![]() Természettudományi Kar |
Tantárgy Adatlap |
Tantárgy kód | BMETE91AM44 |
Tantárgy azonosító adatok | |||||||||
1. | A tárgy címe | Informatika 3 | |||||||
2. | A tárgy angol címe | Informatics 3 |
3. | Heti óraszámok (ea + gy + lab) és a félévvégi követelmény típusa | 2 | + | 0 | + | 2 | f | Kredit | 4 |
4. | Ajánlott/kötelező előtanulmányi rend | ||||||||
vagy | Tantárgy kód 1 | Rövid cím 1 | Tantárgy kód 2 | Rövid cím 2 | Tantárgy kód 3 | Rövid cím 3 | |||
4.1 | BMETE91AM43 | Informatika2 | BMETE91AM46 | ValszámProgFel | |||||
4.2 | |||||||||
4.3 | |||||||||
5. | Kizáró tantárgyak | ||||||||
6. | A tantárgy felelős tanszéke | Algebra Tanszék | |||||||
7. | A tantárgy felelős oktatója | Dr. Küronya Alex | beosztása | Algebra Tanszék |
Akkreditációs adatok | ||||
8. | Akkreditációra benyújtás időpontja | 2015.02.16. | Akkreditációs bizottság döntési időpontja | 2016.04.18. |
Tematika | |||||||||
9. | A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít | ||||||||
számítógépes és programozási alapismeretek |
|||||||||
10. | A tantárgy szerepe a képzés céljának megvalósításában (szak, kötelező, kötelezően választható, szabadon választható) | ||||||||
TTK Matematika (BSc) képzés kötelező alaptárgya. |
|||||||||
11. | A tárgy részletes tematikája | ||||||||
Cél: A hatékony természettudományi számításokban alapvető C++ nyelv alapelemeinek megismerése.
Tematika: C++ programok fordítása, programozói környezet. A C++ alapjai. Input/output. Beépített adattípusok, int, double, char, bool, complex. Vezérlő utasítások: if, switch, for, while, do. Kivételek (Python ismétlésként). Függvények.
Operátor értelmezésének kiterjesztése (racionális szám struct); ezen keresztül referenciák (a += b, cout << tört, cin >> tört ).
Objektumorientált programozás a C++ nyelvben: objektum, osztály, egységbezárás, tagfüggvény, konstruktor, destruktor (saját komplex osztály, belül re+im vagy r+fi adattagokkal).
Tömbök használata C++-ban. Pointerek, kapcsolatuk a tömbökkel. Tömb átadása függvénynek, cím szerinti átadás.
Fájlkezelés. Alap algoritmusok, maximumkeresés, rendezés stb. Saját tört, saját komplex osztály + fájlkezelés. Parancssori ar gumentumok (rendez input.txt output.txt).
Dinamikus memóriakezelés, new[], delete[].
Saját sztring vagy vektor osztály, konstruktor, destruktor, másoló konstruktor, értékadó operátor szerepe. Öröklés. Geometriai alakzatos példa. Heterogén kollekció.
Függvénysablon, osztálysablon, template használata: Vektor |
|||||||||
12. | Követelmények, az osztályzat (aláírás) kialakításának módja | ||||||||
szorgalmi időszakban |
Házi feladatok megoldása, ZH1, ZH2 teljesítése. | vizsga- időszakban |
|||||||
13. | Pótlási lehetőségek | ||||||||
TVSZ szerint |
|||||||||
14. | Konzultációs lehetőségek | ||||||||
TVSZ szerint |
|||||||||
15. | Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom | ||||||||
Bjarne Stroustrup: A C++ programozási nyelv. Kiskapu Kiadó. |
|||||||||
Edward Scheinerman: C++ for Mathematicians. An Introduction for Students and Professionals. CRC Press. |
|||||||||
16. | A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka mennyisége órákban (a teljes szemeszterre számítva) | ||||||||
16.1 | Kontakt óra | 56 |
|||||||
16.2 | Félévközi felkészülés órákra | 12 |
|||||||
16.3 | Felkészülés zárthelyire | 6 |
|||||||
16.4 | Zárthelyik megírása | 4 |
|||||||
16.5 | Házi feladat elkészítése | 42 |
|||||||
16.6 | Kijelölt írásos tananyag elsajátítása (beszámoló) | 0 |
|||||||
16.7 | Egyéb elfoglaltság | 0 |
|||||||
16.8 | Vizsgafelkészülés | 0 |
|||||||
16.9 | Összesen | 120 |
|||||||
17. | Ellenőrző adat | Kredit * 30 | 120 |
A tárgy tematikáját kidolgozta | |||||||||
18. | Név | beosztás | Munkahely (tanszék, kutatóintézet, stb.) | ||||||
Dr. Küronya Alex |
egyetemi docens |
Algebra Tanszék |
|||||||
Dr. Czirkos Zoltán |
egyetemi adjunktus |
Elektronikus Eszközök Tsz VIK |
|||||||
A tanszékvezető | |||||||||
19. | Neve | aláírása | |||||||
Dr. Nagy Attila |