A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít:
Kognitív idegtudomány, Kognitív pszichológia, Neuropszichológia
A tantárgy szerepe a képzés céljának megvalósításában:
TTK Pszichológia Doktori Iskola tárgya
A tantárgy részletes tematikája magyarul és angolul:
A tantárgy célja, hogy betekintést adjon a közös cselekvést végzők és a beszélgető partnerek közötti összehangolódás viselkedéses és idegrendszeri jelenségeinek kutatásába és kurrens elméleteibe. Az elméleti alapok (pl., Hohwy, 2007; Pickering & Garrod, 2013) áttekintése után sorra vesszük az elmúlt években igazolt szinkronizációs jelenségeket, elsőként a közös cselekvés, majd a két ember között zajló kommunikáció területén, külön hangsúlyt fektetve a viselkedés bejóslásának (ezen belül többek között a prediktív kódolás) lehetséges szerepére a szereplők közötti összehangolódás irányításában, hatékonyabbá tételében. A kurzus során betekintést nyújtunk a kétszemélyes idegtudomány (2-person neuroscience) modern irányzatának módszereibe és eredményeibe. A cél, hogy a hallgatók integrált alaptudást kapjanak az összehangolódási vizsgálatok eredményeiről, és ezeket kritikai módon össze tudják kapcsolni az alap kognitív pszichológiai és pszicholingvisztikai ismereteikkel.
Követelmények szorgalmi időszakban:
A tantárgy tematikájában szereplő cikkek feldolgozása, egyik témához kapcsolódóan kutatási terv, vagy szakirodalmi összefoglaló elkészítése.
Konzultációs lehetőségek:
Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom:
Sporns, O. (2016). Networks of the Brain. MIT press
Alavash, M., Tune, S., & Obleser, J. (2019). Modular reconfiguration of an auditory control brain network supports adapt
Bullmore, E., & Sporns, O. (2009). Complex brain networks: graph theoretical analysis of structural and functional
Akarca, D., Vértes, P. E., Bullmore, E. T., & Astle, D. E. (2021). A generative network model of neurodevelopmental diversity in structural brain organization. Nature communications, 12(1), 1-18.
Menon, V., & D’Esposito, M. (2022). The role of PFC networks in cognitive control and executive function. Neuropsychopharmacology, 47(1), 90-103.