![]() Természettudományi Kar |
Tantárgy Adatlap |
Tantárgy kód | BMETE11AX14 |
Tantárgy azonosító adatok | |||||||||
1. | A tárgy címe | Nobel-díjas fizika a mindennapi életünkben | |||||||
2. | A tárgy angol címe | Nobel Prize Physics in Everyday Application |
3. | Heti óraszámok (ea + gy + lab) és a félévvégi követelmény típusa | 2 | + | 0 | + | 0 | v | Kredit | 2 |
4. | Ajánlott/kötelező előtanulmányi rend | ||||||||
vagy | Tantárgy kód 1 | Rövid cím 1 | Tantárgy kód 2 | Rövid cím 2 | Tantárgy kód 3 | Rövid cím 3 | |||
4.1 | |||||||||
4.2 | |||||||||
4.3 | |||||||||
5. | Kizáró tantárgyak | ||||||||
6. | A tantárgy felelős tanszéke | Fizika Tanszék | |||||||
7. | A tantárgy felelős oktatója | Dr. Papp Zsolt | beosztása | egyetemi adjunktus |
Akkreditációs adatok | ||||
8. | Akkreditációra benyújtás időpontja | 2013.05.22. | Akkreditációs bizottság döntési időpontja | 2013.07.08. |
Tematika | |||||||||
9. | A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít | ||||||||
Klasszikus fizikai alapismeretek (mechanika, hőtan, elektromosságtan) |
|||||||||
10. | A tantárgy szerepe a képzés céljának megvalósításában (szak, kötelező, kötelezően választható, szabadon választható) | ||||||||
Választható tárgy (brazil hallgatóknak tervezve) |
|||||||||
11. | A tárgy részletes tematikája | ||||||||
Az informatikától az egészségügyi diagnosztikáig számos helyen találkozhatunk a műszaki fejlesztések eredményeként megjelenő érdekes, néha furcsa, de ma már nélkülözhetetlen eszközökkel. Ezen eszközök fejlesztését sokszor az tette lehetővé, hogy az izgalmas, érdekes és előremutató
tudományos kutatások eredményei elérhetőek voltak a technikai innováció számára. Jó példa erre a hordozható számítógép (noteb ook) melynek számos fontos alkotóeleme Nobel-díjas ötleten alapul, mint például az integrált áramkör (2000), a folyadékkristályos kijelző (1991), a CCD kamera (2009), a merevlemez mágneses (GMR) érzékelője (2007), a DVD meghajtó félvezető lézere (2000), és még számos, a korábbi kvantummechanikai
és szilárdtestfizikai kutatások eredményét felhasználó alkatrész. A kurzus célja bemutatni a mindennapi alkalmazások széles körét, amelyek fiz ikai
Nobel-díjas ötleteken alapuknak, miközben a fizikai hátteret, annak kísérleti és elméleti alapjait is szemléletesen ismertetjü k. A tananyag elsajátításához elegendő a középiskolai fizikatudás. A következő témák alkotják az előadássorozat vázlatát: régebbi Nobel -díjas eredmények alkalmazásai (drótnélküli adatátvitel, rádió, röntgensugárzás, radioaktivitás, stb.); "hétköznapi optika" (lézerek, CCD, optikai szál, folyadékkristályos kijelző, holográfia); kvantumfizika az atommodelltől a kvantumkommunikációig; nagy pontosságú mérések (Einstein relativitáselméletének alkalmazása GPS rendszerekben, atomórák, interferometria); nukleáris technológia (atomerőmű, orvosi alkalmazások, régészeti kormeghatározás); modern fizika az orvosi diagnosztika szolgálatában (MRI, CT, PET); félvezetők az első tranzisztor tól a mobiltelefonig;
a nanotechnológia alapvető eszközei (pásztázó alagútmikroszkóp, elektronsugár-litográfia, stb.); spintronika az elektron spinjének felfedezésétől a modern adatrögzítő eszközökig; szupravezetés (szupravezető MRI mágnesek és lebegő vonatok); szén alapú elektronika a grafén felfedezésétől jövőbe mutató alkalmazásokig. |
|||||||||
12. | Követelmények, az osztályzat (aláírás) kialakításának módja | ||||||||
szorgalmi időszakban |
vizsga- időszakban |
írásbeli vizsga | |||||||
13. | Pótlási lehetőségek | ||||||||
+ 1 pótvizsga |
|||||||||
14. | Konzultációs lehetőségek | ||||||||
egyedi egyeztetés alapján |
|||||||||
15. | Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom | ||||||||
Servay: physics for scientists and engineers |
|||||||||
előadások fóliái elektronikus formában |
|||||||||
16. | A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka mennyisége órákban (a teljes szemeszterre számítva) | ||||||||
16.1 | Kontakt óra | 28 |
|||||||
16.2 | Félévközi felkészülés órákra | 0 |
|||||||
16.3 | Felkészülés zárthelyire | 0 |
|||||||
16.4 | Zárthelyik megírása | 0 |
|||||||
16.5 | Házi feladat elkészítése | 0 |
|||||||
16.6 | Kijelölt írásos tananyag elsajátítása (beszámoló) | 0 |
|||||||
16.7 | Egyéb elfoglaltság | 0 |
|||||||
16.8 | Vizsgafelkészülés | 32 |
|||||||
16.9 | Összesen | 60 |
|||||||
17. | Ellenőrző adat | Kredit * 30 | 60 |
A tárgy tematikáját kidolgozta | |||||||||
18. | Név | beosztás | Munkahely (tanszék, kutatóintézet, stb.) | ||||||
Dr. Papp Zsolt |
egyetemi adjunktus |
Fizika Tanszék |
|||||||
Dr. Halbritter András |
egyetemi docens |
Fizika Tanszék |
|||||||
A tanszékvezető | |||||||||
19. | Neve | aláírása | |||||||
Dr. Halbritter András |