![]() Természettudományi Kar |
Tantárgy Adatlap |
Tantárgy kód | BMETE93MM22 |
Tantárgy azonosító adatok | |||||||||
1. | A tárgy címe | Egészértékű programozás | |||||||
2. | A tárgy angol címe | Integer Programming |
3. | Heti óraszámok (ea + gy + lab) és a félévvégi követelmény típusa | 2 | + | 0 | + | 0 | v | Kredit | 3 |
4. | Ajánlott/kötelező előtanulmányi rend | ||||||||
vagy | Tantárgy kód 1 | Rövid cím 1 | Tantárgy kód 2 | Rövid cím 2 | Tantárgy kód 3 | Rövid cím 3 | |||
4.1 | |||||||||
4.2 | |||||||||
4.3 | |||||||||
5. | Kizáró tantárgyak | ||||||||
6. | A tantárgy felelős tanszéke | Differenciálegyenletek Tanszék | |||||||
7. | A tantárgy felelős oktatója | Dr. Illés Tibor | beosztása | egyetemi docens |
Akkreditációs adatok | ||||
8. | Akkreditációra benyújtás időpontja | 2013.07.21. | Akkreditációs bizottság döntési időpontja | 2013.12.19. |
Tematika | |||||||||
9. | A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít | ||||||||
Ajánlott alap szintű operációkutatási előismeretekkel rendelkezni. |
|||||||||
10. | A tantárgy szerepe a képzés céljának megvalósításában (szak, kötelező, kötelezően választható, szabadon választható) | ||||||||
Szabadon választható tárgy |
|||||||||
11. | A tárgy részletes tematikája | ||||||||
1. Alapvető modellek: hátizsák feladat, halmazfedési és felbontási feladat, kvadratikus hozzárendelési feladat, utazó ügynök feladat.
2. Ipari alkalmazások I: Telepítési problémák. Gépek és cellák elhelyezése. Integrált áramköri eleme k elhelyezése rögzített pozíciókba. Telepítési problémák megkülönböztetése hasonló, de más természetű feladatoktól.
3. Ipari alkalmazások II: Ütemezési feladatok egzakt modelljei.
4. Ipari alkalmazások III: Az utazó ügynök feladat alkalmazása különböző ipari és kereskedelmi környezetben.
5. Vágás típusú módszerek I: A Gomory-módszer.
6. Vágás típusú módszerek II: Az utazó ügynök feladat poliéderének lapjai.
7. Vágás típusú módszerek III: Metszési vágás (intersection cut)
8. Leszámlálási módszerek
9. Korlátozás és szétválasztás.
10. Szétválasztás és vágás (B&C); vágás és szétválasztás (C&B); szétválasztás és árazás (B&P).
11. Dinamikus programozás, Bellman-elv.
12. Csoportelméleti módszer.
13. Metaheurisztikák.
14. Dualitás. Lagrange-szorzók.
15. Benders-dekompozíció. |
|||||||||
12. | Követelmények, az osztályzat (aláírás) kialakításának módja | ||||||||
szorgalmi időszakban |
legaláabb 70%-os részvétel az órákon | vizsga- időszakban |
Írásbeli vizsga | ||||||
13. | Pótlási lehetőségek | ||||||||
A TVSZ szerint |
|||||||||
14. | Konzultációs lehetőségek | ||||||||
Számonkérések előtt szervezett konzultációk, továbbá egyéni konzultációk fogadóórákon |
|||||||||
15. | Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom | ||||||||
Vizvári Béla: Egészértékű programozás, Typotex, 2006, Budapest |
|||||||||
16. | A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka mennyisége órákban (a teljes szemeszterre számítva) | ||||||||
16.1 | Kontakt óra | 28 |
|||||||
16.2 | Félévközi felkészülés órákra | 22 |
|||||||
16.3 | Felkészülés zárthelyire | 0 |
|||||||
16.4 | Zárthelyik megírása | 0 |
|||||||
16.5 | Házi feladat elkészítése | 0 |
|||||||
16.6 | Kijelölt írásos tananyag elsajátítása (beszámoló) | 0 |
|||||||
16.7 | Egyéb elfoglaltság | 0 |
|||||||
16.8 | Vizsgafelkészülés | 40 |
|||||||
16.9 | Összesen | 90 |
|||||||
17. | Ellenőrző adat | Kredit * 30 | 90 |
A tárgy tematikáját kidolgozta | |||||||||
18. | Név | beosztás | Munkahely (tanszék, kutatóintézet, stb.) | ||||||
Dr. Vizvári Béla |
egyetemi tanár |
Eastern Mediterranean University |
|||||||
A tanszékvezető | |||||||||
19. | Neve | aláírása | |||||||
Dr. Illés Tibor |