A tantárgy szerepe a képzés céljának megvalósításában:
GPK Energetikus MSc képzés Atomenergia specializáció kötelezően választható tárgya
A tantárgy részletes tematikája magyarul és angolul:
Célkitűzés:
A tantárgy előadásból és számítási gyakorlatként elvégzett önálló projektfeladatból áll. Az előadások célja, hogy a hallgatók megismerjék a radioaktív anyagok környezeti megjelenését és a környezeti közegekben történő migrációját, szétterülését meghatározó folyamatokat, melyek a közegekkel érintkező személyek sugárterhelését okozhatják. Az előadásban számos példán (modellszámításokon, kísérleti és tapasztalati eredményen) át mutatjuk be a migrációs folyamatok sajátosságait, összekapcsolva azokat a fizikai kémia és az anyagvizsgálatok ide vonatkozó törvényeivel. A gyakorlati órakeretet 3-4 alkalomra koncentráljuk, melyeket a félév második felében tartunk meg. Először egy összetett terjedésszámító program algoritmusát és használatát ismerik meg a hallgatók, majd önállóan oldanak meg 1 vagy 2, a szakirodalomból megismerhető terjedési problémát a program használatával. Az eredményeket prezentáción mutatják be.
Tudás kompetenciák:
-
Átfogó ismeretekkel rendelkezik a radioaktív anyagok környezeti terjedésének sugárvédelmi következményeiről.
-
Ismeri a radioaktív anyagok környezeti terjedését meghatározó fizikai, kémiai és biológiai folyamatokat.
-
Tisztában van a migrációs folyamatok kapcsolatával a sugárvédelmi szabályozás egyes mennyiségeihez, így a mentességi és felszabadítási szintekhez.
-
Tájékozott a radioaktív anyagok környezeti terjedését jellemző mennyiségeket illetően.
-
Felismeri a környezeti monitorozás szerepét a jelentős kibocsátás veszélyével járó létesítmények biztonságos üzemeltetését illetően.
-
Alapvető ismeretekkel rendelkezik az összetett terjedésszámító programok szerkezetéről és működéséről.
-
Tisztában van azzal hogy milyen esetekben előnyös dinamikus, illetve sztatikus modell alkalmazása a környezeti terjedés adott formájának leírására.
-
Megkülönbözteti a környezeti terjedés azon folyamatait, melyek leírására elegendő az inaktív komponensek fizikai és kémiai sajátosságainak megállapítása azoktól, amelyeknél feltétlenül szükséges a radioaktív sajátosságok ismerete.
-
Átfogó ismeretekkel rendelkezik a környezeti terjedés adott formájában résztvevő közeg (levegő, felszíni- illetve kötött víz) saját mozgásának és a radioaktív anyagok terjedésének összekapcsolódásáról.
-
Alapvető ismeretekkel rendelkezik a terjedésszámítás eredményeinek bizonytalanságát okozó tényezőkről, valamint az érzékenységvizsgálati módszerek alkalmazhatóságáról.
Képesség kompetenciák:
-
Kiválasztja a radioaktív anyagok környezeti terjedésének meghatározására alkalmas vizsgálatok célszerű módszereit.
-
Meghatározza a radioaktív anyagok környezeti terjedését befolyásoló gyakorlati szempontokat.
-
Kiszámítja a radioaktív anyagok környezeti terjedését jellemző adatokat a sugárterhelés minimálása érdekében.
-
Javaslatot tesz a megfelelő környzeti terjedéssszámító algoritmus, illetve program kiválasztására.
-
Értelmezi a radioaktív anyagok környezeti terjedéséhez kapcsolódó biztonsági kritériumokat.
-
Azonosítja az egyes terjedési folyamatok közötti analógiákat és lényegi különbségeket.
-
Kiválasztja azokat az egyszerűen megvalósítható számítási eljárásokat, amelyekkel gyorsan ellenőrizhető egy összetett terjedési modellel kapott főbb eredmények realitása.
-
Értékeli a sztatikus és a dinamikuis modellek alkalmazásának előnyeit és hátrányait.
-
Értékeli a sztatikus és a dinamikuis modellek alkalmazásának előnyeit és hátrányait.
-
Különbséget tesz az egyes terjedésszámító programokkal végrehajtható érzékenység-vizsgálatok között.
-
Rangsorolja a felszabadítási szintek meghatározásában és újraértékelésében alkalmazható terjedésszámítási algoritmusokat és programokat.
Attitűd kompetenciák:
-
Munkáját, eredményeit és következtetéseit folyamatosan ellenőrzi.
-
Folyamatos ismeretszerzéssel, a szakmai irodalom követésével bővíti a radiaoktív anyagok környezeti terjedésére vonatkozó tudását.
-
Nyitott a számítógépes modellek és az ezeket megvalósító programok használatára.
-
Törekszik a problémamegoldáshoz szükséges elméleti és gyakorlati eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára.
-
Fejleszti a pontos és hibamentes feladatmegoldást, a mérnöki precizitást és szabatosságot szolgáló képességeit.
Önállósság és felelősség kompetenciák:
-
Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival.
-
Elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket.
-
A számítási gyakorlatok során együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában.
-
Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz.
-
Felelősséget érez a biztonságos, környezetbarát technológiák alkalmazása, ezáltal a jelen és a jövő nemzedékei iránt.
Követelmények szorgalmi időszakban:
Két évközi írásbeli teljesítménymérés. Az ezekből, valamint a gyakorlati munkáról közösen készített beszámolóra kapott érdemjegyből (50 - 50 %-os súllyal véve figyelembe ezeket) megajánlott vizsgajegyet kapnak a hallgatók.
Követelmények vizsgaidőszakban:
Pótlási lehetőségek:
A részteljesítmény értékelés egy alkalommal javítható, illetve ismételhető (ide értve a késedelmes benyújtást is) a pótlási időszak végéig. Az el nem végzett laborgyakorlatok a pótlási időszakban kötelezően elvégzendők.
Konzultációs lehetőségek:
Órák után vagy előzetesen egyeztetett időpontban.
Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom:
Környezetmérnöki Tudástár 14. kötet "Sugárvédelem" szerk. Somlai János Pannon Egyetem, Veszprém 2004. ISBN