![]() Természettudományi Kar |
Tantárgy Adatlap |
Tantárgy kód | BMETEAGMsMKKGN-00 |
Tantárgy azonosító adatok | |||||||||
1. | A tárgy címe | Kereséssel kiegészített generálás nyelvi modellekben | |||||||
2. | A tárgy angol címe | Retreival Augmented Generation in Language Models |
3. | Heti óraszámok (ea + gy + lab) és a félévvégi követelmény típusa | 2 | + | 0 | + | 0 | f | Kredit | 2 |
4. | Ajánlott/kötelező előtanulmányi rend | ||||||||
vagy | Tantárgy kód 1 | Rövid cím 1 | Tantárgy kód 2 | Rövid cím 2 | Tantárgy kód 3 | Rövid cím 3 | |||
4.1 | |||||||||
4.2 | |||||||||
4.3 | |||||||||
5. | Kizáró tantárgyak | ||||||||
6. | A tantárgy felelős tanszéke | Algebra és Geometria Tanszék | |||||||
7. | A tantárgy felelős oktatója | Dr. Kornai András | beosztása | egyetemi tanár |
Akkreditációs adatok | ||||
8. | Akkreditációra benyújtás időpontja | 2024.08.08. | Akkreditációs bizottság döntési időpontja | 2024.08.09. |
Tematika | |||||||||
9. | A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít | ||||||||
Python alapismeretek |
|||||||||
10. | A tantárgy szerepe a képzés céljának megvalósításában (szak, kötelező, kötelezően választható, szabadon választható) | ||||||||
Szabadon választható tárgy |
|||||||||
11. | A tárgy részletes tematikája | ||||||||
A Nagy Nyelvi Modellek (LLM-ek) nyelvtanilag, de nem feltétlenül tényszerűen, tökéletes vagy majdnem tökéletes természetes nyelvi (NL) kimenetet állítanak elő NL kérdésekre válaszolva. Különösen jelentős hallucinációs problémájuk van, amely valószerűnek hangzó, de nagyon helytelen válaszokat ad tényszerű kérdésekre, még akkor is, ha a helyes válaszról tudjuk, hogy jelen van a tanítóadatok között. A Kereséssel Kiegészített Generálás (RAG) népszerű módszerré vált a probléma enyhítésére. A kurzus a RAG-ot és más megközelítéseket vizsgálja az általános problémára, hogy hogyan lehet deklaratív (pl. adatbázis) információkat hozni az LLM-alapú kérdés-válaszoláshoz. Large Language Models (LLMs) produce grammatically, but not necessarily factually, perfect or near-perfect natural language (NL) output in response to NL prompts. In particular, they have a significant hallucination problem providing plausibly sounding, but quite incorrect answers to factually sounding questions, even when the correct answer is known to be present in their training data. Retrieval-augmented generation (RAG) has emerged as a popular method for mitigating the problem. The course will look at RAG and other approaches to the general problem of bringing declarative (e.g. database) information to LLM-based question answering. |
|||||||||
12. | Követelmények, az osztályzat (aláírás) kialakításának módja | ||||||||
szorgalmi időszakban |
Prezentáció és/vagy projektmunka | vizsga- időszakban |
|||||||
13. | Pótlási lehetőségek | ||||||||
14. | Konzultációs lehetőségek | ||||||||
Igény szerint az előadóval egyeztetve. |
|||||||||
15. | Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom | ||||||||
Wang, Wang et al. (2024). Factuality of Large Language Models in the Year 2024. |
|||||||||
Rawte, Sheth, Das (2023). A Survey of Hallucination in Large Foundation Models |
|||||||||
Ashikur Rahman, Anwar et al. (2024). DefAn: Definitive Answer Dataset for LLMs Hallucination Evaluation |
|||||||||
16. | A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka mennyisége órákban (a teljes szemeszterre számítva) | ||||||||
16.1 | Kontakt óra | 28 |
|||||||
16.2 | Félévközi felkészülés órákra | 10 |
|||||||
16.3 | Felkészülés zárthelyire | 0 |
|||||||
16.4 | Zárthelyik megírása | 0 |
|||||||
16.5 | Házi feladat elkészítése | 0 |
|||||||
16.6 | Kijelölt írásos tananyag elsajátítása (beszámoló) | 22 |
|||||||
16.7 | Egyéb elfoglaltság | 0 |
|||||||
16.8 | Vizsgafelkészülés | 0 |
|||||||
16.9 | Összesen | 60 |
|||||||
17. | Ellenőrző adat | Kredit * 30 | 60 |
A tárgy tematikáját kidolgozta | |||||||||
18. | Név | beosztás | Munkahely (tanszék, kutatóintézet, stb.) | ||||||
Dr. Kornai András |
egyetemi tanár |
Algebra és Geometria Tanszék |
|||||||
A tanszékvezető | |||||||||
19. | Neve | aláírása | |||||||
Dr. G.Horváth Ákos |