A tantárgy nagyrészt az eredeti „élvonalbeli” kutatásokba való bekapcsolódást szolgálja, fejlett matematikai eszközök alkalmazásával a matematikán kívül felmerülő kutatási kérdések megválaszolására (pl. számítástechnika, fizika, mérnöki tudományok, élettudományok, közgazdaságtan, kvantitatív társadalomtudomány). A hallgatók kis csoportokban (2-3 fő) dolgoznak egy kutatási feladaton, hogy a 2. vagy 3. féléves Témalabor tantárgy végére konferencián bemutatható és folyóiratban publikálható eredmény álljon össze.
Az alkalmazott matematikusok gyakran működnek együtt más tudósokkal, így a tantárgy célja, hogy a hallgatók ízelítőt kapjanak nemcsak a kutatásból, hanem a kutatási együttműködésből is. A hallgatók a választott téma kidolgozása során elmélyülten megismerkednek a kapcsolódó matematikai, statisztikai, műszaki, ill. pénzügyi programrendszerek használatával is.
A témákat és a feladat tartalmát a tárgyfelelős oktató határozza meg. Minden csapatot egy témavezető irányít, aki általában a szakterület szakértője, de nem matematikus. A félév végén a hallgatóknak egy magas színvonalú szakmai dolgozatot kell beadniuk, és eredményeiket egy konferenciaszerű rendezvényen kell bemutatniuk.
The course is organized largely around getting involved in original „cutting-edge” research by applying advanced mathematical tools to answer research questions arising outside of mathematics (e.g., computer science, physics, engineering, life sciences, economics, quantitative social science).
Students are working in small teams (2-3 students) on a research paper, to make it a conference- presentable and journal-publishable work by the end of Project Laboratory 2 (for Mathematics MSc students) or Project Laboratory 3 (for Applied Matmematics MSc students). Applied mathematicians often collaborate with other scientists, so the course aims at giving students a taste of not only research but also research collaboration. While developing their chosen topic, students also become deeply familiar with the use of related mathematical, statistical, technical, and financial programming systems.
Topics and content are determined by the responsible instructor. Each team is guided by a supervisor and helped by a project coordinator. The supervisor is usually a domain expert but not a mathematician, while the project coordinator is the responsible instructor of the course, or someone appointed by the responsible instructor.