A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít:
Nyelvészeti alapismeretek, pszicholingvisztika
A tantárgy szerepe a képzés céljának megvalósításában:
TTK Kognitív tanulmányok mesterszak kötelező tárgya
A tantárgy részletes tematikája magyarul és angolul:
A kurzus célja a nyelvelsajátítás folyamatának ismertetése. Hogyan lehetséges, hogy minden tipikusan fejlődő gyermek képes az emberi nyelv elvont és bonyolult rendszerét explicit instrukció nélkül megtanulni? Mivel magyarázhatjuk azt, hogy a gyerekek nyelvi fejlőd ése látszólag
független egyéb kognitív funkciók fejlődésétől? Az előadások az elméleti kérdéseket tárgyalják, míg a gyakorlati szemináriumokon a hallgatók lehetőséget kapnak gyereknyelvi kísérletek tervézésére és kivitelezésére, valamint korpusz adatok kvalita tív és statisztikai elemzésére. Témák:
- A nyelvi fejlődés szakaszai. - Az emberi nyelv közös és egyéni vonásai. - A nyelvelsajátítás elméleti kérdései: az input elégtelensége, a negatív visszajelzés hiánya, a hibás input kiszűrése - A problémák elméleti megoldásai. - Empirikus adatok. - Nyelvelsajátítás atipikus körülmények között.
- A nyelvelsajátítás modelljei. - A nyelvelsajátítás számítógépes modelljei.
A gyakorlatok célja, hogy a diákokat megismertesse a pszicholingvisztikában használatos módszerekkel. Ezen túl szeretnénk az egyes módszertani buktatókra is felhívni a figyelmet, és célunk, hogy diákok képesek legyenek kérdésfeltevéseikhez, illetve a vizsg ált célcsoporthoz a megfelelő módszert kiválasztani. Általánosságban is szót ejtünk a kísérletek megtervezésének, lefolytatásának, kiértékelésének, és értelmezésének mikéntjéről. A módszerek áttekintését a lexikon kutatásának módszerei (képmegnevezés, képkiválasztás. monitor ozás, lexikális döntés), a mondatmegértés kutatása (off-line és valósidejű módszerek), az előfeszítéses vizsgálatok, majd a nyelvelsajátítás módszereinek bemutatása követi. Sor kerül a természetes nyelvi adatok elemzésének, adatbázisok használatának, és a neurobiológai módszerek tematikus áttekintésére is. A kurzus követelménye önállóan tervezett kísérletek bemutatása és megbeszélése, majd a kísérletek lefuttatása.
Követelmények szorgalmi időszakban:
Előadásokon való részvétel, feladatok teljesítése, zárthelyi dolgozatok
Konzultációs lehetőségek:
Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom:
Fletcher, Paul & Macwhinney, Brian (eds.) (1995) The Handbook of Child Language. Oxford: Blackwell.
Goodluck, Helen (1991). Language acquisition. Oxford: Blackwell.
Harley, Trevor (2001) The psychology of language—from data to theory. East Sussex: Psychology Press