A nyelvészeti és pszichológiai kérdésfeltevés kapcsolata, a két szakma kapcsolatának története adja a kurzus kiinduló keretét . A megértési folyamatok elemzése során a kísérleti módszerek mellett a dekompozíciós és interaktív modellek áttekintése a legfontosabb szervező elv, együtt a
nyelvi szintek feldolgozási realitásának kérdésével. A beszédprodukció elemzése során a tervezés és megvalósítás szakaszoló m odelljei mellett a produkció társalgási beágyazása a központi téma. A lexikai szerveződés modelljeit a fogalmi szerveződés elemzéséhez kapcsolju k. A kurzus gyermeknyelvi része a gyermeknyelv fejlődésének alapvetőn tanulási és innátista érrendszereit ismertetet, s kapcsolja őket mai biológiai
tudásunkhoz
BMETE47MC05
Akkreditációra benyújtás időpontja:
2010.05.14.
Akkreditációs bizottság döntési időpontja:
2010.11.03.
A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít:
Nyelvészeti alapismeretek
A tantárgy szerepe a képzés céljának megvalósításában:
TTK Kognitív tanulmányok mesterszak kötelező tárgya
A tantárgy részletes tematikája magyarul és angolul:
Követelmények szorgalmi időszakban:
előadások látogatása, évközi feladatok teljesítése, zárthelyi dolgozatok
Követelmények vizsgaidőszakban:
írásbeli vizsga
Pótlási lehetőségek:
TVSZ szerint
Konzultációs lehetőségek:
emailen, megbeszélés szerint és fogadóórában
Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom:
Gernsbacher. Handbook of psycholinguistics. Erlbaum, 1994
Berko-Gleason, J: Psycholinguistics. Boston, Allyan and Bacon, 2001
Pléh Csaba. A mondatmegértés a magyar nyelvben. Bp., Osiris, 1998
Kontakt óra:
56
Félévközi felkészülés órákra:
14
Felkészülés zárthelyire:
20
Zárthelyik megírása:
4
Házi feladat elkészítése:
0
Kijelölt írásos tananyag elsajátítása (beszámoló):
24
Egyéb elfoglaltság:
0
Vizsgafelkészülés:
32
Összesen:
150
Ellenőrző adat:
150
Név:
Dr. Lukács Ágnes
Beosztás:
tudományos főmunkatárs
Munkahely (tanszék, kutatóintézet, stb.):
Kognitív Tudományi Tanszék
A tanszékvezető neve:
Dr. Pléh Csaba
A tantárgy adatlapja PDF-ben: