Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Természettudományi Kar |
Tantárgy Adatlap |
Tantárgy kód | BMETE47A011 |
Tantárgy azonosító adatok | |||||||||
1. | A tárgy címe | (N)Agy - bajban | |||||||
2. | A tárgy angol címe | Brain in Trouble |
3. | Heti óraszámok (ea + gy + lab) és a félévvégi követelmény típusa | 2 | + | 0 | + | 0 | f | Kredit | 2 |
4. | Ajánlott/kötelező előtanulmányi rend | ||||||||
vagy | Tantárgy kód 1 | Rövid cím 1 | Tantárgy kód 2 | Rövid cím 2 | Tantárgy kód 3 | Rövid cím 3 | |||
4.1 | |||||||||
4.2 | |||||||||
4.3 | |||||||||
5. | Kizáró tantárgyak | ||||||||
- |
|||||||||
6. | A tantárgy felelős tanszéke | Kognitív Tudományi Tanszék | |||||||
7. | A tantárgy felelős oktatója | Dr. Zimmer Márta | beosztása | egyetemi adjunktus |
Akkreditációs adatok | ||||
8. | Akkreditációra benyújtás időpontja | 2012.02.29. | Akkreditációs bizottság döntési időpontja | 2012.05.04. |
Tematika | |||||||||
9. | A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít | ||||||||
Alapvető középiskolai biológia tudás |
|||||||||
10. | A tantárgy szerepe a képzés céljának megvalósításában (szak, kötelező, kötelezően választható, szabadon választható) | ||||||||
Szabadon választható közismereti tárgy |
|||||||||
11. | A tárgy részletes tematikája | ||||||||
A tárgy alapvető célja, hogy az orvostudomány (anatómia, neurológia), a pszichológia és a biológia tudományterületeinek segítségével körüljárjunk ismert agyi sérüléseket, neurológiai tünetcsoportokat. A kurzus óráin az egyes tünetek megértéséhez szükséges an atómiai
összefoglalás után példákkal, videofilmeken keresztüli szemléltetéssel tekintjük át a fontosabb központi idegrendszeri deficiteket.
1. A vizuális rendszer működésének alacsonyabbszintű zavarai - a szem betegségei, látótér-kiesések, vaklátás
2. A tárgy- és arcészlelés zavarai
3. Tér- és mozgásészlelési zavarok
4. A motoros rendszer működésének zavarai - tic, Tourette, HD, SM
5. Alvászavarok, epilepszia, kóma
6. Emlékezeti zavarok
7. Magasabb kognitív funkciók (beszéd, olvasás, számolás) zavarai
8. Alkohol, drog - rövid- és hosszútávú hatások az idegrendszerben
9. Tudatos feldolgozás zavarai
10. Szorongás, hangulatzavarok, depresszió
11. Szkizofrénia, negatív tünetek, hallucinációk, pszichopátiák, többszörös személyiség
12. Evés- és testképzavarok
13. Életkori sajátosságok - fejlődési rendellenességek, öregedés, demencia |
|||||||||
12. | Követelmények, az osztályzat (aláírás) kialakításának módja | ||||||||
szorgalmi időszakban |
Az előadásokon való jelenlét és aktív részvétel, két zárthelyi dolgozat a szorgalmi időszakban, mindkettőt minimum elégségesre teljesítve. | vizsga- időszakban |
|||||||
13. | Pótlási lehetőségek | ||||||||
A szorgalmi időszak utolsó hetében, mindkét ZH pótolható és/vagy javítható. |
|||||||||
14. | Konzultációs lehetőségek | ||||||||
Előadások alatt/után, valamint heti rendszerességgel fogadóórán (később kihirdetett időpontban). |
|||||||||
15. | Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom | ||||||||
Fonyó Attila: Élettan gyógyszerészhallgatók részére. Budapest, Medicina Kiadó, 2007. |
|||||||||
Pléh - Kovács - Gulyás (szerk.): Kognitív idegtudomány. Budapest, Osiris Kiadó, 2003. |
|||||||||
Márkus Attila: Neurológia pszichológia szakos hallgatóknak. Budapest, Akadémiai Kiadó, 2006. |
|||||||||
16. | A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka mennyisége órákban (a teljes szemeszterre számítva) | ||||||||
16.1 | Kontakt óra | 28 |
|||||||
16.2 | Félévközi felkészülés órákra | 10 |
|||||||
16.3 | Felkészülés zárthelyire | 22 |
|||||||
16.4 | Zárthelyik megírása | 0 |
|||||||
16.5 | Házi feladat elkészítése | 0 |
|||||||
16.6 | Kijelölt írásos tananyag elsajátítása (beszámoló) | 0 |
|||||||
16.7 | Egyéb elfoglaltság | 0 |
|||||||
16.8 | Vizsgafelkészülés | 0 |
|||||||
16.9 | Összesen | 60 |
|||||||
17. | Ellenőrző adat | Kredit * 30 | 60 |
A tárgy tematikáját kidolgozta | |||||||||
18. | Név | beosztás | Munkahely (tanszék, kutatóintézet, stb.) | ||||||
Dr. Zimmer Márta |
egyetemi adjunktus |
Kognitív Tudományi Tanszék |
|||||||
Németh Kornél |
PhD hallgató |
Kognitív Tudományi Tanszék |
|||||||
Vakli Pál |
PhD hallgató |
Kognitív Tudományi Tanszék |
A tanszékvezető | |||||||||
19. | Neve | aláírása | |||||||
Dr. Racsmány Mihály |