![]() Természettudományi Kar |
Tantárgy Adatlap |
Tantárgy kód | BMETE95MM39 |
Tantárgy azonosító adatok | |||||||||
1. | A tárgy címe | Többdimenziós stacionárius idősorok | |||||||
2. | A tárgy angol címe | Multidimensional Stationary Time Series |
3. | Heti óraszámok (ea + gy + lab) és a félévvégi követelmény típusa | 2 | + | 0 | + | 0 | v | Kredit | 3 |
4. | Ajánlott/kötelező előtanulmányi rend | ||||||||
vagy | Tantárgy kód 1 | Rövid cím 1 | Tantárgy kód 2 | Rövid cím 2 | Tantárgy kód 3 | Rövid cím 3 | |||
4.1 | |||||||||
4.2 | |||||||||
4.3 | |||||||||
5. | Kizáró tantárgyak | ||||||||
6. | A tantárgy felelős tanszéke | Sztochasztika Tanszék | |||||||
7. | A tantárgy felelős oktatója | Dr. Bolla Marianna | beosztása | egyetemi tanár |
Akkreditációs adatok | ||||
8. | Akkreditációra benyújtás időpontja | 2020.04.19. | Akkreditációs bizottság döntési időpontja | 2020.04.21. |
Tematika | |||||||||
9. | A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít | ||||||||
valószínűségszámítás, lineáris algebra, statisztikai alapismeretek |
|||||||||
10. | A tantárgy szerepe a képzés céljának megvalósításában (szak, kötelező, kötelezően választható, szabadon választható) | ||||||||
TTK Matematikus és Alkalmazott matematikus MSc képzés szabadon választható tárgya |
|||||||||
11. | A tárgy részletes tematikája | ||||||||
Többdimenziós, gyengén stacionárius idősorok harmonikus analízise: megfeleltetés az autokovariancia mátrixok (idő-tartomány) és a spektrál-eloszlás mátrixok (frekvencia-tartomány) közt; Herglotz tétele. Az egydimenziós esetben induktív módon haladunk: a legegyszerűbb (ARMA) folyamatokon át a reguláris és szinguláris folyamatokig. Tárgyaljuk a Wold felbontást és a szingularitások típusait. A többdimenziós esetben deduktív módon, az általános folyamatoktól haladunk a speciálisak felé: állandó rangú és racionális spektrálsűrűséggel rendelkező folyamatok, mint speciális reguláris folyamatok; VARMA (vektor autoregresszív, mozgó átlag) folyamatok, állapotteres leírás, stabilitás. Előrejelzés az idő-tartományban, innovációk és innovációs alterek. Kálmán szűrés és dinamikus faktoranalízis. Paraméterek becslése egyetlen, hosszú időn át megfigyelt trajektóriából; ergodicitás, periodogram. Stacionárius folyamatok előállítása fehér-zaj segítségével. |
|||||||||
12. | Követelmények, az osztályzat (aláírás) kialakításának módja | ||||||||
szorgalmi időszakban |
Zárthelyi dolgozatok és házi feladatok, melyeknek külön-külön 40%-os teljesítése szükséges az aláíráshoz. | vizsga- időszakban |
Szóbeli vizsga elméleti kérdésekkel és a fontosabb tételek bizonyításával. A félévközi eredmény és a vizsga eredménye 50-50%-ot képvisel az érdemjegy kialakításában. | ||||||
13. | Pótlási lehetőségek | ||||||||
Pót zh a pótlási héten |
|||||||||
14. | Konzultációs lehetőségek | ||||||||
Az előadó fogadóóráján |
|||||||||
15. | Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom | ||||||||
Bolla, M. and Szabados, T., Multidimensional Stationary Time Series: Dimension Reduction and Prediction (könyv szerkesztőségnél). |
|||||||||
Brockwell, P.J. and Davis, R. A., Time Series: Theory and Methods, Springer (1991). |
|||||||||
16. | A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka mennyisége órákban (a teljes szemeszterre számítva) | ||||||||
16.1 | Kontakt óra | 28 |
|||||||
16.2 | Félévközi felkészülés órákra | 14 |
|||||||
16.3 | Felkészülés zárthelyire | 10 |
|||||||
16.4 | Zárthelyik megírása | 2 |
|||||||
16.5 | Házi feladat elkészítése | 14 |
|||||||
16.6 | Kijelölt írásos tananyag elsajátítása (beszámoló) | 0 |
|||||||
16.7 | Egyéb elfoglaltság | 0 |
|||||||
16.8 | Vizsgafelkészülés | 22 |
|||||||
16.9 | Összesen | 90 |
|||||||
17. | Ellenőrző adat | Kredit * 30 | 90 |
A tárgy tematikáját kidolgozta | |||||||||
18. | Név | beosztás | Munkahely (tanszék, kutatóintézet, stb.) | ||||||
Dr. Bolla Marianna |
egyetemi tanár |
Sztochasztika Tanszék |
|||||||
Dr. Szabados Tamás |
ny. egyetemi docens |
Sztochasztika Tanszék |
|||||||
A tanszékvezető | |||||||||
19. | Neve | aláírása | |||||||
Dr. Simon Károly |