![]() Természettudományi Kar |
Tantárgy Adatlap |
Tantárgy kód | BMETE47A014 |
Tantárgy azonosító adatok | |||||||||
1. | A tárgy címe | Az emberi arcok | |||||||
2. | A tárgy angol címe | Human Faces |
3. | Heti óraszámok (ea + gy + lab) és a félévvégi követelmény típusa | 2 | + | 0 | + | 0 | f | Kredit | 2 |
4. | Ajánlott/kötelező előtanulmányi rend | ||||||||
vagy | Tantárgy kód 1 | Rövid cím 1 | Tantárgy kód 2 | Rövid cím 2 | Tantárgy kód 3 | Rövid cím 3 | |||
4.1 | |||||||||
4.2 | |||||||||
4.3 | |||||||||
5. | Kizáró tantárgyak | ||||||||
6. | A tantárgy felelős tanszéke | Kognitív Tudományi Tanszék | |||||||
7. | A tantárgy felelős oktatója | Dr. Zimmer Márta | beosztása | egyetemi adjunktus |
Akkreditációs adatok | ||||
8. | Akkreditációra benyújtás időpontja | 2016.10.26 | Akkreditációs bizottság döntési időpontja | 2016.11.29 |
Tematika | |||||||||
9. | A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít | ||||||||
alapvető középiskolai biológia tudás |
|||||||||
10. | A tantárgy szerepe a képzés céljának megvalósításában (szak, kötelező, kötelezően választható, szabadon választható) | ||||||||
szabadon választható |
|||||||||
11. | A tárgy részletes tematikája | ||||||||
Vitathatatlanul az emberi arcok a legfontosabb szociális ingerek számunkra. Feldolgozásukban, felismerésükben gyorsak vagyunk és az esetek többségében nem hibázunk. A kurzus során számos érdekességgel fogunk foglalkozni, a mindennapi életben is tapasztalható jelenségekre magyarázatot találni. Ha ennyire fontos ingerek az arcok, akkor tekinthetjük-e őket külön kategóriaként vagy tárgyként kell rájuk tekintenünk? Miért nehezebb számunkra más rasszokhoz tartozó arcokat megkülönböztetni? Miért olyan kifejezőek (és ezáltal felismerhetőbbek) a karikatúrák? Hogyan reprezentáljuk az arcokat? Milyen idegi hálózat kódolja be az egyes arcvonásokat? Milyen gyorsan alakul ki az arcok preferálása? Miért tartjuk az egyik arcot szépnek, a másikat pedig nem? Milyen zavarok jelentkezhetnek az arcészlelésünkben? Olyan alkalmazott területeket is érintünk, mint a rendőrségi szemtanúzás és annak megbízhatósága, az arcfelismerő gépek működési elve vagy a térfigyelő kamerák képének hasznossága.Tematika: 1. Az arcok speciálisak (?); 2. Korai klasszikus arcfeldolgozási modellek; 3. Az arcok idegrendszeri reprezentációja; 4. Fejlődéses adatok; 5. Érzelmi arckifejezések; 6. Szociális aspektusok (tekintet iránya, nem, kor, szépség); 7. Az arcészlelés idegi hálózata - képalkotó eljárások; 8. Az arcészlelés idegi hálózata - elektrofiziológia; 9. Az arészlelés és az arcfelismerés zavarai; 10. Alkalmazások és érdekességek |
|||||||||
12. | Követelmények, az osztályzat (aláírás) kialakításának módja | ||||||||
szorgalmi időszakban |
Az előadásokon való jelenlét és aktív részvétel, két zárthelyi dolgozat a szorgalmi időszakban, mindkettőt minimum elégségesre teljesítve. | vizsga- időszakban |
A tárgyat a szorgalmi időszakban kell teljesíteni. | ||||||
13. | Pótlási lehetőségek | ||||||||
A szorgalmi időszak utolsó hetében, mindkét ZH pótolható és/vagy javítható. |
|||||||||
14. | Konzultációs lehetőségek | ||||||||
Fogadóórán, e-mailen |
|||||||||
15. | Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom | ||||||||
Zimmer Márta: Arcészlelés. Akadémiai Kiadó, Budapest, 2013. |
|||||||||
The Oxford Handbook of Face Perception (Eds.: Calder, Rhodes, Johnson, Haxby). Oxford University Press |
|||||||||
Face processing (Psychological, neuropsychological, and applied perspectives) (Eds.: Hole, Bourne). Oxford University Pr |
|||||||||
16. | A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka mennyisége órákban (a teljes szemeszterre számítva) | ||||||||
16.1 | Kontakt óra | 28 |
|||||||
16.2 | Félévközi felkészülés órákra | 20 |
|||||||
16.3 | Felkészülés zárthelyire | 8 |
|||||||
16.4 | Zárthelyik megírása | 4 |
|||||||
16.5 | Házi feladat elkészítése | 0 |
|||||||
16.6 | Kijelölt írásos tananyag elsajátítása (beszámoló) | 0 |
|||||||
16.7 | Egyéb elfoglaltság | 0 |
|||||||
16.8 | Vizsgafelkészülés | 0 |
|||||||
16.9 | Összesen | 60 |
|||||||
17. | Ellenőrző adat | Kredit * 30 | 60 |
A tárgy tematikáját kidolgozta | |||||||||
18. | Név | beosztás | Munkahely (tanszék, kutatóintézet, stb.) | ||||||
Dr. Zimmer Márta |
egyetemi adjunktus |
Kognitív Tudományi Tanszék |
|||||||
A tanszékvezető | |||||||||
19. | Neve | aláírása | |||||||
Dr. Lukács Ágnes |