A tantárgy szerepe a képzés céljának megvalósításában:
GPK Energetikus MSc képzés Atomenergia specializáció kötelezően választható tárgya
A tantárgy részletes tematikája magyarul és angolul:
Célkitűzések:
A tantárgy célja, hogy fejlessze a hallgatók előadói és szövegírói kompetenciáit. Egy jövendő mérnöknek nemcsak a szakma tárgyi tudásanyagát kell elsajátítani, hanem szüksége van úgynevezett "soft-skill" képességekre is. Ezek között pedig az ismereteinek, fejlesztéseinek mások számára történő átadására, vitakészségének fejlesztésére, a csoportmunkához szükséges kommunikációs készség megszerzésére. A verbális kommunikációs kompetencia mellett a szövegírási, fogalmazási kompetencia továbbfejlesztése és tökéletesítése a sikeres munkabeszámoló, szabadalmi leírás, kutatási jelentés, cikk megírásához elengedhetetlen. A tárgy során a hallgatók megismerkednek továbbá egymás munkájával is, és így szélesebb áttekintést is kapnak a szakma - saját közvetlen feladataikon kívül eső - területeiről, és így szakmai horizontjuk is szélesedik. Ha a Szemináriumon külföldi hallgató is részt vesz, akkor a tárgyat angol nyelven tartjuk.
Tudás kompetenciák:
-
Összegyűjti a téma korszerű műszaki ismereteit a szemináriumi előadásához.
-
Rendszerezi a szakirodalomból összegyűjtött műszaki ismereteket.
-
Rendszerezi a saját maga által elért eredményeket és azt a módszertant, ahogyan azokat elérte.
-
Összehasonlítja a saját eredményeit a szakirodalom alapján nyert eredményekkel.
-
Definiálja azokat a pontokat, amelyek az elért eredmények szempontjából fontosak.
-
Alapvető ismeretekkel rendelkezik a műszaki- tudományos kommunikáció, a prezentációkészítés főbb alapelveivel és módszereivel.
-
Tisztában van egy előadás prezentáció során elkövethető alapvető hibákkal.
-
Ismeri a műszaki tárgyú dokumentumok felépítésének szabályait.
-
Birtokában van a műszaki-tudományos képletek szerkesztésekor, formázásakor figyelembe veendő szabályoknak.
-
Érti a verbális és szöveges kommunikáció fontosságát a műszaki tudományos életben.
Képesség kompetenciák.
-
Kiválasztja az előadása során átadásra kerülő legfontosabb üzeneteket.
-
Meghatározza a mondanivaló átadásának legoptimálisabb módját.
-
Elemzi a szakirodalmi és a saját adatok és eredmények közötti összefüggéseket.
-
Képes javaslatot tenni a megfelelő atomerőművi technológia kiválasztására.
-
Előadásához kapcsolódó vita során képes meghatározni és megvédeni szakmai állaspontját.
-
Képes a kreatív problémakezelésre, az összetett feladatok rugalmas megoldására, továbbá az élethosszig tartó tanulásra és elkötelezettségre.
-
Képes információs és kommunikációs technológiákat és módszereket alkalmazni műszaki problémák bemutatására.
-
Képes korszerű ismeretszerzési és adatgyűjtési módszereket innovatív módon felhasználni.
-
Képes korszerű ismeretszerzési és adatgyűjtési módszereket innovatív módon felhasználni.
-
Képes a társadalmi-gazdasági folyamatok energetikával kapcsolatos statisztikai adatainak elemzésére.
-
Alkalmazza az energetikai gépek és folyamatok, az energetikai rendszerek és technológiák, valamint a kapcsolódó környezetvédelmi, informatikai, gazdasági és jogi szakterületekről származó integrált ismereteket .
Attitűd kompetenciák:
-
Kifejti álláspontját egy több személyből álló hallgatóság előtt.
-
Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti az atomenergetikával kapcsolatos tudását.
-
Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára.
-
Törekszik a nukleáris műszaki kommunikációhoz szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára.
-
Fejleszti a verbális és írásbeli kommunikciós, valamint csoportmunkához szükséges képességeit.
Önállóság és felelősség kompetenciák:
-
Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival.
-
Elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket.
-
Társait meghallgatva együttműködik hallgatótársaival a prezentációk minőségének javításában.
-
Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz.
-
Felelősséget érez az energetika, az energiagazdálkodás problémái, valamint a fenntartható környezethasználat, továbbá a jelen és a jövő nemzedékei iránt.
Követelmények szorgalmi időszakban:
Legalább egy, legfeljebb két alkalommal előadás tartása egy szabadon választott, a szakmához kapcsolódó témáról.
Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom:
A tárgy jellegénél fogva nem lehet 2025 előtt megjelenő megjelenő, ISBN számmal rendelkező tankönyvet megadni.