Tantárgy azonosító adatok
1. A tárgy címe Atomenergetika szeminárium
2. A tárgy angol címe Nuclear Energy Seminar
3. Heti óraszámok (ea + gy + lab) és a félévvégi követelmény típusa 0 + 2 + 0 f Kredit 4
4. Ajánlott/kötelező előtanulmányi rend
vagy Tantárgy kód 1 Rövid cím 1 Tantárgy kód 2 Rövid cím 2 Tantárgy kód 3 Rövid cím 3
4.1
4.2
4.3
5. Kizáró tantárgyak
BMETE80MF02, BMETE80MF03, BMETE80MF04
6. A tantárgy felelős tanszéke Nukleáris Technikai Intézet
7. A tantárgy felelős oktatója Dr. Szieberth Máté beosztása
Akkreditációs adatok
8. Akkreditációra benyújtás időpontja Akkreditációs bizottság döntési időpontja 2019.04.02.
Tematika
9. A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít
10. A tantárgy szerepe a képzés céljának megvalósításában (szak, kötelező, kötelezően választható, szabadon választható)
GPK Energetikus MSc képzés Atomenergia specializáció kötelezően választható tárgya
11. A tárgy részletes tematikája

Célkitűzések:

A tantárgy célja, hogy fejlessze a hallgatók előadói és szövegírói kompetenciáit. Egy jövendő mérnöknek nemcsak a szakma tárgyi tudásanyagát kell elsajátítani, hanem szüksége van úgynevezett "soft-skill" képességekre is. Ezek között pedig az ismereteinek, fejlesztéseinek mások számára történő átadására, vitakészségének fejlesztésére, a csoportmunkához szükséges kommunikációs készség megszerzésére. A verbális kommunikációs kompetencia mellett a szövegírási, fogalmazási kompetencia továbbfejlesztése és tökéletesítése a sikeres munkabeszámoló, szabadalmi leírás, kutatási jelentés, cikk megírásához elengedhetetlen. A tárgy során a hallgatók megismerkednek továbbá egymás munkájával is, és így szélesebb áttekintést is kapnak a szakma - saját közvetlen feladataikon kívül eső - területeiről, és így szakmai horizontjuk is szélesedik. Ha a Szemináriumon külföldi hallgató is részt vesz, akkor a tárgyat angol nyelven tartjuk.

Tudás kompetenciák:

  • Összegyűjti a téma korszerű műszaki ismereteit a szemináriumi előadásához.
  • Rendszerezi a szakirodalomból összegyűjtött műszaki ismereteket.
  • Rendszerezi a saját maga által elért eredményeket és azt a módszertant, ahogyan azokat elérte.
  • Összehasonlítja a saját eredményeit a szakirodalom alapján nyert eredményekkel.
  • Definiálja azokat a pontokat, amelyek az elért eredmények szempontjából fontosak.
  • Alapvető ismeretekkel rendelkezik a műszaki- tudományos kommunikáció, a prezentációkészítés főbb alapelveivel és módszereivel.
  • Tisztában van egy előadás prezentáció során elkövethető alapvető hibákkal.
  • Ismeri a  műszaki tárgyú dokumentumok felépítésének szabályait.
  • Birtokában van a műszaki-tudományos képletek szerkesztésekor, formázásakor figyelembe veendő szabályoknak.
  • Érti a verbális és szöveges kommunikáció fontosságát a műszaki tudományos életben.
Képesség kompetenciák.
  • Kiválasztja az előadása során átadásra kerülő legfontosabb üzeneteket.
  • Meghatározza a mondanivaló átadásának legoptimálisabb módját.
  • Elemzi a szakirodalmi és a saját adatok és eredmények közötti összefüggéseket.
  • Képes javaslatot tenni a megfelelő atomerőművi technológia kiválasztására.
  • Előadásához kapcsolódó vita során képes meghatározni és megvédeni szakmai állaspontját.
  • Képes a kreatív problémakezelésre, az összetett feladatok rugalmas megoldására, továbbá az élethosszig tartó tanulásra és elkötelezettségre.
  • Képes információs és kommunikációs technológiákat és módszereket alkalmazni műszaki problémák bemutatására.
  • Képes korszerű ismeretszerzési és adatgyűjtési módszereket innovatív módon felhasználni.
  • Képes korszerű ismeretszerzési és adatgyűjtési módszereket innovatív módon felhasználni.
  • Képes a társadalmi-gazdasági folyamatok energetikával kapcsolatos statisztikai adatainak  elemzésére.
  • Alkalmazza az energetikai gépek és folyamatok, az energetikai rendszerek és technológiák, valamint a kapcsolódó környezetvédelmi, informatikai, gazdasági és jogi szakterületekről származó integrált ismereteket .
Attitűd kompetenciák:
  • Kifejti álláspontját egy több személyből álló hallgatóság előtt.
  • Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti az atomenergetikával kapcsolatos tudását.
  • Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára.
  • Törekszik a nukleáris műszaki kommunikációhoz szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára.
  • Fejleszti a verbális és írásbeli kommunikciós, valamint csoportmunkához szükséges képességeit.
Önállóság és felelősség kompetenciák:
  • Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival.
  • Elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket.
  • Társait meghallgatva együttműködik hallgatótársaival a prezentációk minőségének javításában.
  • Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz.
  • Felelősséget érez az energetika, az energiagazdálkodás problémái, valamint a fenntartható környezethasználat, továbbá a jelen és a jövő nemzedékei iránt.

 

12. Követelmények, az osztályzat (aláírás) kialakításának módja
szorgalmi
időszakban
Legalább egy, legfeljebb két alkalommal előadás tartása egy szabadon választott, a szakmához kapcsolódó témáról. vizsga-
időszakban
13. Pótlási lehetőségek
TVSZ szerint.
14. Konzultációs lehetőségek
15. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom
A tárgy jellegénél fogva nem lehet 2025 előtt megjelenő megjelenő, ISBN számmal rendelkező tankönyvet megadni.
16. A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka mennyisége órákban (a teljes szemeszterre számítva)
16.1 Kontakt óra
28
16.2 Félévközi felkészülés órákra
14
16.3 Felkészülés zárthelyire
0
16.4 Zárthelyik megírása
0
16.5 Házi feladat elkészítése
60
16.6 Kijelölt írásos tananyag elsajátítása (beszámoló)
8
16.7 Egyéb elfoglaltság
10
16.8 Vizsgafelkészülés
0
16.9 Összesen
120
17. Ellenőrző adat Kredit * 30
120
A tárgy tematikáját kidolgozta
18. Név beosztás Munkahely (tanszék, kutatóintézet, stb.)
Dr. Sükösd Csaba
Címzetes egyetemi tanár
Nukleáris Technikai Intézet
A tanszékvezető
19. Neve aláírása
Dr. Czifrus Szabolcs