![]() Természettudományi Kar |
Tantárgy Adatlap |
Tantárgy kód | BMETE47MC07 |
Tantárgy azonosító adatok | |||||||||
1. | A tárgy címe | Evolúciós pszichológia | |||||||
2. | A tárgy angol címe | Evolutionary Psychology |
3. | Heti óraszámok (ea + gy + lab) és a félévvégi követelmény típusa | 2 | + | 0 | + | 0 | f | Kredit | 3 |
4. | Ajánlott/kötelező előtanulmányi rend | ||||||||
vagy | Tantárgy kód 1 | Rövid cím 1 | Tantárgy kód 2 | Rövid cím 2 | Tantárgy kód 3 | Rövid cím 3 | |||
4.1 | BevKogTud | ||||||||
4.2 | |||||||||
4.3 | |||||||||
5. | Kizáró tantárgyak | ||||||||
6. | A tantárgy felelős tanszéke | Kognitív Tudományi Tanszék | |||||||
7. | A tantárgy felelős oktatója | Dr. Jakab Zoltán | beosztása | adjunktus |
Akkreditációs adatok | ||||
8. | Akkreditációra benyújtás időpontja | 2010.05.14. | Akkreditációs bizottság döntési időpontja | 2010.11.03. |
Tematika | |||||||||
9. | A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít | ||||||||
Bevezetés a kognitív tudományba |
|||||||||
10. | A tantárgy szerepe a képzés céljának megvalósításában (szak, kötelező, kötelezően választható, szabadon választható) | ||||||||
TTK Kognitív tanulmányok mesterszak kötelező tárgya |
|||||||||
11. | A tárgy részletes tematikája | ||||||||
Evolúciós tudományok hierarchiája, a darwini örökség pszichológiai sorsa. Az adaptáció fogalma. Moduláris és vezérelveket kie melő evolúciós pszichológiai modellek. Az emberré válás és a mai ember architektúrája. Szexuális és természetes kiválasztás. Kulturális sokfélesé g és evolúció.
Evolúciós fejlődés és kulturális változás.
A fő témakörök:
1. A törzsfejlődés egységei és mechanizmusai: csoport, egyed, gén, mém,
2. Szexuális szelekció: párválasztás állatoknál és az emberi párválasztási stratégiák
3. Fejlődés és öröklődés
4. Társas fejlődés, rokonviszonyok és konfliktus. Reciprocitás, csoportviselkedés, együttműködés, versengés. Játékelmélet és evolúció.
5. Gondolkodás, megismerés, és mentális reprezentáció törzsfejlődési szempontból
6. A nyelv és kommunikáció evolúciója
7. Az érzelmek és érzelmi zavarok törzsfejlődési kérdései
8. Kultúra és evolúció |
|||||||||
12. | Követelmények, az osztályzat (aláírás) kialakításának módja | ||||||||
szorgalmi időszakban |
Előadásokon való részvétel, feladatok teljesítése, zárthelyi dolgozatok | vizsga- időszakban |
|||||||
13. | Pótlási lehetőségek | ||||||||
TVSz szerint |
|||||||||
14. | Konzultációs lehetőségek | ||||||||
fogadóórán, e-mailen |
|||||||||
15. | Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom | ||||||||
Bereczkei Tamás: Evolúciós pszichológia. Bp.: Osiris 2001 |
|||||||||
Pléh Cs. Csányi V. és Bereczkei T. (2001, szerk): Lélek és evolúció. Budapest, Osiris |
|||||||||
Tomasello, M. (2002): A kultúra keletkezése. Budapest: Osiris |
|||||||||
16. | A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka mennyisége órákban (a teljes szemeszterre számítva) | ||||||||
16.1 | Kontakt óra | 28 |
|||||||
16.2 | Félévközi felkészülés órákra | 14 |
|||||||
16.3 | Felkészülés zárthelyire | 20 |
|||||||
16.4 | Zárthelyik megírása | 4 |
|||||||
16.5 | Házi feladat elkészítése | 0 |
|||||||
16.6 | Kijelölt írásos tananyag elsajátítása (beszámoló) | 24 |
|||||||
16.7 | Egyéb elfoglaltság | 0 |
|||||||
16.8 | Vizsgafelkészülés | 0 |
|||||||
16.9 | Összesen | 90 |
|||||||
17. | Ellenőrző adat | Kredit * 30 | 90 |
A tárgy tematikáját kidolgozta | |||||||||
18. | Név | beosztás | Munkahely (tanszék, kutatóintézet, stb.) | ||||||
Dr. Pléh Csaba |
egyetemi tanár |
Kognitív Tudományi Tanszék |
|||||||
A tanszékvezető | |||||||||
19. | Neve | aláírása | |||||||
Dr. Pléh Csaba |