
A tantárgy témája az emberi agy és a tágabb társas környezet kölcsönhatása. A tantárgy tárgyalja az emberi megismerés és a kulturális szerveződés egymásra gyakorolt hatását, a tudat társas működését, és a megismerésnek és a mentális folyamatoknak a kumulatív kulturális evolúcióban betöltött szerepét.
A megismerést általában olyan folyamatok összességeként határozzuk meg, amelyek révén integráljuk a másokról szóló információkat, és ezeket az információkat felhasználjuk a sikeres predikciókhoz és interakciókhoz. A kultúra és megismerés viszonya kölcsönös. A kulturális kontextusban zajló megismerés alakítja azokat a lehetséges kulturális tereket, amelyekbe az emberi csoportok jellemzően szerveződnek. A kulturális kontextus, az emberi közösség, annak normái, kódjai, és rituáléi pedig messzebb menőkig meghatározzák azt, hogyan működnek az emberi megismerés olyan alapvető folyamatai, mint a kategorizáció. A kultúra és megismerés irodalma a gyerekkori fejlődéstől a szociológián keresztül a kulturális antropológiáig terjed.
A tantárgy fő témái a következők:
– Szociális tanulás: A szociális adaptivitás, a kulturális ismerethalmozás, mint az ember evolúciós fittségének alapvető eszközei.
– Kulturális evolúció: A darwini evolúcióelmélet és modern biológia módszereinek használata a kultúrakutatásban.
– Rituálé: Az emberi szerveződés műtárgyai és gyakorlatai, ezek funkcionális és nem funkcionális alapjai.
– Kategorizáció: Az emberi megismerés eszközei arra, hogy osztályokba vagy csoportokba rendezze a külső ingereket, és az ezt befolyásoló kulturális hatások.
– Társas előfeszítés: A priminghatások szociálpszichológiai vizsgálatának kritikái, ezek általánosítása a megismeréskutatásra.
– Nyelv, megismerés és WEIRD: A heterogén kísérleti minták szem elől tévesztésének veszélyei, a minták heterogeneitásának kulturális meghatározói.
– Szocionyelvészet: a nyelvhasználat kulturális és szociális alapjai.
– Nyelvi ideológia: a nyelvhasználat, mint kulturális konstrukció.
– Tudat és tudatelmélet: a tudatfogalom a filozófiában és a fejlődéspszichológiában, a tudat és a megismerés viszonya.
A tantárgy része angol nyelvű szakirodalom feldolgozása is.