![]() Természettudományi Kar |
Tantárgy Adatlap |
Tantárgy kód | BMETE929202 |
Tantárgy azonosító adatok | |||||||||
1. | A tárgy címe | Választások matematikája | |||||||
2. | A tárgy angol címe | Mathematics of elections |
3. | Heti óraszámok (ea + gy + lab) és a félévvégi követelmény típusa | 2 | + | 0 | + | 0 | v | Kredit | 3 |
4. | Ajánlott/kötelező előtanulmányi rend | ||||||||
vagy | Tantárgy kód 1 | Rövid cím 1 | Tantárgy kód 2 | Rövid cím 2 | Tantárgy kód 3 | Rövid cím 3 | |||
4.1 | |||||||||
4.2 | |||||||||
4.3 | |||||||||
5. | Kizáró tantárgyak | ||||||||
6. | A tantárgy felelős tanszéke | Analízis Tanszék | |||||||
7. | A tantárgy felelős oktatója | Dr. Petz Dénes | beosztása | egy. tanár |
Akkreditációs adatok | ||||
8. | Akkreditációra benyújtás időpontja | 2004.03.01. | Akkreditációs bizottság döntési időpontja | 2004.04.13. |
Tematika | |||||||||
9. | A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít | ||||||||
elemi valószínűségelmélet, nagy számok legegyszerűbb gyenge törvényei, elemi diszkrét matematika, (irányított) gráfelmél |
|||||||||
10. | A tantárgy szerepe a képzés céljának megvalósításában (szak, kötelező, kötelezően választható, szabadon választható) | ||||||||
szabadon választható |
|||||||||
11. | A tárgy részletes tematikája | ||||||||
1. hét. Többségi szavazás, McGarvey tétele a többségi reláció alakjáról, Erdős tétele bajnokságok aciklikus részhalmazainak nagy ságáról, többségi bajnokságok.
2. hét. Elégséges feltételek a többségi reláció kvázitranzitivitására; egycsúcsú preferenciák, utakon és fagráfokon, preferenciák aciklikus halmazai.
3. hét. Szükséges és elegendő feltétel arra, hogy egy egészértékű vektor valamely bajnokság tabellája legyen.
4. hét. Bajnokságok győzteseinek megkeresése. Az Erdős - féle -tulajdonság. Smith - konzisztencia, a felső kör, a lefedetlen halmaz, a
Copeland halmaz.
5. hét. Bajnokságok győzteseinek megkeresése. A minimális fedő halmaz, a Banks – féle halmaz.
6. hét. Egymásutáni páronkénti összehasonlításokon alapuló szavazások. A Shepsle-Weingast tétel. Őszinte és stratégiai szavazások.
7. hét. Összjóléti függvények. May tétele a kétalternatívás többségi szavazásról. Arrow lehetetlenségi tétele. Lehetetlenségi tételek diktátorokról és oligarchiákról.
8. hét. Szavazási szabályok manipulálhatósága. A Gibbard-Satterthwaite tétel és annak variánsai.
9. hét. Az Arrow tétel általánosításai és variánsai.
10. hét. A Gibbard-Satterthwaite tétel általánosításai és variánsai.
11. hét. Egyszerű koalíciós játékok. A játékosok erősségi relációja.
12. hét. Implementációelmélet. Nash – egyensúlyi állapotok, Maskin tétele. |
|||||||||
12. | Követelmények, az osztályzat (aláírás) kialakításának módja | ||||||||
szorgalmi időszakban |
beadható feladatok | vizsga- időszakban |
vizsga | ||||||
13. | Pótlási lehetőségek | ||||||||
feladatok beadása a vizsgaidőszak első hetének végéig. |
|||||||||
14. | Konzultációs lehetőségek | ||||||||
havonta egy alkalom |
|||||||||
15. | Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom | ||||||||
Moon, J.W., Topics on Tournaments, Holt, Rinehart and Winston, 1968 |
|||||||||
Mala, J., On majority voting paradoxes, Mathematical Social Sciences, 37 (1999) 39-44 |
|||||||||
Demange, G., Single-peaked preferences on a tree, Mathematical Social Sciences, 3 (1982) 389-396. |
|||||||||
16. | A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka mennyisége órákban (a teljes szemeszterre számítva) | ||||||||
16.1 | Kontakt óra | 28 |
|||||||
16.2 | Félévközi felkészülés órákra | 12 |
|||||||
16.3 | Felkészülés zárthelyire | 12 |
|||||||
16.4 | Zárthelyik megírása | 8 |
|||||||
16.5 | Házi feladat elkészítése | 0 |
|||||||
16.6 | Kijelölt írásos tananyag elsajátítása (beszámoló) | 0 |
|||||||
16.7 | Egyéb elfoglaltság | 0 |
|||||||
16.8 | Vizsgafelkészülés | 30 |
|||||||
16.9 | Összesen | 90 |
|||||||
17. | Ellenőrző adat | Kredit * 30 | 90 |
A tárgy tematikáját kidolgozta | |||||||||
18. | Név | beosztás | Munkahely (tanszék, kutatóintézet, stb.) | ||||||
dr. Mala József |
egy. docens |
Bkáe Mat. Tsz. |
|||||||
A tanszékvezető | |||||||||
19. | Neve | aláírása | |||||||
Dr. Petz Dénes |