![]() Természettudományi Kar |
Tantárgy Adatlap |
Tantárgy kód | BMETE95MM23 |
Tantárgy azonosító adatok | |||||||||
1. | A tárgy címe | Síkbeli kritikus jelenségek és konforminvariancia | |||||||
2. | A tárgy angol címe | Critical Phenomena and Conformal Invariance in the Plane |
3. | Heti óraszámok (ea + gy + lab) és a félévvégi követelmény típusa | 2 | + | 0 | + | 0 | v | Kredit | 3 |
4. | Ajánlott/kötelező előtanulmányi rend | ||||||||
vagy | Tantárgy kód 1 | Rövid cím 1 | Tantárgy kód 2 | Rövid cím 2 | Tantárgy kód 3 | Rövid cím 3 | |||
4.1 | BMETE95AM04 | ValSzám (mat) | BMETE95AF00 | ValSzám (fiz) | |||||
4.2 | BMETE92AM09 | Analízis3 | BMETE13AF13 | MatMódszFiz | |||||
4.3 | |||||||||
5. | Kizáró tantárgyak | ||||||||
6. | A tantárgy felelős tanszéke | Sztochasztika Tanszék | |||||||
7. | A tantárgy felelős oktatója | Dr. Pete Gábor | beosztása | tudományos főmunkatárs |
Akkreditációs adatok | ||||
8. | Akkreditációra benyújtás időpontja | 2011.12.20. | Akkreditációs bizottság döntési időpontja | 2012.02.02. |
Tematika | |||||||||
9. | A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít | ||||||||
valószínűségszámítás, kombinatorika, analízis, differencálegyenlet és komplex függvénytan alapok |
|||||||||
10. | A tantárgy szerepe a képzés céljának megvalósításában (szak, kötelező, kötelezően választható, szabadon választható) | ||||||||
TTK Matematikus PhD képzés kötelezően választható tárgya |
|||||||||
11. | A tárgy részletes tematikája | ||||||||
Az elmúlt tíz év óriási fejlődést hozott a síkbeli kritikus sztochasztikus folyamatok megértésében, amit a Schramm-Loewner Egyenlet bevezetése, Wendelin
Werner és Stanislav Smirnov Fields-medáljai is mutatnak. A kurzus tehát a modern matematika rendkívül aktív területére kíván bepillantást nyújtani.
– A Fortuin-Kasteleyn véletlen fürt modell és speciális esetei: perkoláció, – Smirnov tétele az Ising-spin és Ising-FK modellek konforminvarianciájáról. véletlen egyenletes eloszlású feszítőfák, Ising- és Potts-modellek. Szabad- és RSW-típusú tételek
rövidre zárt peremfeltételes végtelen térfogat limesz-mértékek, fázisátmenetek. – Wilson algoritmusa a véletlen egyenletes eloszlású feszítőfa generálására; a
– FKG-Harris és van den Berg-Kesten korrelációs egyenlőtlenségek. hurok-törölt bolyongás (loop-erased random walk).
– Bitek hatása Boole-függvényekre: Russo-formula, Bourgain-Kahn-Kalai- – Schramm-Loewner Egyenlet bevezetése.
Katznelson-Linial-tétel, Graham-Grimmett-féle általánosítás (többnyire – Az SLE néhány alaptulajdonsága, Bessel-folyamatok segítségével. bizonyítás nélkül). – Perkoláció kritikus exponensek számolása SLE segítségével.
– Kritikus perkoláció alaptételei: Russo-Seymour-Welsh és Harris-Kesten Kitekintés néhány haladóbb témára:
tételek (a perkolációs valószínűség folytonossága p_c-ben). – Közelkritikus modellek: Kesten-féle skálázási összefüggések perkolációban,
– Kritikus perkoláció konform-invarianciája: Cardy-formula, S. Smirnov tétele. Onsager kontra pivotális pontok az Ising-modellben, minimális feszítőfa.
– Síkbeli bolyongás univerzalitása, a Brown-mozgás konforminvarianciája, a – Dinamikus perkoláció: zaj-érzékenység, Fourier-spektrum, kivételes szabad Gauss-mező (Gaussian Free Field) konforminvarianciája. időpontok, Incipient Infinite Cluster
– Diszkrét komplex analízis. – Ising-modell Glauber-dinamikájának keverési idej
– Dominó-csempézések magasságfüggvénye, Kasteleyn-Temperley-Fisher- – Az SLE-k mint a GFF szintvonalai. Véletlen síkgráfok, Liouville kvantum technika, Kenyon tételének kimondása GFF-hez tartásról. gravitáció, KPZ-reláció |
|||||||||
12. | Követelmények, az osztályzat (aláírás) kialakításának módja | ||||||||
szorgalmi időszakban |
8 HF beadása egy hosszabb listáról | vizsga- időszakban |
Szóbeli vizsga | ||||||
13. | Pótlási lehetőségek | ||||||||
Pótfeladatok, pótvizsga |
|||||||||
14. | Konzultációs lehetőségek | ||||||||
Megbeszélés alapján |
|||||||||
15. | Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom | ||||||||
H. Duminil-Copin, S. Smirnov. Conformal invariance of lattice models. Clay Institute Summer School in Buzios, 2010. arXi |
|||||||||
C. Garban, J. Steif. Lectures on noise sensitivity and percolation. Clay Institute Summer School in Buzios, 2010. arXiv: |
|||||||||
G. Grimmett. The random-cluster model. Springer, Berlin, 2006. |
|||||||||
16. | A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka mennyisége órákban (a teljes szemeszterre számítva) | ||||||||
16.1 | Kontakt óra | 28 |
|||||||
16.2 | Félévközi felkészülés órákra | 14 |
|||||||
16.3 | Felkészülés zárthelyire | 0 |
|||||||
16.4 | Zárthelyik megírása | 0 |
|||||||
16.5 | Házi feladat elkészítése | 16 |
|||||||
16.6 | Kijelölt írásos tananyag elsajátítása (beszámoló) | 10 |
|||||||
16.7 | Egyéb elfoglaltság | 0 |
|||||||
16.8 | Vizsgafelkészülés | 22 |
|||||||
16.9 | Összesen | 90 |
|||||||
17. | Ellenőrző adat | Kredit * 30 | 90 |
A tárgy tematikáját kidolgozta | |||||||||
18. | Név | beosztás | Munkahely (tanszék, kutatóintézet, stb.) | ||||||
Dr. Pete Gábor |
tudományos főmunkatárs |
Sztochasztika Tanszék |
|||||||
A tanszékvezető | |||||||||
19. | Neve | aláírása | |||||||
Dr. Tóth Bálint |