A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít:
Alapvető középiskolai biológia tudás
A tantárgy szerepe a képzés céljának megvalósításában:
Szabadon választható közismereti tárgy
A tantárgy részletes tematikája magyarul és angolul:
A tárgy alapvető célja, hogy az orvostudomány (anatómia, neurológia), a pszichológia és a biológia tudományterületeinek segítségével körüljárjunk ismert agyi sérüléseket, neurológiai tünetcsoportokat. A kurzus óráin az egyes tünetek megértéséhez szükséges an atómiai
összefoglalás után példákkal, videofilmeken keresztüli szemléltetéssel tekintjük át a fontosabb központi idegrendszeri deficiteket.
1. A vizuális rendszer működésének alacsonyabbszintű zavarai - a szem betegségei, látótér-kiesések, vaklátás
2. A tárgy- és arcészlelés zavarai
3. Tér- és mozgásészlelési zavarok
4. A motoros rendszer működésének zavarai - tic, Tourette, HD, SM
5. Alvászavarok, epilepszia, kóma
6. Emlékezeti zavarok
7. Magasabb kognitív funkciók (beszéd, olvasás, számolás) zavarai
8. Alkohol, drog - rövid- és hosszútávú hatások az idegrendszerben
9. Tudatos feldolgozás zavarai
10. Szorongás, hangulatzavarok, depresszió
11. Szkizofrénia, negatív tünetek, hallucinációk, pszichopátiák, többszörös személyiség
12. Evés- és testképzavarok
13. Életkori sajátosságok - fejlődési rendellenességek, öregedés, demencia
Követelmények szorgalmi időszakban:
Az előadásokon való jelenlét és aktív részvétel, két zárthelyi dolgozat a szorgalmi időszakban, mindkettőt minimum elégségesre teljesítve.
Pótlási lehetőségek:
A szorgalmi időszak utolsó hetében, mindkét ZH pótolható és/vagy javítható.
Konzultációs lehetőségek:
Előadások alatt/után, valamint heti rendszerességgel fogadóórán (később kihirdetett időpontban).
Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom:
Fonyó Attila: Élettan gyógyszerészhallgatók részére. Budapest, Medicina Kiadó, 2007.
Pléh - Kovács - Gulyás (szerk.): Kognitív idegtudomány. Budapest, Osiris Kiadó, 2003.
Márkus Attila: Neurológia pszichológia szakos hallgatóknak. Budapest, Akadémiai Kiadó, 2006.