![]() Természettudományi Kar |
Tantárgy Adatlap |
Tantárgy kód | BMETE92AX47 |
Tantárgy azonosító adatok | |||||||||
1. | A tárgy címe | A matematika filozófiai alapjai és alkalmazásai | |||||||
2. | A tárgy angol címe | The philosophical bases and their applications of mathematics |
3. | Heti óraszámok (ea + gy + lab) és a félévvégi követelmény típusa | 1 | + | 0 | + | 0 | f | Kredit | 2 |
4. | Ajánlott/kötelező előtanulmányi rend | ||||||||
vagy | Tantárgy kód 1 | Rövid cím 1 | Tantárgy kód 2 | Rövid cím 2 | Tantárgy kód 3 | Rövid cím 3 | |||
4.1 | |||||||||
4.2 | |||||||||
4.3 | |||||||||
5. | Kizáró tantárgyak | ||||||||
6. | A tantárgy felelős tanszéke | Analízis Tanszék | |||||||
7. | A tantárgy felelős oktatója | Dr. Tóth János | beosztása | egyetemi docens |
Akkreditációs adatok | ||||
8. | Akkreditációra benyújtás időpontja | 2016.06.16 | Akkreditációs bizottság döntési időpontja | 2016.08.10. |
Tematika | |||||||||
9. | A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít | ||||||||
Elemi matematikai és logikai ismertek. |
|||||||||
10. | A tantárgy szerepe a képzés céljának megvalósításában (szak, kötelező, kötelezően választható, szabadon választható) | ||||||||
Szabadon választható tantárgy minden BME hallgató számára. Célja, hogy a hallgatók megismerkedjenek a matematika filozófiai alapproblémáival. |
|||||||||
11. | A tárgy részletes tematikája | ||||||||
A hallgatók a két hetente tartott 90 perces foglalkozásokon a megadott cikkek közül néhányt prezentáció formájában előadnak, majd erről oktatói vezetéssel beszélgetést folytatnak. A témák elsősorban a matematikafilozófiai problémák közül azokat öleli fel, melyek az analitikus filozófia módszertanával kezelhetó, azaz érvek, bizonyítások formájában a mindennapi matematikai szaknyelv keretein belülfogalmazhatók meg és mely érvek a logika segítségével vizsgálhatók. Témái (a cikkek nagy része magyar nyelven is olvasható): 1. Az analitikus nyelv filozófiai kezdetei. G. Frege: Jelentés és jelölet; Függvény és fogalom; Fogalom és tárgy in Máté A., G. Frege - Logikai vizsgálódások, Osiris, 2000. 2. A klasszikus logika fogalmi tisztázása és filozófiai alkalmazása. A. Tarski, What are Logical Notations?, Corcoran, J., ed., History and Philosophy of Logic 7: 143-54, B. Russel-A. N. Whitehead, Incomplete Symbols: Descriptions, in: J. V. Heijnoort, From Fredge to Gödel, Harvard, 1967. 3. Magyar analitikus mate- matikafilozófia. Péter R., Játék a végtelennel, II. rész, TypoTex, 2010, Kalmár L., An Argument Against the Plausibility os Church's Thesis. In Heyting, A. (ed.) Costructivity in Mathematics. North-Holland. 1959. Lakatos I.: A renaissance of empiricism in the recent philosophy of mathematics?, In:Philosophical Papers, 2. Cambridge. 1978. 4. A Hilbert-féle matematika és filozófia problémái. Charles Parsons, Mathematical Intiution in: Proceedings of the Aristotelian Society, New Series, Vol. 80 (1979-1980), R. Tieszen, Mathematical Intuition and Husserl's Phenome- nology, in: Nous Vol.18, No 3 (Sep., 1984), W. V. Tait. Finitism, Journal os Philosophy 78 (9): 524-546 (1981). 5. Gödel matematika- filozófiája. K. Gödel, Some basic theorems on the foundation of mathemathics and their implication, in: Collected Works III. Ed: S. Feferman. Oxford Press. 1995. S. Feferman, Are There Absolutely Unsolvable Problems? Gödel's Dichotomy. Philosophia Mathematica (III), Vol. 14 No. 2, 2006. 6. Magyar kon- tinentális matematikafilozófia. A szubjektum és szabadsága. A matematika alapjairól. Interjú Tóth Imrével. Ponticulus Hungaricus, XIV. 5. 2010., Surányi László, Metaaxiomatikai problémák. TypoTex, 1995. |
|||||||||
12. | Követelmények, az osztályzat (aláírás) kialakításának módja | ||||||||
szorgalmi időszakban |
Referálás egy cikkből: 60 pont, évközi aktivitás: 40 pont, osztályzatok a szokásos határok szerint(40-,55-,70-,85-) | vizsga- időszakban |
|||||||
13. | Pótlási lehetőségek | ||||||||
TVSZ szerint |
|||||||||
14. | Konzultációs lehetőségek | ||||||||
Folyamatosan, fogadó órán, vagy megbeszélt időpontban, de levélben is. |
|||||||||
15. | Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom | ||||||||
Davis, Ph. J., Hersh, R.: A metematika élménye, Műszaki könyvkiadó, Budapest, 1984. |
|||||||||
Hersh, R.: A matematika természete, Tipotex, Budapest, 2000. |
|||||||||
16. | A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka mennyisége órákban (a teljes szemeszterre számítva) | ||||||||
16.1 | Kontakt óra | 14 |
|||||||
16.2 | Félévközi felkészülés órákra | 14 |
|||||||
16.3 | Felkészülés zárthelyire | 0 |
|||||||
16.4 | Zárthelyik megírása | 0 |
|||||||
16.5 | Házi feladat elkészítése | 14 |
|||||||
16.6 | Kijelölt írásos tananyag elsajátítása (beszámoló) | 18 |
|||||||
16.7 | Egyéb elfoglaltság | 0 |
|||||||
16.8 | Vizsgafelkészülés | 0 |
|||||||
16.9 | Összesen | 60 |
|||||||
17. | Ellenőrző adat | Kredit * 30 | 60 |
A tárgy tematikáját kidolgozta | |||||||||
18. | Név | beosztás | Munkahely (tanszék, kutatóintézet, stb.) | ||||||
Dr. Tóth János |
egyetemi docens |
Analízis tanszék |
|||||||
Molnár Zoltán Gábor |
egyetemi tanársegéd |
Algebra tanszék |
|||||||
A tanszékvezető | |||||||||
19. | Neve | aláírása | |||||||
Dr. Horváth Miklós |