Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Természettudományi Kar |
Tantárgy Adatlap |
Tantárgy kód | BMETE80SR59 |
Tantárgy azonosító adatok levelező képzéshez | |||||||||
1. | A tárgy címe | Termohidraulikai rendszerelemzés | |||||||
2. | A tárgy angol címe | Thermal hydraulic system codes |
3. | Félévi óraszámok (ea + gy + lab) és a félévvégi követelmény típusa | 12 | + | 0 | + | 12 | v | Kredit | 4 |
4. | Ajánlott/kötelező előtanulmányi rend | ||||||||
vagy | Tantárgy kód 1 | Rövid cím 1 | Tantárgy kód 2 | Rövid cím 2 | Tantárgy kód 3 | Rövid cím 3 | |||
4.1 | |||||||||
4.2 | |||||||||
4.3 | |||||||||
5. | Kizáró tantárgyak | ||||||||
6. | A tantárgy felelős tanszéke | Nukleáris Technikai Intézet | |||||||
7. | A tantárgy felelős oktatója | Csige András | beosztása | mesteroktató |
Akkreditációs adatok | ||||
8. | Akkreditációra benyújtás időpontja | 2020.04.29. | Akkreditációs bizottság döntési időpontja |
Tematika | |||||||||
9. | A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít | ||||||||
10. | A tantárgy szerepe a képzés céljának megvalósításában (szak, kötelező, kötelezően választható, szabadon választható) | ||||||||
TTK Reaktortechnika szakmérnök/szakember szakirányú továbbképzés kötelező tárgya 2020-tól |
|||||||||
11. | A tárgy részletes tematikája | ||||||||
A rendszerkód használatának célja, szerepe az atomerőművek biztonságának megalapozásában és növelésében. Történelmi áttekintés: a Flash-tól a RELAP7-ig.
Mérlegegyenletek: kontinuitás, impulzus, energia. Térbeli és időbeli átlagolás. Gőz- és vízfázis kölcsönhatásának kérdései, az egyenletek száma. Redukálás 1 dimenzióra, diszkretizáció. Numerikus sémák.
Lezáró egyenletek. Áramlási térképek. Nyomásesés és hőátadás modellezése. CCFL, forráskrízis. Speciális komponens modellek: FKSZ, hidroakkumulátor, szeparátor.
A rendszerkódok ellenőrzése: verifikáció és validáció. OECD NEA CSNI teszt mátrix. Kísérleti berendezések: SET, ITF. Nyomottvizes reaktorokhoz készített teszt berendezések: Semiscale, LOFT, PKL, Paks Modell Kísérlet.
Bizonytalanságok kezelése: Konzervatív kódok és peremfeltételek, BEPU.
Teljes atomerőmű rendszermodell bemutatása konkrét példán ke-resztül.
A tantárgyhoz tartozó labormunka során egy atomerőmű rendszer-modellt készítenek el a hallgatók, amivel tranziens számítást vé-geznek.
Célkitűzések:
A féléves munka során a hallgatók ismereteket szereznek a jelen tantárgy szakmai területén.
A hallgatók a kontaktórákon és az otthoni egyéni felkészülés során elsajátított ismeretek feldolgozásával mélyítik el szaktudásukat, és fejlesztik képességeiket.
A tantárgy sikeres teljesítésével elsajátítható kompetenciák: T: TUDÁS
1. Ismeri az atomenergetikai szakterületen használatos alapvető m-rési eljárásokat, azok eszközeit, műszereit, mérőberendezéseit.
2. Ismeri az atomerőművi szakterülethez szervesen kapcsolódó, környezetvédelmi, minőségbiztosítási és jogi szakterületek alapjait, ezen ismeretek alkalmazási követelményeit.
3. Áttekintő ismeretekkel rendelkezik az atomerőműben alkalmazott berendezések fizikai folyamatai és működése területén.
4. Átfogóan ismeri az atomerőművi rendszerek és folyamatok, valamint az energiaátalakító gépek és technológiák alapvető működési elveit és módszereit.
5. Ismeri az atomerőművekhez kötődő hőerőgépek és összetett energiaátalakító rendszerek működési elveit, lényeges szerkezeti egységeit.
6. Átfogó ismeretekkel rendelkezik a reaktortechnikai és –fizikai folyamatok területén.
K: KÉPESSÉG
1. Képes az atomerőművek legfontosabb terminológiáit, elméleteit, eljárásrendjét alkalmazni az azokkal összefüggő feladatok végrehaj-tásakor.
