![]() Természettudományi Kar |
Tantárgy Adatlap |
Tantárgy kód | BMETE95AM39 |
Tantárgy azonosító adatok | |||||||||
1. | A tárgy címe | Véletlen diszkrét struktúrák | |||||||
2. | A tárgy angol címe | Random Discrete Structures |
3. | Heti óraszámok (ea + gy + lab) és a félévvégi követelmény típusa | 2 | + | 0 | + | 0 | v | Kredit | 2 |
4. | Ajánlott/kötelező előtanulmányi rend | ||||||||
vagy | Tantárgy kód 1 | Rövid cím 1 | Tantárgy kód 2 | Rövid cím 2 | Tantárgy kód 3 | Rövid cím 3 | |||
4.1 | BMETE95AM24 | Valszám | |||||||
4.2 | |||||||||
4.3 | |||||||||
5. | Kizáró tantárgyak | ||||||||
6. | A tantárgy felelős tanszéke | Sztochasztika Tanszék | |||||||
7. | A tantárgy felelős oktatója | Dr. Pete Gábor | beosztása | egyetemi docens |
Akkreditációs adatok | ||||
8. | Akkreditációra benyújtás időpontja | 2015.12.08. | Akkreditációs bizottság döntési időpontja | 2016.01.25 |
Tematika | |||||||||
9. | A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít | ||||||||
Valószínűségszámítás, kombinatorika, lineáris algebra és funkcionálanalízis alapjai |
|||||||||
10. | A tantárgy szerepe a képzés céljának megvalósításában (szak, kötelező, kötelezően választható, szabadon választható) | ||||||||
szabadon választható tárgy matematikus BSc, MSc és PhD hallgatók számára |
|||||||||
11. | A tárgy részletes tematikája | ||||||||
1. A véletlen módszer a kombinatorikában (Ramsey-számok becslései, érdekes tulajdonságú gráfok létezése, stb.).
2. Kombinatorikus számelmélet (Erdős-Kac tétel a prímtényezők véletlenségéről, esetleg később Roth-tétel a 3 hosszú számtani sorozatokról).
3. Erdős-Rényi gráf fázisátmenetei.
4. Perkolációelmélet alapjai.
5. Koncentráció bizonyítások: második momentum módszer, Janson-egyenlőtlenség, Lovász Lokális Lemma, Azuma-Hoeffding martingál- koncentráció, Russo-formula, diszkrét Fourier-analízis alapjai.
6. Barabási-Albert skálafüggetlen gráfok.
7. Gráfokon való bolyongás keverési sebességének becslései:
a) csatolásokkal, megállási időkkel, b) spektrális módszerekkel,
c) izoperimetrikus tulajdonságokból, a Morris-Peres evolving sets módszer segítségével, d) elektromos hálózatokkal.
8. Propp-Wilson Coupling From The Past mintavételezési módszer.
9. Expanderek, nem-amenabilitás, Banach-Tarski paradoxon. |
|||||||||
12. | Követelmények, az osztályzat (aláírás) kialakításának módja | ||||||||
szorgalmi időszakban |
Két hosszabb feladatsorból választható 4-4 darab HFbeadása, a jegy 50%-a. | vizsga- időszakban |
Tételjegyzék alapján szóbeli vizsga, a jegy 50%-a. | ||||||
13. | Pótlási lehetőségek | ||||||||
Hibás HF-megoldások javíthatóak. Vizsga ismételhető. |
|||||||||
14. | Konzultációs lehetőségek | ||||||||
Hetenkénti fogadóóra, vizsgaidőszakban is. |
|||||||||
15. | Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom | ||||||||
N. Alon, J, Spencer: The probabilistic method, 3rd Edition. Wiley Interscience, 2008. |
|||||||||
D. Levin, Y. Peres, E. Wilmer. Markov chains and mixing times. AMS 2008. http://pages.uoregon.edu/dlevin/MARKOV/ |
|||||||||
G. Grimmett. Probability on graphs. Cambridge University Press, 2010. http://www.statslab.cam.ac.uk/~grg/books/pgs.html |
|||||||||
16. | A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka mennyisége órákban (a teljes szemeszterre számítva) | ||||||||
16.1 | Kontakt óra | 28 |
|||||||
16.2 | Félévközi felkészülés órákra | 0 |
|||||||
16.3 | Felkészülés zárthelyire | 0 |
|||||||
16.4 | Zárthelyik megírása | 0 |
|||||||
16.5 | Házi feladat elkészítése | 16 |
|||||||
16.6 | Kijelölt írásos tananyag elsajátítása (beszámoló) | 0 |
|||||||
16.7 | Egyéb elfoglaltság | 0 |
|||||||
16.8 | Vizsgafelkészülés | 16 |
|||||||
16.9 | Összesen | 60 |
|||||||
17. | Ellenőrző adat | Kredit * 30 | 60 |
A tárgy tematikáját kidolgozta | |||||||||
18. | Név | beosztás | Munkahely (tanszék, kutatóintézet, stb.) | ||||||
Dr. Pete Gábor |
egyetemi docens |
Sztochasztika Tanszék |
|||||||
A tanszékvezető | |||||||||
19. | Neve | aláírása | |||||||
Dr. Sándor Csaba |