![]() Természettudományi Kar |
Tantárgy Adatlap |
Tantárgy kód | BMETE47MN43 |
Tantárgy azonosító adatok | |||||||||
1. | A tárgy címe | (N)Agy - bajban | |||||||
2. | A tárgy angol címe | Brain in Trouble |
3. | Heti óraszámok (ea + gy + lab) és a félévvégi követelmény típusa | 2 | + | 2 | + | 0 | f | Kredit | 6 |
4. | Ajánlott/kötelező előtanulmányi rend | ||||||||
vagy | Tantárgy kód 1 | Rövid cím 1 | Tantárgy kód 2 | Rövid cím 2 | Tantárgy kód 3 | Rövid cím 3 | |||
4.1 | Neurobiológia 1 (BMETE47MN26) | Neurobiológia 1 (BMETE47MN26) | |||||||
4.2 | |||||||||
4.3 | |||||||||
5. | Kizáró tantárgyak | ||||||||
6. | A tantárgy felelős tanszéke | Kognitív Tudományi Tanszék | |||||||
7. | A tantárgy felelős oktatója | Dr. Zimmer Márta | beosztása | egyetemi docens |
Akkreditációs adatok | ||||
8. | Akkreditációra benyújtás időpontja | 2020.08.28. | Akkreditációs bizottság döntési időpontja | 2021.03.05 |
Tematika | |||||||||
9. | A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít | ||||||||
alapvető középiskolai biológia tudás, Neurobiológia 1. kurzus sikeres teljesítése |
|||||||||
10. | A tantárgy szerepe a képzés céljának megvalósításában (szak, kötelező, kötelezően választható, szabadon választható) | ||||||||
Pszichológia mesterszak, Kognitív pszichológia specializáció kötelezően választható tárgya a 3. félévben |
|||||||||
11. | A tárgy részletes tematikája | ||||||||
1. A vizuális rendszer működésének alacsonyabb-szintű zavarai – a szem betegségei, látótér-kiesések, vaklátás; 2. A dorzális vizuális rendszer sérülései – tér-, és mozgásészlelési zavarok; 3. A ventrális vizuális rendszer sérülései – a tárgy-, és arcészlelés zavarai; 4. A motoros rendszer működésének zavarai – tic, Tourette, HD, SM, Parkinson; 5. A szomatoszenzoros pálya zavarai; 6. Agyidegek és zavarok; 7. Magasabb kognitív funkciók zavarai (beszéd, olvasás, számolás); 8. Limbikus rendszer és zavarai; 9. EEG jelben tükröződő zavarok – alvás, epilepszia, kóma; Intézménylátogatások 1. Low-level deficits of the visual system – vision loss in eyes, visual field defects, blindsight; 2. Deficits of the dorsal visual pathway – deficits of space- and motion perception; 3. Deficits of the ventral visual pathway – deficits of object- and face perception; 4. Defects of the motor system – tic, Tourette, HD, SM, Parkinson; 5. Deficits of the somatosensory pathways; 6. Cranial nerves and their deficits; 7. Deficits of higher cognitive functions (speech, reading, counting); 8. Limbic system and its deficits; 9. Deficits reflected in the EEG signal – sleep disorders, epilepsy, coma; Institutional visits
|
|||||||||
12. | Követelmények, az osztályzat (aláírás) kialakításának módja | ||||||||
szorgalmi időszakban |
Az előadásokon való jelenlét és aktív részvétel, a félév órái után egy választott témáról naprakész irodalom alapján egy írásos összefoglaló dolgozat vagy szóbeli prezentáció, intézményi tapasztalatok beszámoló. | vizsga- időszakban |
|||||||
13. | Pótlási lehetőségek | ||||||||
A TVSZ-nek megfelelő szabályozást vesszük alapul. |
|||||||||
14. | Konzultációs lehetőségek | ||||||||
a tárgy oktatójának heti rendszerességgel meghirdetett fogadóóráján |
|||||||||
15. | Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom | ||||||||
Blumenfeld, H.: Neuroanatomy through clinical cases. Sinauer, 2nd Edition (2010) |
|||||||||
Kállai János, Bende István, Karádi Kázmér, Racsmány Mihály (szerk.): Bevezetés a neuropszichológiába. Medicina, 2008. |
|||||||||
Fonyó Attila: Élettan gyógyszerészhallgatók részére. Budapest |
|||||||||
16. | A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka mennyisége órákban (a teljes szemeszterre számítva) | ||||||||
16.1 | Kontakt óra | 56 |
|||||||
16.2 | Félévközi felkészülés órákra | 24 |
|||||||
16.3 | Felkészülés zárthelyire | 0 |
|||||||
16.4 | Zárthelyik megírása | 0 |
|||||||
16.5 | Házi feladat elkészítése | 20 |
|||||||
16.6 | Kijelölt írásos tananyag elsajátítása (beszámoló) | 0 |
|||||||
16.7 | Egyéb elfoglaltság | 60 |
|||||||
16.8 | Vizsgafelkészülés | 20 |
|||||||
16.9 | Összesen | 180 |
|||||||
17. | Ellenőrző adat | Kredit * 30 | 180 |
A tárgy tematikáját kidolgozta | |||||||||
18. | Név | beosztás | Munkahely (tanszék, kutatóintézet, stb.) | ||||||
Dr. Zimmer Márta |
egyetemi docens |
Kognitív Tudományi Tanszék |
|||||||
A tanszékvezető | |||||||||
19. | Neve | aláírása | |||||||
Dr. Babarczy Anna |