A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít:
alapvető középiskolai biológia tudás
A tantárgy szerepe a képzés céljának megvalósításában:
A tantárgy részletes tematikája magyarul és angolul:
Vitathatatlanul az emberi arcok a legfontosabb szociális ingerek számunkra. Feldolgozásukban, felismerésükben gyorsak vagyunk és az esetek többségében nem hibázunk. A kurzus során számos érdekességgel fogunk foglalkozni, a mindennapi életben is tapasztalható jelenségekre magyarázatot találni. Ha ennyire fontos ingerek az arcok, akkor tekinthetjük-e őket külön kategóriaként vagy tárgyként kell rájuk tekintenünk? Miért nehezebb számunkra más rasszokhoz tartozó arcokat megkülönböztetni? Miért olyan kifejezőek (és ezáltal felismerhetőbbek) a karikatúrák? Hogyan reprezentáljuk az arcokat? Milyen idegi hálózat kódolja be az egyes arcvonásokat? Milyen gyorsan alakul ki az arcok preferálása? Miért tartjuk az egyik arcot szépnek, a másikat pedig nem? Milyen zavarok jelentkezhetnek az arcészlelésünkben? Olyan alkalmazott területeket is érintünk, mint a rendőrségi szemtanúzás és annak megbízhatósága, az arcfelismerő gépek működési elve vagy a térfigyelő kamerák képének hasznossága.Tematika: 1. Az arcok speciálisak (?); 2. Korai klasszikus arcfeldolgozási modellek; 3. Az arcok idegrendszeri reprezentációja; 4. Fejlődéses adatok; 5. Érzelmi arckifejezések; 6. Szociális aspektusok (tekintet iránya, nem, kor, szépség); 7. Az arcészlelés idegi hálózata - képalkotó eljárások; 8. Az arcészlelés idegi hálózata - elektrofiziológia; 9. Az arészlelés és az arcfelismerés zavarai; 10. Alkalmazások és érdekességek
Követelmények szorgalmi időszakban:
Az előadásokon való jelenlét és aktív részvétel, két zárthelyi dolgozat a szorgalmi időszakban, mindkettőt minimum elégségesre teljesítve.
Követelmények vizsgaidőszakban:
A tárgyat a szorgalmi időszakban kell teljesíteni.
Pótlási lehetőségek:
A szorgalmi időszak utolsó hetében, mindkét ZH pótolható és/vagy javítható.
Konzultációs lehetőségek:
Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom:
Zimmer Márta: Arcészlelés. Akadémiai Kiadó, Budapest, 2013.
The Oxford Handbook of Face Perception (Eds.: Calder, Rhodes, Johnson, Haxby). Oxford University Press
Face processing (Psychological, neuropsychological, and applied perspectives) (Eds.: Hole, Bourne). Oxford University Pr