![]() Természettudományi Kar |
Tantárgy Adatlap |
Tantárgy kód | BMETE47MN28 |
Tantárgy azonosító adatok | |||||||||
1. | A tárgy címe | Neurobiológia 3 – Magasabb rendű kognitív folyamatok | |||||||
2. | A tárgy angol címe | Neurobiology 3 – Higher Cognitive Functions |
3. | Heti óraszámok (ea + gy + lab) és a félévvégi követelmény típusa | 2 | + | 0 | + | 0 | v | Kredit | 3 |
4. | Ajánlott/kötelező előtanulmányi rend | ||||||||
vagy | Tantárgy kód 1 | Rövid cím 1 | Tantárgy kód 2 | Rövid cím 2 | Tantárgy kód 3 | Rövid cím 3 | |||
4.1 | Neurobiológia 2 | ||||||||
4.2 | |||||||||
4.3 | |||||||||
5. | Kizáró tantárgyak | ||||||||
6. | A tantárgy felelős tanszéke | Kognitív Tudományi Tanszék | |||||||
7. | A tantárgy felelős oktatója | Dr. Kéri Szabolcs | beosztása | egyetemi tanár |
Akkreditációs adatok | ||||
8. | Akkreditációra benyújtás időpontja | 2015.09.01. | Akkreditációs bizottság döntési időpontja | 2016.01.25 |
Tematika | |||||||||
9. | A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít | ||||||||
Alapvető neurobiológiai és kognitív pszichológiai előismeretek a pszichológia alapképzésről. |
|||||||||
10. | A tantárgy szerepe a képzés céljának megvalósításában (szak, kötelező, kötelezően választható, szabadon választható) | ||||||||
Pszichológia mesterszak, Kognitív pszichológia szakirány kötelező tárgya |
|||||||||
11. | A tárgy részletes tematikája | ||||||||
1. A mentális funkciók koncepciója. 2. Az asszociációs agykéreg szerkezete: Brodmann, neocortex, columna; 3. A Mesulam-Fuster modell, funkcionális térképek, „kognit”, időbeli integráció (oszcilláció, szinkronizáció); 4. A neocortex kapcsolata a limbikus rendszerrel: Broca,
kiterjesztett limbikus rendszer, Papez-gyűrű + amygdala-OFC/cingulum rendszer;5. A neocortex kapcsolata a basalis ganglionokkal, a frontalis cortex alrégiói, striatalis körök topológiája, kapcsolat a limbikus rendszerrel, a Gruber-MacDonald modell (S-R-C-O);6. A kognitív folyamatok sejtszintű alapjai (szelektivitás, asszociativitás, fenntartott aktivitás, jutalompredikció, stb.);7. A „connectome” fogalma, kiterjed kapcsolódási
hálózatok típusai, szerepük;8. A Bayes-féle modell, a Friston-féle „szabadenergia” elmélet; 9. A Posner-féle háromkomponensű modell: vigilitás,
orientáció, executiv.; 10. A frontoparietalis rendszer, a thalamus és a colliculus superior szerepe. Ventralis bottom-up, dorsalis top-down és cingulo-opercularis rendszer. Neglect.;11. A súlyozott versengési modell (Desimone). A frontális szemmozgató area (frontal eye field [FEF]) és az intraparietalis sulcus szerepe. Keresés vs. detekció.; 12. Figyelem és időbeli integráció, EEG alfa-gamma interakciók szerepe.;13. A súlyozott versengési modell sejtszintű alapjai, preferált és nem preferált ingerek kölcsönhatása a receptív mezőben, ezek figyelmi súly ozása.;14. A FEF mikrostimulációja, a dopamin szerepe a figyelmi modulációban és a döntéshozatalban.;15. Az intraparietalis sulcus alrégiói, figyelem és test- referencia, „affordanciák” az anterior régióban, kölcsönhatás a praemotoros cortex kanonikus sejtjeivel.; 16. Figyelem és Gestalt-szerveződés, vonásintegráció (Treisman) pop-out és „object file”, spatialis filterek figyelmi modulációja. Ultragyors figyelmi moduláció (<100 ms). Figyelem és tárgyszegmentáció.; 17. Az MTL (medialis temporalis lebeny) és a PFC kapcsolata: a fornix, a PFC alrégióinak kapcsolata. |
|||||||||
12. | Követelmények, az osztályzat (aláírás) kialakításának módja | ||||||||
szorgalmi időszakban |
1 db esszé egyénileg kiválasztott témából (min. 3000 szó,20 eredeti hivatkozás) | vizsga- időszakban |
Szóbeli vizsga | ||||||
13. | Pótlási lehetőségek | ||||||||
A TVSZ szerint |
|||||||||
14. | Konzultációs lehetőségek | ||||||||
Fogadóórán, e-mailen |
|||||||||
15. | Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom | ||||||||
Kandel ER et al. Principles of Neural Science. 5th ed., McGraw-Hill, 2013. |
|||||||||
Squire LR et al. Fundamental Neuroscience. 4th ed., Elsevier, 2013. |
|||||||||
A „Trends in Cognitive Sciences” folyóirat utolsó 5 évfolyamának számai |
|||||||||
16. | A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka mennyisége órákban (a teljes szemeszterre számítva) | ||||||||
16.1 | Kontakt óra | 28 |
|||||||
16.2 | Félévközi felkészülés órákra | 28 |
|||||||
16.3 | Felkészülés zárthelyire | 0 |
|||||||
16.4 | Zárthelyik megírása | 0 |
|||||||
16.5 | Házi feladat elkészítése | 14 |
|||||||
16.6 | Kijelölt írásos tananyag elsajátítása (beszámoló) | 0 |
|||||||
16.7 | Egyéb elfoglaltság | 0 |
|||||||
16.8 | Vizsgafelkészülés | 20 |
|||||||
16.9 | Összesen | 90 |
|||||||
17. | Ellenőrző adat | Kredit * 30 | 90 |
A tárgy tematikáját kidolgozta | |||||||||
18. | Név | beosztás | Munkahely (tanszék, kutatóintézet, stb.) | ||||||
Dr. Kéri Szabolcs |
egyetemi tanár |
Kognitív Tudományi Tanszék |
|||||||
A tanszékvezető | |||||||||
19. | Neve | aláírása | |||||||
Dr. Kéri Szabolcs |