![]() Természettudományi Kar |
Tantárgy Adatlap |
Tantárgy kód | BMETE47MN44 |
Tantárgy azonosító adatok | |||||||||
1. | A tárgy címe | Társas megismerés | |||||||
2. | A tárgy angol címe | Social Cognition |
3. | Heti óraszámok (ea + gy + lab) és a félévvégi követelmény típusa | 0 | + | 2 | + | 0 | f | Kredit | 3 |
4. | Ajánlott/kötelező előtanulmányi rend | ||||||||
vagy | Tantárgy kód 1 | Rövid cím 1 | Tantárgy kód 2 | Rövid cím 2 | Tantárgy kód 3 | Rövid cím 3 | |||
4.1 | Bevezetés a kognitív tudományba (BMETE47MN24) | Bevezetés a kognitív tudományba (BMETE47MN24) | |||||||
4.2 | |||||||||
4.3 | |||||||||
5. | Kizáró tantárgyak | ||||||||
6. | A tantárgy felelős tanszéke | Kognitív Tudományi Tanszék | |||||||
7. | A tantárgy felelős oktatója | Dr. Kéri Szabolcs | beosztása | egyetemi tanár |
Akkreditációs adatok | ||||
8. | Akkreditációra benyújtás időpontja | 2020.08.28. | Akkreditációs bizottság döntési időpontja | 2021.03.05 |
Tematika | |||||||||
9. | A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít | ||||||||
Alapvető neurobiológiai és kognitív pszichológiai előismeretek a pszichológia alapképzésről. |
|||||||||
10. | A tantárgy szerepe a képzés céljának megvalósításában (szak, kötelező, kötelezően választható, szabadon választható) | ||||||||
Pszichológia mesterszak, Kognitív pszichológia specializáció kötelezően választható tárgya a 3. félévben |
|||||||||
11. | A tárgy részletes tematikája | ||||||||
1. Mások viselkedésének értelmezése csecsemőkorban: szándékok, célok, ágencia és korai tudatelméleti képességek. 2. A kulturális tanulás alapjai: osztenzív jegyek, referenciális kommunikáció és utánzás. 3. A társas világ értelmezésének gyökerei: együttműködés, versengés, segítségnyújtás és a "morális csecsemő". 4. Intencionalitás és cselekvés, szociális szignálok feldolgozása; Haggard modellje az intencionális cselekvésekre, „whether-what-when” döntésekre. Az efferens kópia. 5. Az intencionális, belsőleg generált és reflexív-ingervezérelt cselekvések neuronális alapjai. 6. Hipoaktivitás, alienáció, befolyásoltatás és hallucináció. Pre-SMA és az alien hand szindróma. 7. A társas jelfeldolgozás. A somatosensoros cortex/insula és a testi szelf reprezentációja. A medialis PFC és a „default mode network”: introspektív kogníció, mentalizáció, mentális „időutazás”. Antikorrelatív hálózat a végrehajtó rendszerrel. 8. Az anterior PFC evolúciója, von Economo neuronok, kanonikus sejtek, tükörsejtek, „mirror network”. 9. Magasabb szintű személyészlelés: mentalizáció, attribúció, korai dedukció, szelf-monitorozás. Az empátia neuronális alapjai. 10. A szelf neuronális reprezentációja (Damasio és Frith): proto-, core- és autobiografikus szelf. Az agytörzsi magrendszerek, a colliculus, a somatomotoros cortex és a cingulum szerepe. A szelf, mint a motoros cselekvések időbeli felépítése és rekonstrukciója. 11. Csoportfolyamatok alapjai: versengés, kulturális szinkronizáció, kooperáció, forráselosztás, opportunizmus, gyanakvás, heurisztikák dominanciája, csoportfeltöredeződés. 12. A Nash-ekvilibrium neuronális vonatkozásai; ultimátum-játszma, diktátor-játszma, bizalomjátszma fogolydilemma. 13. A morális döntések és érzelmek biológiája. Hiperscanning, agyi korrelációk együttműködés alatt, az oxytocin szerepe a bizalomban és kötődésben. 14. A kooperáció és a becsapás evolúciós ciklusa, a kultúra és evolúciója, vallás, politikai, machiavellizmus. |
|||||||||
12. | Követelmények, az osztályzat (aláírás) kialakításának módja | ||||||||
szorgalmi időszakban |
1 db esszé egyénileg kiválasztott témából (min. 3000 szó, 20 eredeti hivatkozás) | vizsga- időszakban |
Szóbeli vizsga | ||||||
13. | Pótlási lehetőségek | ||||||||
A TVSZ-nek megfelelő szabályozást vesszük alapul. |
|||||||||
14. | Konzultációs lehetőségek | ||||||||
Fogadóórán, e-mailen |
|||||||||
15. | Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom | ||||||||
Kurrens folyóiratcikkek |
|||||||||
16. | A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka mennyisége órákban (a teljes szemeszterre számítva) | ||||||||
16.1 | Kontakt óra | 28 |
|||||||
16.2 | Félévközi felkészülés órákra | 22 |
|||||||
16.3 | Felkészülés zárthelyire | 0 |
|||||||
16.4 | Zárthelyik megírása | 0 |
|||||||
16.5 | Házi feladat elkészítése | 20 |
|||||||
16.6 | Kijelölt írásos tananyag elsajátítása (beszámoló) | 0 |
|||||||
16.7 | Egyéb elfoglaltság | 0 |
|||||||
16.8 | Vizsgafelkészülés | 20 |
|||||||
16.9 | Összesen | 90 |
|||||||
17. | Ellenőrző adat | Kredit * 30 | 90 |
A tárgy tematikáját kidolgozta | |||||||||
18. | Név | beosztás | Munkahely (tanszék, kutatóintézet, stb.) | ||||||
Dr. Kéri Szabolcs |
egyetemi tanár |
Kognitív Tudományi Tanszék |
|||||||
Dr. Lukács Ágnes |
egyetemi tanár |
Kognitív Tudományi Tanszék |
|||||||
A tanszékvezető | |||||||||
19. | Neve | aláírása | |||||||
Dr. Babarczy Anna |