![]() Természettudományi Kar |
Tantárgy Adatlap |
Tantárgy kód | BMETE93MX20 |
Tantárgy azonosító adatok | |||||||||
1. | A tárgy címe | Optimalizálási modellek mérnököknek | |||||||
2. | A tárgy angol címe | Optimization Models for Engineers |
3. | Heti óraszámok (ea + gy + lab) és a félévvégi követelmény típusa | 2 | + | 0 | + | 0 | v | Kredit | 3 |
4. | Ajánlott/kötelező előtanulmányi rend | ||||||||
vagy | Tantárgy kód 1 | Rövid cím 1 | Tantárgy kód 2 | Rövid cím 2 | Tantárgy kód 3 | Rövid cím 3 | |||
4.1 | |||||||||
4.2 | |||||||||
4.3 | |||||||||
5. | Kizáró tantárgyak | ||||||||
6. | A tantárgy felelős tanszéke | Differenciálegyenletek Tanszék | |||||||
7. | A tantárgy felelős oktatója | Dr. Eisenberg-Nagy Marianna | beosztása | adjunktus |
Akkreditációs adatok | ||||
8. | Akkreditációra benyújtás időpontja | 2013.03.25. | Akkreditációs bizottság döntési időpontja | 2013.04.26. |
Tematika | |||||||||
9. | A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít | ||||||||
Lineáris algebra és matematikai analízis (Mat A1-A2 vagy azzal ekvivalens tárgyak) |
|||||||||
10. | A tantárgy szerepe a képzés céljának megvalósításában (szak, kötelező, kötelezően választható, szabadon választható) | ||||||||
Szabadon választható tárgy |
|||||||||
11. | A tárgy részletes tematikája | ||||||||
Bonyolultságelméleti bevezető
Szállítási feladat
Hálózati feladat (Maximális folyam – minimális vágás; minimális folyam) Többtermékes folyam feladat (Megoldási módszerek, visszavezetés) Lineáris programozás alapjai
LP feladatok geometriája (hipersík, félsík, támaszsík, csúcs, poliéder, politop, kúp) Farkas lemma, dualitás
Szimplex algoritmus, belsőpontos algoritmus váza
Szemidefinit optimalizálás (Dualitás elmélet, algoritmus, alkalmazások (polinom optimalizálás, 0-1 optimalizálás)) Kvadratikus programozás (Dualitás elmélet, algoritmusok)
Egészértékű programozás (Feladatok: hátizsák feladat, halmazfedés, halmazfelbontás, Algoritmusok: B&B, vágósíkos, dinamikus programozás)
Globális optimalizálás, elhelyezési problémák |
|||||||||
12. | Követelmények, az osztályzat (aláírás) kialakításának módja | ||||||||
szorgalmi időszakban |
Algoritmus programozása(esetleg modellezés és előadás tartása) | vizsga- időszakban |
Írásbeli vizsga | ||||||
13. | Pótlási lehetőségek | ||||||||
A TVSZ szerint |
|||||||||
14. | Konzultációs lehetőségek | ||||||||
Számonkérések előtt szervezett konzultációk, továbbá egyéni konzultációk fogadóórákon |
|||||||||
15. | Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom | ||||||||
Illés Tibor: Lineáris optimalizálás elmélete és módszerei; Gáspár-Temesi: Lineáris programozási gyakorlatok; |
|||||||||
D.G. Luenberger, Y. Ye: Linear and Nonlinear Programming; E. de Klerk, K. Roos, T. Terlaky: Nemlineáris Optimalizálás; |
|||||||||
E. de Klerk: Aspects of Semidefinite Programming; G.L. Nemhauser, L.A. Wolsey: Integer and Combinatorial Optimization |
|||||||||
16. | A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka mennyisége órákban (a teljes szemeszterre számítva) | ||||||||
16.1 | Kontakt óra | 28 |
|||||||
16.2 | Félévközi felkészülés órákra | 12 |
|||||||
16.3 | Felkészülés zárthelyire | 0 |
|||||||
16.4 | Zárthelyik megírása | 0 |
|||||||
16.5 | Házi feladat elkészítése | 10 |
|||||||
16.6 | Kijelölt írásos tananyag elsajátítása (beszámoló) | 0 |
|||||||
16.7 | Egyéb elfoglaltság | 0 |
|||||||
16.8 | Vizsgafelkészülés | 40 |
|||||||
16.9 | Összesen | 90 |
|||||||
17. | Ellenőrző adat | Kredit * 30 | 90 |
A tárgy tematikáját kidolgozta | |||||||||
18. | Név | beosztás | Munkahely (tanszék, kutatóintézet, stb.) | ||||||
Dr. Eisenberg-Nagy Marianna |
adjunktus |
Differenciálegyenletek Tanszék |
|||||||
Dr. Gazdag-Tóth Boglárka |
egyetemi docens |
Differenciálegyenletek Tanszék |
|||||||
Dr. Illés Tibor |
egyetemi docens |
Differenciálegyenletek Tanszék |
A tanszékvezető | |||||||||
19. | Neve | aláírása | |||||||
Dr. Illés Tibor |