Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Természettudományi Kar |
Tantárgy Adatlap |
Tantárgy kód | BMETE47MC02 |
Tantárgy azonosító adatok | |||||||||
1. | A tárgy címe | Nyelvészeti alapismeretek | |||||||
2. | A tárgy angol címe | Introduction to Theoretical Linguistics |
3. | Heti óraszámok (ea + gy + lab) és a félévvégi követelmény típusa | 2 | + | 0 | + | 0 | f | Kredit | 3 |
4. | Ajánlott/kötelező előtanulmányi rend | ||||||||
vagy | Tantárgy kód 1 | Rövid cím 1 | Tantárgy kód 2 | Rövid cím 2 | Tantárgy kód 3 | Rövid cím 3 | |||
4.1 | |||||||||
4.2 | |||||||||
4.3 | |||||||||
5. | Kizáró tantárgyak | ||||||||
6. | A tantárgy felelős tanszéke | Kognitív Tudományi Tanszék | |||||||
7. | A tantárgy felelős oktatója | Dr. Babarczy Anna | beosztása | adjunktus |
Akkreditációs adatok | ||||
8. | Akkreditációra benyújtás időpontja | 2010.05.14. | Akkreditációs bizottság döntési időpontja | 2010.11.03. |
Tematika | |||||||||
9. | A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít | ||||||||
Középiskolai nyelvtan |
|||||||||
10. | A tantárgy szerepe a képzés céljának megvalósításában (szak, kötelező, kötelezően választható, szabadon választható) | ||||||||
TTK Kognitív tanulmányok mesterszak kötelező tárgya |
|||||||||
11. | A tárgy részletes tematikája | ||||||||
A kurzus célja az elméleti nyelvészet alapfogalmainak ismertetése a korunkban kiemelkedő irányzatok összevetésén keresztül, valamint a modern nyelvtudomány nyelvelemzési módszereinek bemutatása. A kurzus elméleti része a nyelvtudomány egyetemes érvényű eredményeit tá rgyalja, míg
a gyakorlati órák célja ezek alkalmazása a magyar nyelvre. A kurzus egyben alapokat nyújt a pszicholingvisztika tárgyhoz.
Témák: A modern nyelvtudomány előtörténete: a Strukturalizmus és a tudományos rendszerezés fogalma. Tény, elmélet és értékítélet. A modell mint a tudományos leírás eszköze. - A modern nyelvszemlélet: a nyelv mint pszichológiai jelenség és a nyelv biológiai megközelítése. Az emberi nyelv és az állati kommunikáció hasonlóságai és különbségei. - A nyelv megjelenítése: hangrendszerek, jelrendszerek és írásrendszerek. - A nyelv szerkezeti felépítése: fonémák, morfémák és szintaktikai egységek. Szintaktikai alapú kategorizálás. - A formalista nyelvelmélet alpfogalmai: A generativitás fogalma. A rekurzió. A jelentés és a forma elválasztása. Szerkezeti manipuláció, a rejtett elemek elve. - Problémakörök a magyar nyelvben: a szórend és az információ „csomagolás” jellegzetességei. - A nyelv szemantikai felépítése: eseménytípusok, szerepek, deixis és anafora. Szemantikai alapú kategorizálás. - A kognitivista nyelvelmélet alapfogalmai: a nyelv és a gondolkodás viszonya; metafora és metonímia. - A gyereknyelv jellemzői és a nyelvelsajátítás modelljei. - Neurolingvisztika: szerzett és fejlődési nyelvi rendellenességek; a neurolingvisztika vizsgálati eszközei. - Szociolingvisztika: dialektológia; a nyelv társadalmi megítélése. |
|||||||||
12. | Követelmények, az osztályzat (aláírás) kialakításának módja | ||||||||
szorgalmi időszakban |
Előadásokon való részvétel, feladatok teljesítése, zárthelyi dolgozatok | vizsga- időszakban |
|||||||
13. | Pótlási lehetőségek | ||||||||
TVSz szerint |
|||||||||
14. | Konzultációs lehetőségek | ||||||||
Heti konzultációs időben, e-mailen folyamatosan |
|||||||||
15. | Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom | ||||||||
Pléh Cs. (szerk.), 1996, Kognitív tudomány. Budapest: Osiris. |
|||||||||
É. Kiss K. et al., 2003, Új magyar nyelvtan. Budapest: Osiris. |
|||||||||
Kálmán László – Trón Viktor, Bevezetés a nyelvtudományba. 2005, Budapest: Tinta |
|||||||||
16. | A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka mennyisége órákban (a teljes szemeszterre számítva) | ||||||||
16.1 | Kontakt óra | 28 |
|||||||
16.2 | Félévközi felkészülés órákra | 14 |
|||||||
16.3 | Felkészülés zárthelyire | 20 |
|||||||
16.4 | Zárthelyik megírása | 4 |
|||||||
16.5 | Házi feladat elkészítése | 0 |
|||||||
16.6 | Kijelölt írásos tananyag elsajátítása (beszámoló) | 24 |
|||||||
16.7 | Egyéb elfoglaltság | 0 |
|||||||
16.8 | Vizsgafelkészülés | 0 |
|||||||
16.9 | Összesen | 90 |
|||||||
17. | Ellenőrző adat | Kredit * 30 | 90 |
A tárgy tematikáját kidolgozta | |||||||||
18. | Név | beosztás | Munkahely (tanszék, kutatóintézet, stb.) | ||||||
Dr. Babarczy Anna |
adjunktus |
Kognitív Tudományi Tanszék |
|||||||
A tanszékvezető | |||||||||
19. | Neve | aláírása | |||||||
Dr. Pléh Csaba |