![]() Természettudományi Kar |
Tantárgy Adatlap |
Tantárgy kód | BMETE90MX50 |
Tantárgy azonosító adatok | |||||||||
1. | A tárgy címe | Operációkutatás gazdaságinformatikusoknak | |||||||
2. | A tárgy angol címe | Opreations Research |
3. | Heti óraszámok (ea + gy + lab) és a félévvégi követelmény típusa | 3 | + | 0 | + | 1 | v | Kredit | 5 |
4. | Ajánlott/kötelező előtanulmányi rend | ||||||||
vagy | Tantárgy kód 1 | Rövid cím 1 | Tantárgy kód 2 | Rövid cím 2 | Tantárgy kód 3 | Rövid cím 3 | |||
4.1 | |||||||||
4.2 | |||||||||
4.3 | |||||||||
5. | Kizáró tantárgyak | ||||||||
6. | A tantárgy felelős tanszéke | Matematika Intézet | |||||||
7. | A tantárgy felelős oktatója | Dr. Szántai Tamás | beosztása | egyetemi tanár |
Akkreditációs adatok | ||||
8. | Akkreditációra benyújtás időpontja | 2010.03.31. | Akkreditációs bizottság döntési időpontja | 2010.11.03. |
Tematika | |||||||||
9. | A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít | ||||||||
Lineáris algebra, diszkrét matematika, valószínűségszámítás |
|||||||||
10. | A tantárgy szerepe a képzés céljának megvalósításában (szak, kötelező, kötelezően választható, szabadon választható) | ||||||||
VIK Gazdaságinformatikus MSc kötelező tárgya |
|||||||||
11. | A tárgy részletes tematikája | ||||||||
Az elméleti órák tartalma:
Lineáris programozási feladatokra vezető gazdasági modellek (pl. portfolió probléma). Lineáris programozási feladatok különbö ző alakjai. Grafikus megoldás. Lineáris algebrai emlékeztető. Elemi bázis transzformáció, bázismegoldás. S zimplex módszer normál feladatra. Alternatív optimumok. Nem korlátos feladat. Excel megoldás. A duál feladat felírása. A duál feladat értelmezése. Dualitási tételek. Kétfázisú szimplex módszer. Általános feladat duálisa. Komplementaritási tétel. Gazdasági értelmezés: árnyékárak. A kiegyen¬sú¬lyo¬zott szállítási feladat. A
szállítási feladat szimplex táblája. A duál feladat. Optimalitás kritérium. A nem kiegyensúlyozott feladat. Tiltótarifa. Össz etett szállítási feladat.
Hozzárendelési feladat. Hálózati alapmodellek: legrövidebb út. Hálózati alapmodellek: maximális folyam, minimális feszítőfa. Kritikus út (CPM), hálótervezés. Egészértékű lineáris programozási modellek. A szétválasztás és korlátozás módszere. A legfontosabb véletlen szám generálási módszerek. Készletezési modellek. Ütemezéselméleti alkalmazások. Vállalat elhelyezési modellek. Többcélú programozás, születési és halálozási folyamatok és alkalmazásuk egy speciális sorbaállási feladat megoldásra.
A gyakorlati órák tartalma:
Az Excel solver használata. Modellező nyelvek: GAMS, AMPL. Solverek: XpressMP, CPLEX. Vegyes programozási feladatok. |
|||||||||
12. | Követelmények, az osztályzat (aláírás) kialakításának módja | ||||||||
szorgalmi időszakban |
egy házi feladat elkészítése | vizsga- időszakban |
szóbeli vizsga | ||||||
13. | Pótlási lehetőségek | ||||||||
A szorgalmi időszak alatt be nem adott házi feladat a pótlási héten pótolható |
|||||||||
14. | Konzultációs lehetőségek | ||||||||
A tárgy előadójával személyesen egyeztetett időpontban |
|||||||||
15. | Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom | ||||||||
Wayne L. Winston: Operációkutatás, módszerek és alkalmazások, 1-2. kötet, Aula Kiadó, Budapest, 2003. |
|||||||||
16. | A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka mennyisége órákban (a teljes szemeszterre számítva) | ||||||||
16.1 | Kontakt óra | 56 |
|||||||
16.2 | Félévközi felkészülés órákra | 20 |
|||||||
16.3 | Felkészülés zárthelyire | 0 |
|||||||
16.4 | Zárthelyik megírása | 0 |
|||||||
16.5 | Házi feladat elkészítése | 14 |
|||||||
16.6 | Kijelölt írásos tananyag elsajátítása (beszámoló) | 0 |
|||||||
16.7 | Egyéb elfoglaltság | 0 |
|||||||
16.8 | Vizsgafelkészülés | 60 |
|||||||
16.9 | Összesen | 150 |
|||||||
17. | Ellenőrző adat | Kredit * 30 | 150 |
A tárgy tematikáját kidolgozta | |||||||||
18. | Név | beosztás | Munkahely (tanszék, kutatóintézet, stb.) | ||||||
Dr. Szántai Tamás |
egyetemi tanár |
Differenciálegyenletek Tanszék |
|||||||
A tanszékvezető | |||||||||
19. | Neve | aláírása | |||||||
Dr. Szántai Tamás |