Tantárgy azonosító adatok
1. A tárgy címe (N)Agy - bajban
2. A tárgy angol címe Brain in Trouble
3. Heti óraszámok (ea + gy + lab) és a félévvégi követelmény típusa 2 + 0 + 0 f Kredit 2
4. Ajánlott/kötelező előtanulmányi rend
vagy Tantárgy kód 1 Rövid cím 1 Tantárgy kód 2 Rövid cím 2 Tantárgy kód 3 Rövid cím 3
4.1
4.2
4.3
5. Kizáró tantárgyak
-
6. A tantárgy felelős tanszéke Kognitív Tudományi Tanszék
7. A tantárgy felelős oktatója Dr. Zimmer Márta beosztása egyetemi adjunktus
Akkreditációs adatok
8. Akkreditációra benyújtás időpontja 2012.02.29. Akkreditációs bizottság döntési időpontja 2012.05.04.
Tematika
9. A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít
Alapvető középiskolai biológia tudás
10. A tantárgy szerepe a képzés céljának megvalósításában (szak, kötelező, kötelezően választható, szabadon választható)
Szabadon választható közismereti tárgy
11. A tárgy részletes tematikája
A tárgy alapvető célja, hogy az orvostudomány (anatómia, neurológia), a pszichológia és a biológia tudományterületeinek segítségével körüljárjunk ismert agyi sérüléseket, neurológiai tünetcsoportokat. A kurzus óráin az egyes tünetek megértéséhez szükséges an atómiai összefoglalás után példákkal, videofilmeken keresztüli szemléltetéssel tekintjük át a fontosabb központi idegrendszeri deficiteket. 1. A vizuális rendszer működésének alacsonyabbszintű zavarai - a szem betegségei, látótér-kiesések, vaklátás 2. A tárgy- és arcészlelés zavarai 3. Tér- és mozgásészlelési zavarok 4. A motoros rendszer működésének zavarai - tic, Tourette, HD, SM 5. Alvászavarok, epilepszia, kóma 6. Emlékezeti zavarok 7. Magasabb kognitív funkciók (beszéd, olvasás, számolás) zavarai 8. Alkohol, drog - rövid- és hosszútávú hatások az idegrendszerben 9. Tudatos feldolgozás zavarai 10. Szorongás, hangulatzavarok, depresszió 11. Szkizofrénia, negatív tünetek, hallucinációk, pszichopátiák, többszörös személyiség 12. Evés- és testképzavarok 13. Életkori sajátosságok - fejlődési rendellenességek, öregedés, demencia
12. Követelmények, az osztályzat (aláírás) kialakításának módja
szorgalmi
időszakban
Az előadásokon való jelenlét és aktív részvétel, két zárthelyi dolgozat a szorgalmi időszakban, mindkettőt minimum elégségesre teljesítve. vizsga-
időszakban
13. Pótlási lehetőségek
A szorgalmi időszak utolsó hetében, mindkét ZH pótolható és/vagy javítható.
14. Konzultációs lehetőségek
Előadások alatt/után, valamint heti rendszerességgel fogadóórán (később kihirdetett időpontban).
15. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom
Fonyó Attila: Élettan gyógyszerészhallgatók részére. Budapest, Medicina Kiadó, 2007.
Pléh - Kovács - Gulyás (szerk.): Kognitív idegtudomány. Budapest, Osiris Kiadó, 2003.
Márkus Attila: Neurológia pszichológia szakos hallgatóknak. Budapest, Akadémiai Kiadó, 2006.
16. A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka mennyisége órákban (a teljes szemeszterre számítva)
16.1 Kontakt óra
28
16.2 Félévközi felkészülés órákra
10
16.3 Felkészülés zárthelyire
22
16.4 Zárthelyik megírása
0
16.5 Házi feladat elkészítése
0
16.6 Kijelölt írásos tananyag elsajátítása (beszámoló)
0
16.7 Egyéb elfoglaltság
0
16.8 Vizsgafelkészülés
0
16.9 Összesen
60
17. Ellenőrző adat Kredit * 30
60
A tárgy tematikáját kidolgozta
18. Név beosztás Munkahely (tanszék, kutatóintézet, stb.)
Dr. Zimmer Márta
egyetemi adjunktus
Kognitív Tudományi Tanszék
Németh Kornél
PhD hallgató
Kognitív Tudományi Tanszék
Vakli Pál
PhD hallgató
Kognitív Tudományi Tanszék
A tanszékvezető
19. Neve aláírása
Dr. Racsmány Mihály