![]() Természettudományi Kar |
Tantárgy Adatlap |
Tantárgy kód | BMETE80MU00 |
Tantárgy azonosító adatok | |||||||||
1. | A tárgy címe | Fizika űrmérnököknek | |||||||
2. | A tárgy angol címe | Physics for Space Engineers |
3. | Heti óraszámok (ea + gy + lab) és a félévvégi követelmény típusa | 2 | + | 1 | + | 0 | v | Kredit | 5 |
4. | Ajánlott/kötelező előtanulmányi rend | ||||||||
vagy | Tantárgy kód 1 | Rövid cím 1 | Tantárgy kód 2 | Rövid cím 2 | Tantárgy kód 3 | Rövid cím 3 | |||
4.1 | |||||||||
4.2 | |||||||||
4.3 | |||||||||
5. | Kizáró tantárgyak | ||||||||
6. | A tantárgy felelős tanszéke | Nukleáris Technikai Intézet | |||||||
7. | A tantárgy felelős oktatója | Dr. Pokol Gergő | beosztása | egyetemi docens |
Akkreditációs adatok | ||||
8. | Akkreditációra benyújtás időpontja | 2021.11.22. | Akkreditációs bizottság döntési időpontja | 2021.11.25. |
Tematika | |||||||||
9. | A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít | ||||||||
Matematikai analízis, mechanika, elektromágnesség alapjai |
|||||||||
10. | A tantárgy szerepe a képzés céljának megvalósításában (szak, kötelező, kötelezően választható, szabadon választható) | ||||||||
VIK Űrmérnök MSc képzés kötelező tárgya |
|||||||||
11. | A tárgy részletes tematikája | ||||||||
1. A Világegyetem felépítése 2. A Világegyetem megismerésének eszközei 3. A Föld helye a Világegyetemben 4. Koordinátarendszerek 5. Koordinátarendszerek alkalmazása 6. A mechanika alapjai 7. Pályák 9. Forgómozgás 10. Forgómozgás számítások 11. Űreszközök irányítása 12. Űreszközök üzemi körülményei 13. Részecskék és sugárzások 14. Elektromos és mágneses terek 15. Példák töltött részecskék mozgására elektromos és mágneses terekben 16. A plazma jellemzői 17. Elemi folyamatok és egyensúlyi jellemzők 18. Számolások elemi folyamatokkal 19. Eszközeink a plazma elméleti leírására (óra elmaradása esetén összevonható a következő előadással) 20. Magnetohidrodinamika 21. Magnetohirodinamikai alkalmazások (óra elmaradása esetén elhagyható) |
|||||||||
12. | Követelmények, az osztályzat (aláírás) kialakításának módja | ||||||||
szorgalmi időszakban |
A gyakorlatokra az első alkalom kivételével kis házi feladatot kell készíteni. A félév során a mechanika témakörből egy nagy zárthelyi lesz. | vizsga- időszakban |
A vizsgaidőszakban írásbeli vizsga lesz vegyesen számítási és esszé jellegű feladatokkal. | ||||||
13. | Pótlási lehetőségek | ||||||||
Pótlási lehetőségek az aktuális TVSZ szerint. |
|||||||||
14. | Konzultációs lehetőségek | ||||||||
Az előadások előtt és után, valamint bármikor, de előre egyeztetett időpontban. |
|||||||||
15. | Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom | ||||||||
J. W. Cornelisse, H. F. R. Schöyer, K. F. Wakker: Rocket Propulsion and Spaceflight Dynamics. Pitman, London, 1979, ISBN 0-273-01141-3 |
|||||||||
O. Montenbruck, E. Gill: Satellite Orbits: Models, Methods and Applications. Springer, 2005, ISBN 978-3-5406-7280-7 |
|||||||||
Nagy Károly: Elméleti mechanika. Nemzeti Tankönyvkiadó, 2002, ISBN 9631939553 |
|||||||||
Francis F. Chen: Introduction to Plasma Physics and Controlled Fusion, Volume 1: Plasma physics, Pendulum Press, 1984, ISBN 0-306-4133-9 |
16. | A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka mennyisége órákban (a teljes szemeszterre számítva) | ||||||||
16.1 | Kontakt óra | 42 |
|||||||
16.2 | Félévközi felkészülés órákra | 20 |
|||||||
16.3 | Felkészülés zárthelyire | 20 |
|||||||
16.4 | Zárthelyik megírása | 0 |
|||||||
16.5 | Házi feladat elkészítése | 13 |
|||||||
16.6 | Kijelölt írásos tananyag elsajátítása (beszámoló) | 15 |
|||||||
16.7 | Egyéb elfoglaltság | 0 |
|||||||
16.8 | Vizsgafelkészülés | 40 |
|||||||
16.9 | Összesen | 150 |
|||||||
17. | Ellenőrző adat | Kredit * 30 | 150 |
A tárgy tematikáját kidolgozta | |||||||||
18. | Név | beosztás | Munkahely (tanszék, kutatóintézet, stb.) | ||||||
Dr. Beneda Károly |
egyetemi adjunktus |
Vasúti Járművek, Repülőgépek és Hajók Tanszék (KJK) |
|||||||
Dr. Pokol Gergő |
egyetemi docens |
Nukleáris Technika Tanszék (TTK) |
|||||||
A tanszékvezető | |||||||||
19. | Neve | aláírása | |||||||
Dr. Sziebert Máté |