![]() Természettudományi Kar |
Tantárgy Adatlap |
Tantárgy kód | BMETE93AM19 |
Tantárgy azonosító adatok | |||||||||
1. | A tárgy címe | Operációkutatás | |||||||
2. | A tárgy angol címe | Operations Research |
3. | Heti óraszámok (ea + gy + lab) és a félévvégi követelmény típusa | 2 | + | 2 | + | 0 | v | Kredit | 5 |
4. | Ajánlott/kötelező előtanulmányi rend | ||||||||
vagy | Tantárgy kód 1 | Rövid cím 1 | Tantárgy kód 2 | Rövid cím 2 | Tantárgy kód 3 | Rövid cím 3 | |||
4.1 | BMETE92AM37 | Kalkulus2 | BMETE91AM37 | BevAlg2 | |||||
4.2 | |||||||||
4.3 | |||||||||
5. | Kizáró tantárgyak | ||||||||
6. | A tantárgy felelős tanszéke | Differenciálegyenletek Tanszék | |||||||
7. | A tantárgy felelős oktatója | Dr. Eisenberg-Nagy Marianna | beosztása | egyetemi docens |
Akkreditációs adatok | ||||
8. | Akkreditációra benyújtás időpontja | 2015.02.16. | Akkreditációs bizottság döntési időpontja | 2016.04.18. |
Tematika | |||||||||
9. | A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít | ||||||||
lineáris algebrai alapismeretek, többváltozós analízis |
|||||||||
10. | A tantárgy szerepe a képzés céljának megvalósításában (szak, kötelező, kötelezően választható, szabadon választható) | ||||||||
TTK Matematika (BSc) képzés kötelező alaptárgya |
|||||||||
11. | A tárgy részletes tematikája | ||||||||
1. Bevezető; konvex halmazok, poliéder, politop, Krein-Milmann tétel
2. Szeparáció, Farkas lemma
3. Lineáris programozási feladat, bázis, bázis megoldás, optimális megoldás
4. Szimplex algoritmus
5. Kétfázisú szimplex algoritmus, degeneráció, indexválasztási szabályok
6. Módosított szimplex algoritmus
7. Érzékenység vizsgálat
8. Gyenge és erős dualitás tétel
9. Hálózati folyamfeladatok, algoritmusok
10. Hálózati szimplex algoritmus
11. Szállítási feladat, hozzárendelési feladat, Magyar módszer
12. Egészértékű programozás: korlátozás és szétválasztás módszere, dinamikus programozás, vágósíkos eljárások
13. Betekintés a játékelméletbe |
|||||||||
12. | Követelmények, az osztályzat (aláírás) kialakításának módja | ||||||||
szorgalmi időszakban |
előadások figyelemmel követése, részvétel az órákon, zárthelyik megírása, házi feladatok elkészítése | vizsga- időszakban |
szóbeli vizsga | ||||||
13. | Pótlási lehetőségek | ||||||||
a félévközi zárthelyik a szorgalmi időszak utolsó hetében pótolhatók, a sikertelen vizsga iv jelleggel pótolható |
|||||||||
14. | Konzultációs lehetőségek | ||||||||
számonkérések előtt szervezett konzultációk, továbbá egyéni konzultációk fogadóórákon |
|||||||||
15. | Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom | ||||||||
Temesi J., Varró D.: Operációkutatás, Akadémiai Kiadó, 2014. | Prékopa A.: Lineáris programozás, Bolyai, 1968. |
|||||||||
Gáspár L., Temesi J.: Lineáris programozási gyakorlatok, Nemzeti Tankönyvkiadó, 1994. |
|||||||||
Wayne L. Winston, Operációkutatás, Módszerek és alkalmazások, I-II. kötet, Aula, Budapest, 2003. |
|||||||||
16. | A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka mennyisége órákban (a teljes szemeszterre számítva) | ||||||||
16.1 | Kontakt óra | 56 |
|||||||
16.2 | Félévközi felkészülés órákra | 20 |
|||||||
16.3 | Felkészülés zárthelyire | 20 |
|||||||
16.4 | Zárthelyik megírása | 4 |
|||||||
16.5 | Házi feladat elkészítése | 20 |
|||||||
16.6 | Kijelölt írásos tananyag elsajátítása (beszámoló) | 0 |
|||||||
16.7 | Egyéb elfoglaltság | 0 |
|||||||
16.8 | Vizsgafelkészülés | 30 |
|||||||
16.9 | Összesen | 150 |
|||||||
17. | Ellenőrző adat | Kredit * 30 | 150 |
A tárgy tematikáját kidolgozta | |||||||||
18. | Név | beosztás | Munkahely (tanszék, kutatóintézet, stb.) | ||||||
Dr. Eisenberg-Nagy Marianna |
egyetemi docens |
Differenciálegyenletek Tanszék |
|||||||
A tanszékvezető | |||||||||
19. | Neve | aláírása | |||||||
Dr. Illés Tibor |