapkísérletek (feketetest sugárzás, fotoeffektus, Frank-Hertz kísérlet, vonalas színkép). A kvantummechanika matematika alapjai. A periódusos rendszer értelmezése. A részecske-hullám dualizmus. A lézer felfedezése, és a hatására bekövetkezett technikai forradalom. |
|||||||||
12. | Követelmények, az osztályzat (aláírás) kialakításának módja | ||||||||
szorgalmi időszakban |
vizsga- időszakban |
Írásbeli vizsga: a fizika egy adott ágának tudománytörténeti fejlődését kell a hallgatóknak bemutatni előre megadott szempontok alapján | |||||||
13. | Pótlási lehetőségek | ||||||||
A TVSZ szerint |
|||||||||
14. | Konzultációs lehetőségek | ||||||||
Az oktatóval egyeztetve |
|||||||||
15. | Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom | ||||||||
Simonyi Károly: A fizika kultúrtörténete |
|||||||||
Thomas S. Kuhn: A tudományos forradalmak szerkezete |
|||||||||
16. | A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka mennyisége órákban (a teljes szemeszterre számítva) | ||||||||
16.1 | Kontakt óra | 28 |
|||||||
16.2 | Félévközi felkészülés órákra | 28 |
|||||||
16.3 | Felkészülés zárthelyire | 0 |
|||||||
16.4 | Zárthelyik megírása | 0 |
|||||||
16.5 | Házi feladat elkészítése | 0 |
|||||||
16.6 | Kijelölt írásos tananyag elsajátítása (beszámoló) | 0 |
|||||||
16.7 | Egyéb elfoglaltság | 0 |
|||||||
16.8 | Vizsgafelkészülés | 34 |
|||||||
16.9 | Összesen | 90 |
|||||||
17. | Ellenőrző adat | Kredit * 30 | 90 |
A tárgy tematikáját kidolgozta | |||||||||
18. | Név | beosztás | Munkahely (tanszék, kutatóintézet, stb.) | ||||||
Dr. Simon Ferenc |
egyetemi tanár |
Fizika Tanszék |
|||||||
A tanszékvezető | |||||||||
19. | Neve | aláírása | |||||||
Dr. Halbritter András |