![]() Természettudományi Kar |
Tantárgy Adatlap |
Tantárgy kód | BMETE47MC30 |
Tantárgy azonosító adatok | |||||||||
1. | A tárgy címe | Kognitív neuropszichiátria | |||||||
2. | A tárgy angol címe | Cognitive Neuropsychiatry |
3. | Heti óraszámok (ea + gy + lab) és a félévvégi követelmény típusa | 2 | + | 0 | + | 0 | v | Kredit | 3 |
4. | Ajánlott/kötelező előtanulmányi rend | ||||||||
vagy | Tantárgy kód 1 | Rövid cím 1 | Tantárgy kód 2 | Rövid cím 2 | Tantárgy kód 3 | Rövid cím 3 | |||
4.1 | BMETE47MC23 | Neurobiológia2 | |||||||
4.2 | |||||||||
4.3 | |||||||||
5. | Kizáró tantárgyak | ||||||||
6. | A tantárgy felelős tanszéke | Kognitív Tudományi Tanszék | |||||||
7. | A tantárgy felelős oktatója | Dr. Kéri Szabolcs | beosztása | egyetemi tanár |
Akkreditációs adatok | ||||
8. | Akkreditációra benyújtás időpontja | 2014.03.17. | Akkreditációs bizottság döntési időpontja | 2014.04.23. |
Tematika | |||||||||
9. | A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít | ||||||||
Alapvető neurobiológiai és kognitív pszichológiai előismeretek a pszichológia alapképzésről, a pszichopatológia alapja. |
|||||||||
10. | A tantárgy szerepe a képzés céljának megvalósításában (szak, kötelező, kötelezően választható, szabadon választható) | ||||||||
TTK Kognitív Tanulmányok MSc kötelezően választható tárgya |
|||||||||
11. | A tárgy részletes tematikája | ||||||||
1. A pszichopatológia története és a mentális zavarok osztályozása. A DSM-rendszer és az RDoC. Kontinuum-elméletek, „fuzzy clusters” és látens kategóriák.; 2. Alapvető neuronális rendszerek a pszichopatológiában: PFC és alegységei, amygdala, hippocampus, basalis ganglionok és
hálózataik („default mode”, „execuitve”, „mirroring”).; 3. Neuronok, szinaptikus transzmisszió és kritikus neurotranszmitterek. Gyógyszercélpontok.; 4. Neurodevelopmentális folyamatok, neurodegeneráció, plaszticitás, neuroinflammáció.; 5. Tér-, idő- és személyorientáció. A tudat kvantitatív és kvalitatív zavarai. Delírium.; 6. Percepció, apercepció és gnosis: a szenzoros, perceptuális és konceptuális reprezentációk
elvi és kísérletes különválaszthatósága.; 7. A hallucinációk osztályozása és patomechanizmusa: efferens kópia, parazita fókuszok. Agyi
képalkotási eredmények.; 8. Perceptuális disztorziók, deja vu, jamais vu. Capgras és Fregoli szindróma. A percepció és a tudat kapcsolata a fogalom- és ítéletalkotással.; 9. A disszociáció mechanizmusai: diszkonnekció, PFC/anterior cingulum/amygdala kör szerepe.; 10. Kognitív disztorziók, sémák és heurisztikák. Túlértékelt eszme, téveszme (delusio, doxasma).; 11. A téveszmék osztályozása és patomechanizmusa: szociális jelzések feldolgozása, korai következtetés, szelektív attribúció és mentalizáció. A korai traumák, a megerősítés, a neurodevelopmentális jellegzetességek és a szociális kontextus jelentősége. Alienáció, eltérések a szelf reprezentációjában. Képalkotó eredmények. ; 12. A szemantikus hálózat zavarai és a konceptuális dezorganizáció. Képalkotási eredmények, a bal PFC és „perisylvian” régiók szerepe, kapcsolat a végrehajtó működésekkel.; 13. A kényszergondolatok (obsessio) osztályozása és patomechanizmusa: az anterior cingulum/OFC/striatum körök jelentősége.
14. Fóbiák. A szociális jelzések feldolgozásáért felelős agyi struktúrák és az amygdala kapcsolata. |
|||||||||
12. | Követelmények, az osztályzat (aláírás) kialakításának módja | ||||||||
szorgalmi időszakban |
1 db esszé egyénileg kiválasztott témából (min. 3000 szó,20 eredeti hivatkozás) | vizsga- időszakban |
Szóbeli vizsga | ||||||
13. | Pótlási lehetőségek | ||||||||
A TVSZ szerint |
|||||||||
14. | Konzultációs lehetőségek | ||||||||
Fogadóórán, e-mailen |
|||||||||
15. | Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom | ||||||||
Németh A. és mtsai. A pszichiátria rövidített kézikönyve. Medicina, 2007. |
|||||||||
Lambert & Kinsley. Clinical Neuroscience. 2nd ed., Oxford, 2010. |
|||||||||
Kandel ER et al. Principles of Neural Science. 5th ed., McGraw-Hill, 2013. |
|||||||||
16. | A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka mennyisége órákban (a teljes szemeszterre számítva) | ||||||||
16.1 | Kontakt óra | 28 |
|||||||
16.2 | Félévközi felkészülés órákra | 28 |
|||||||
16.3 | Felkészülés zárthelyire | 0 |
|||||||
16.4 | Zárthelyik megírása | 0 |
|||||||
16.5 | Házi feladat elkészítése | 14 |
|||||||
16.6 | Kijelölt írásos tananyag elsajátítása (beszámoló) | 0 |
|||||||
16.7 | Egyéb elfoglaltság | 0 |
|||||||
16.8 | Vizsgafelkészülés | 20 |
|||||||
16.9 | Összesen | 90 |
|||||||
17. | Ellenőrző adat | Kredit * 30 | 90 |
A tárgy tematikáját kidolgozta | |||||||||
18. | Név | beosztás | Munkahely (tanszék, kutatóintézet, stb.) | ||||||
Dr. Kéri Szabolcs |
egyetemi tanár |
Kognitív Tudományi Tanszék |
|||||||
A tanszékvezető | |||||||||
19. | Neve | aláírása | |||||||
Dr. Racsmány Mihály |