![]() Természettudományi Kar |
Tantárgy Adatlap |
Tantárgy kód | BMETE47MC33 |
Tantárgy azonosító adatok | |||||||||
1. | A tárgy címe | Nyelvi olvasószeminárium 3 | |||||||
2. | A tárgy angol címe | Reading Seminar in Psycholinguistics 3 |
3. | Heti óraszámok (ea + gy + lab) és a félévvégi követelmény típusa | 0 | + | 2 | + | 0 | f | Kredit | 3 |
4. | Ajánlott/kötelező előtanulmányi rend | ||||||||
vagy | Tantárgy kód 1 | Rövid cím 1 | Tantárgy kód 2 | Rövid cím 2 | Tantárgy kód 3 | Rövid cím 3 | |||
4.1 | BMETE47MC05 | Pszicholing | |||||||
4.2 | |||||||||
4.3 | |||||||||
5. | Kizáró tantárgyak | ||||||||
6. | A tantárgy felelős tanszéke | Kognitív Tudományi Tanszék | |||||||
7. | A tantárgy felelős oktatója | Dr. Lukács Ágnes | beosztása | egyetemi docens |
Akkreditációs adatok | ||||
8. | Akkreditációra benyújtás időpontja | 2014.03.17. | Akkreditációs bizottság döntési időpontja | 2014.04.23. |
Tematika | |||||||||
9. | A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít | ||||||||
Pszicholingvisztikai alapisemretek, kísérleti pszichológia módszertan |
|||||||||
10. | A tantárgy szerepe a képzés céljának megvalósításában (szak, kötelező, kötelezően választható, szabadon választható) | ||||||||
TTK Kognitív Tanulmányok MSc kötelezően választható tárgya |
|||||||||
11. | A tárgy részletes tematikája | ||||||||
A tárgy célja a pszicholingvisztika és kísérleti nyelvészet kurrens témáinak megvitatása a magyar és nemzetközi szakirodalom új elméleteinek és eredményeinek tükrében. Minden szemszeterben az akkor legrelevánsabb témában hirdetjük meg a kurzust. Lehetséges témakörök:
1. A nyelvelsajátítás elméleti vitái, 2. A nyelvelsajátítás és implicit tanulás, 3. Specifikus nyelvi zavar. 4. A nyelvi és a végrehajtófunkciók kapcsolata, 5. A pragmatikai kompetencia fejlődése, 6. Skaláris implikatúrák, 7. A metafora elmélet kísérleti eredményei, 8. Klinikai pragmatika,
9. Nyelvfeldolgozás modelljei, 10. Többértelműség, 11. A nyelvfejlődés korpusznyelvészeti vizsgálata, 12. A nyelvfejlődés szá mítógépes modelljei,
13. A pragmatikai kompetencia számítógépes modelljei. 14. Beszédprodukció. 15. Nyelvevolúció.
The course discusses current issues in psycholinguistics and experimental linguistics through the analyisis of current theore tical and empirical papers in the Hungarian and international literature. Each semester, the most topical issue will be chosen. Topics to choose from include
1. Theoretical debates in language acquisition, 2. Language learning and implicit learning, 3. Language Specific Impairment, 4. Language and executive functions, 5. The development of pragmatic competence, 6. Scalar implicatures, 7. Empirical findings in Metaphor Th eory, 8. Clinical pragmatics, 9. Models of language processing, 10. Ambiguity, 11. Corpus analysis of child language, 12. Comp uter models of language acquisition, 13. Computer models of pragmatic competence. 14. Speech production. 15. Language evolution. |
|||||||||
12. | Követelmények, az osztályzat (aláírás) kialakításának módja | ||||||||
szorgalmi időszakban |
Referálás, kutatási terv elkészítése | vizsga- időszakban |
|||||||
13. | Pótlási lehetőségek | ||||||||
A TVSZ szerint |
|||||||||
14. | Konzultációs lehetőségek | ||||||||
Fogadóórán, e-mailen |
|||||||||
15. | Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom | ||||||||
Évente változó tudományos közlemények |
|||||||||
16. | A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka mennyisége órákban (a teljes szemeszterre számítva) | ||||||||
16.1 | Kontakt óra | 28 |
|||||||
16.2 | Félévközi felkészülés órákra | 28 |
|||||||
16.3 | Felkészülés zárthelyire | 0 |
|||||||
16.4 | Zárthelyik megírása | 0 |
|||||||
16.5 | Házi feladat elkészítése | 34 |
|||||||
16.6 | Kijelölt írásos tananyag elsajátítása (beszámoló) | 0 |
|||||||
16.7 | Egyéb elfoglaltság | 0 |
|||||||
16.8 | Vizsgafelkészülés | 0 |
|||||||
16.9 | Összesen | 90 |
|||||||
17. | Ellenőrző adat | Kredit * 30 | 90 |
A tárgy tematikáját kidolgozta | |||||||||
18. | Név | beosztás | Munkahely (tanszék, kutatóintézet, stb.) | ||||||
Dr. Babarczy Anna |
egyetemi docens |
Kognitív Tudományi Tanszék |
|||||||
Dr. Lukács Ágnes |
egyetemi docens |
Kognitív Tudományi Tanszék |
|||||||
A tanszékvezető | |||||||||
19. | Neve | aláírása | |||||||
Dr. Racsmány Mihály |