![]() Természettudományi Kar |
Tantárgy Adatlap |
Tantárgy kód | BMETESZMsMNPST-00 |
Tantárgy azonosító adatok | |||||||||
1. | A tárgy címe | Nemparaméteres statisztika és információelmélet | |||||||
2. | A tárgy angol címe | Nonparametric Statistics and Information Theory |
3. | Heti óraszámok (ea + gy + lab) és a félévvégi követelmény típusa | 2 | + | 0 | + | 0 | v | Kredit | 3 |
4. | Ajánlott/kötelező előtanulmányi rend | ||||||||
vagy | Tantárgy kód 1 | Rövid cím 1 | Tantárgy kód 2 | Rövid cím 2 | Tantárgy kód 3 | Rövid cím 3 | |||
4.1 | |||||||||
4.2 | |||||||||
4.3 | |||||||||
5. | Kizáró tantárgyak | ||||||||
6. | A tantárgy felelős tanszéke | Sztochasztika Tanszék | |||||||
7. | A tantárgy felelős oktatója | Dr. Kói Tamás | beosztása | egyetemi adjunktus |
Akkreditációs adatok | ||||
8. | Akkreditációra benyújtás időpontja | 2024.05.03. | Akkreditációs bizottság döntési időpontja | 2024.05.15. |
Tematika | |||||||||
9. | A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít | ||||||||
BSc level probability theory and statistics – BSc szintű valószínűségszámítás és statisztika |
|||||||||
10. | A tantárgy szerepe a képzés céljának megvalósításában (szak, kötelező, kötelezően választható, szabadon választható) | ||||||||
TTK Matematikus és Alkalamazott matematikus képzések kötelezően választható tárgya |
|||||||||
11. | A tárgy részletes tematikája | ||||||||
Általános leírás: A nemparametrikus statisztika olyan statisztikai megközelítéseket kínál, amelyek a lehető legkevesebb feltételezést teszik az adatokkal kapcsolatban. Ezek a módszerek a matematikai modellek széles körében hatékonyak. Különös hangsúlyt kapnak az információs mértékek. Alapvető jellegüket a statisztika és az adattömörítés problémáinak megoldásában való megjelenésükön keresztül mutatjuk be. Bár a tananyag némileg elméleti jellegű, minden egyes téma hasznos lehet az olyan, inkább alkalmazott tudományágakban, mint a gépi tanulás és az adatbányászat. Az anyag elegáns és meggyőző bizonyításokat tartalmaz. Témakörök:
General description: Nonparametric statistics provides statistical approaches that make as few assumptions about the data as possible. These methods are effective across a broad range of mathematical models. Particular emphasis will be on information measures. Their fundamental nature is demonstrated through their appearances in the solutions of problems in statistics and data compression. Although the course material is somewhat theoretical, each topic is helpful in more applied disciplines, such as machine learning and data mining. The material is elegant and contains compelling proofs. Topics:
|
|||||||||
12. | Követelmények, az osztályzat (aláírás) kialakításának módja | ||||||||
szorgalmi időszakban |
Regular submission of homework – házi feladatok rendszeres beadása | vizsga- időszakban |
Succesful exam (sikeres vizsga) | ||||||
13. | Pótlási lehetőségek | ||||||||
70% of the homework will be taken into account – A házi feladatoknak a 70%-a lesz figyelembevéve |
|||||||||
14. | Konzultációs lehetőségek | ||||||||
Weekly during the lecturer's office hours and extra consultations before the exams – Heti rendszerességgel az oktató fogadó órájában illetve külön konzultáció a vizsgák előtt |
|||||||||
15. | Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom | ||||||||
Csiszár and P.C. Shields (2004), "Information Theory and Statistics: A Tutorial", Foundations and Trends® in Communications and Information Theory: Vol. 1: No. 4, pp 417-528. http://dx.doi.org/10.1561/0100000004 |
|||||||||
Györfi, L., Kohler, M., Krzyżak, A., & Walk, H. (2002). A Distribution-Free Theory of Nonparametric Regression. Springer Series in Statistics. – Györfi L., Nonparametric statistics, lecture notes, http://www.cs.bme.hu/~gyorfi/booknonpar.pdf |
|||||||||
Csiszár I, Körner J. Information Theory: Coding Theorems for Discrete Memoryless Systems. 2nd ed. Cambridge University Press; 2011. |
|||||||||
Thomas M. Cover and Joy A. Thomas. 2006. Elements of Information Theory (Wiley Series in Telecommunications and Signal Processing). Wiley-Interscience, USA. |
16. | A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka mennyisége órákban (a teljes szemeszterre számítva) | ||||||||
16.1 | Kontakt óra | 28 |
|||||||
16.2 | Félévközi felkészülés órákra | 12 |
|||||||
16.3 | Felkészülés zárthelyire | 0 |
|||||||
16.4 | Zárthelyik megírása | 0 |
|||||||
16.5 | Házi feladat elkészítése | 20 |
|||||||
16.6 | Kijelölt írásos tananyag elsajátítása (beszámoló) | 0 |
|||||||
16.7 | Egyéb elfoglaltság | 0 |
|||||||
16.8 | Vizsgafelkészülés | 30 |
|||||||
16.9 | Összesen | 90 |
|||||||
17. | Ellenőrző adat | Kredit * 30 | 90 |
A tárgy tematikáját kidolgozta | |||||||||
18. | Név | beosztás | Munkahely (tanszék, kutatóintézet, stb.) | ||||||
Dr. Kói Tamás |
egyetemi adjunktus |
Sztochasztika Tanszék |
|||||||
A tanszékvezető | |||||||||
19. | Neve | aláírása | |||||||
Dr. Simon Károly |