A hallgató neve: Filep Zsolt | specializációja: Fizikus MSc - nanotechnológia és anyagtudomány |
A záróvizsgát szervező tanszék neve: TTK, Fizika Intézet, Atomfizika Tanszék |
A témavezető neve:
Dr. Kiss Gábor - munkahelye: TTK, Fizika Intézet, Atomfizika Tanszék - beosztása: docens - email címe: gkiss@eik.bme.hu |
A konzulens neve:
Dr. Réti Ferenc - tanszéke: TTK, Fizika Intézet, Atomfizika Tanszék - beosztása: docens - email címe: freti@eik.bme.hu |
A kidolgozandó feladat címe: Roncsolásmentes anyagvizsgálat mágneses módszerrel |
A téma rövid leírása, a megoldandó legfontosabb feladatok felsorolása: A műanyagipar alapanyagait jelentő olefinek ill. a vinilklorid előállításakor magas hőmérsékletű bontást, pirolízist használnak. Az alkalmazott kemencék csöveinek szerkezeti anyagát képező erősen ötvözött acélok a többéves használat során meggyengülhetnek és eltörhetnek. Hozzájárul ehhez a csövekben áramló szerves anyagok jelenléte, a belőlük keletkező koksz. A bekövetkező szerkezeti változások a cső anyagának mágneses tulajdonságait is módosítják. Az új cső anyaga gyakorlatilag nem mágnesezhető, az elhasználódás előrehaladtával a mágnesezhetőség növekszik. Egy a Tanszéken épített, erőmérésen alapuló műszerrel, roncsolásmentes módszerként mérjük a mágneses vonzóerőt. Az adatok elemzésével összefüggések állapíthatók meg az elhasználódás mértéke és a mérhető mágneses tulajdonságok között a csövek várható élettartamának becslése céljából. A módszer a gyakorlatban bevált, az első generációs műszerrel jó eredményeket értünk el. A munka egyik célja az időközben megépített második generációs műszer továbbfejlesztése, működési paramétereinek optimalizálása. Mivel a mágneses tulajdonságokban a szerkezeti anyagot ért mechanikai terhelések is nyomot hagynak a módszert kipróbáltuk vasúti váltók diagnosztikájában Segítségével jó eséllyel felderíthetők és vizsgálhatók lesznek az anyag mikroszkópikus szerkezetében bekövetkezett változások mielőtt makroszkópikus méretű repedések és üregek jelennének meg. A munka második célja a módszer tesztelése a vasúti pálya szerkezeti anyagán, mely eltér a váltókban alkalmazottól. Sikeres teszt esetén a műszer alkalmassá tétele a vasúti pályán végzett vizsgálatokra. Lehetőséget biztosítunk a végbement szerkezeti változások követésére XPS, AES, SIMS és EDAX technikákkal, ami lehetővé teszi a hibák keletkezési mechanizmusának feltárását.
|
A záróvizsga kijelölt tételei: |
Dátum: |
Hallgató aláírása: |
Témavezető aláírása*: |
Tanszéki konzulens aláírása: |
A témakiírását jóváhagyom (tanszékvezető aláírása): |
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Természettudományi Kar |
1111 Budapest, Műegyetem rakpart 3. K épület I. em. 18. www.ttk.bme.hu |