![]() Természettudományi Kar |
Tantárgy Adatlap |
Tantárgy kód | BMETE92AM46 |
Tantárgy azonosító adatok | |||||||||
1. | A tárgy címe | Bevezetés az információelméletbe | |||||||
2. | A tárgy angol címe | Introduction to Information Theory |
3. | Heti óraszámok (ea + gy + lab) és a félévvégi követelmény típusa | 2 | + | 0 | + | 0 | v | Kredit | 3 |
4. | Ajánlott/kötelező előtanulmányi rend | ||||||||
vagy | Tantárgy kód 1 | Rövid cím 1 | Tantárgy kód 2 | Rövid cím 2 | Tantárgy kód 3 | Rövid cím 3 | |||
4.1 | |||||||||
4.2 | |||||||||
4.3 | |||||||||
5. | Kizáró tantárgyak | ||||||||
6. | A tantárgy felelős tanszéke | Analízis Tanszék | |||||||
7. | A tantárgy felelős oktatója | Dr. Farkas Lóránt Ernő | beosztása | adjunktus |
Akkreditációs adatok | ||||
8. | Akkreditációra benyújtás időpontja | 2017.08.15. | Akkreditációs bizottság döntési időpontja | 2017.08.31. |
Tematika | |||||||||
9. | A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít | ||||||||
Valószínűségszámítás |
|||||||||
10. | A tantárgy szerepe a képzés céljának megvalósításában (szak, kötelező, kötelezően választható, szabadon választható) | ||||||||
szabadon választható |
|||||||||
11. | A tárgy részletes tematikája | ||||||||
Az információelmélet abból az alapvető tényből fejlődött ki, hogy az információt mérni lehet. Az entrópiával a kölcsönös információval és I-divergenciával lehet alsó és felső becslést adni sok mérnökileg is releváns problémára. A kurzus során vázoljuk az információ technológia alapvető mérnöki problémáinak matematikai modelljeit, foglalkozunk: forrás kódolással (adattömörítés változó és állandó hosszúságú kódszavakkal) és csatorna kódolással (ahol zajos csatornán kell az adatokat megbízhatóan továbbítani). Tételeinkhez felhasználjuk a tipikus sorozatok elméletét, és a típusok módszerét is, mely módszerek a modern statisztikában is egyre nagyobb teret nyernek. Bebizonyítjuk a Lempel–Ziv-algoritmus aszimptotikus optimalitását, és a polár kódok elméletével is megismerkedünk.(A polár kódok az 5G szabványba is bekerültek). A kurzus végén bepillantunk néhány az Információelméletben manapság divatos témába is.(Network Coding, Caching, Information Secrecy). |
|||||||||
12. | Követelmények, az osztályzat (aláírás) kialakításának módja | ||||||||
szorgalmi időszakban |
Házi feladat és/vagy kiselőadás, amelyek teljesítésével megajánlott jegy is szerezhető. | vizsga- időszakban |
vizsga | ||||||
13. | Pótlási lehetőségek | ||||||||
TVSZ szerint |
|||||||||
14. | Konzultációs lehetőségek | ||||||||
Hallgatókkal egyeztetve |
|||||||||
15. | Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom | ||||||||
Thomas M. Cover, Joy A. Thomas:Elements of Information Theory Wiley 2006 |
|||||||||
Imre Csiszár, János Körner:Information Theory Cambridge University Press 2011 |
|||||||||
Paul C. Shields:The Ergodic Theory of Discrete Sample Path AMS 1996 |
|||||||||
16. | A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka mennyisége órákban (a teljes szemeszterre számítva) | ||||||||
16.1 | Kontakt óra | 28 |
|||||||
16.2 | Félévközi felkészülés órákra | 0 |
|||||||
16.3 | Felkészülés zárthelyire | 0 |
|||||||
16.4 | Zárthelyik megírása | 0 |
|||||||
16.5 | Házi feladat elkészítése | 30 |
|||||||
16.6 | Kijelölt írásos tananyag elsajátítása (beszámoló) | 16 |
|||||||
16.7 | Egyéb elfoglaltság | 0 |
|||||||
16.8 | Vizsgafelkészülés | 16 |
|||||||
16.9 | Összesen | 90 |
|||||||
17. | Ellenőrző adat | Kredit * 30 | 90 |
A tárgy tematikáját kidolgozta | |||||||||
18. | Név | beosztás | Munkahely (tanszék, kutatóintézet, stb.) | ||||||
Dr. Farkas Lóránt Ernő |
adjunktus |
Analízis Tanszék |
|||||||
A tanszékvezető | |||||||||
19. | Neve | aláírása | |||||||
Dr. Horváth Miklós |