2. Képes önálló tanulás és ismeretszerzés megtervezésére, megszervezésére és elvégzésére.
3. Szakterületén képes kidolgozni mérnöki és menedzsment problémák megoldásait, figyelembe véve az atomreaktorban lejátszódó folyamatok működési és nukleáris biztonságra gyakorolt hatását.
4. Képes a nukleáris létesítményhez kapcsolódó szakmai problémák azonosítására, azok megoldásához szükséges elvi és gyakorlati háttér feltárására, megfogalmazására és megoldására.
5. Alkalmazza az atomerőművi rendszerek és technológiák számítási, méretezési és modellezési elveit és módszereit.
6. Képes értelmezni és jellemezni az atomerőművi rendszerek szerkezeti egységeinek, elemeinek felépítését, működését, az alkalmazott rendszer-elemek kialakítását és kapcsolatát.
A: ATTITŰD
1. Alkalmazza az energia-, egészség- és környezettudatos tervezési és üzemeltetési elveket és módszereket.
2. Elkötelezett a nukleáris biztonság iránt.
3. Elkötelezett a biztonsági kultúra iránt.
4. Törekszik arra, hogy önképzése az atomenergetikai szakterületen folyamatos és szakmai céljaival megegyező legyen.
5. Feladatainak megoldását, vezetési döntéseit az irányító és irányí-tott munkatársak véleményének megismerésével végzi, illetve hoz-za meg.
6. Munkája során a vonatkozó nukleáris biztonsági, egészségvé-delmi, környezetvédelmi, illetve a minőségbiztosítási és ellenőrzési követelmény-rendszereket betartja és betartatja.
7. Nyitottan áll a szakmai fejlődést szolgáló továbbképzésekhez.
Ö: ÖNÁLLÓSÁG ÉS FELELŐSSÉG
1. Váratlan döntési helyzetekben is önállóan végzi szakmai kérdések végiggondolását és a releváns források, vonatkozó utasítások alapján történő kidolgozását.
2. Képes mások munkáját, akár kisebb, akár nagyobb csoportban, szervezetben a szakma szabályainak megfelelően vezetni.
3. Figyelemmel kíséri a szakterületével kapcsolatos jogszabályi és adminisztrációs változásokat.
4. A szervezetben elfoglalt helyének megfelelően, a számára magasabb szintről érkező instrukcióknak megfelelően – ugyanakkor a maga és mások munkájára is kritikusan tekintve – irányítja a rábízott személyi állomány munkavégzését, felügyeli a felelősségi körébe tartozó rendszerek működését.
5. Vállalja a felelősséget az irányítása alatt zajló folyamatokért.
6. Működési területén önállóan hoz szakmailag megalapozott döntéseket, melyeket felelősségteljesen képvisel.
7. Munkáját minden körülmények között a jogszabályokban és a munkahelyi szabályokban rögzített módon, a nukleáris biztonsági elveknek megfelelően, magas biztonsági kultúra mellett végzi, figyelemmel az emberek és a technikai rendszerek teljesítőképességére.
|
|||||||||
12. | Követelmények, az osztályzat (aláírás) kialakításának módja | ||||||||
szorgalmi időszakban |
Aláírás feltétele az előadások 70%-án való részvétel. | vizsga- időszakban |
Vizsga | ||||||
13. | Pótlási lehetőségek | ||||||||
TVSZ szerint |
|||||||||
14. | Konzultációs lehetőségek | ||||||||
Oktatóval egyeztetett időpontban |
|||||||||
15. | Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom | ||||||||
Hazai és nemzetközi szakirodalom, szakcikkek |
|||||||||
16. | A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka mennyisége órákban (a teljes szemeszterre számítva) | ||||||||
16.1 | Kontakt óra | 24 |
|||||||
16.2 | Félévközi felkészülés órákra | 24 |
|||||||
16.3 | Felkészülés zárthelyire | 0 |
|||||||
16.4 | Zárthelyik megírása | 0 |
|||||||
16.5 | Házi feladat elkészítése | 0 |
|||||||
16.6 | Kijelölt írásos tananyag elsajátítása (beszámoló) | 0 |
|||||||
16.7 | Egyéb elfoglaltság | 36 |
|||||||
16.8 | Vizsgafelkészülés | 36 |
|||||||
16.9 | Összesen | 120 |
|||||||
17. | Ellenőrző adat | Kredit * 30 | 120 |
A tárgy tematikáját kidolgozta | |||||||||
18. | Név | beosztás | Munkahely (tanszék, kutatóintézet, stb.) | ||||||
Csige András |
mesteroktató |
Nukleáris Technikai Intézet |
|||||||
A tanszékvezető | |||||||||
19. | Neve | aláírása | |||||||
Dr. Czifrus Szabolcs |